تردد به سه استان شمالی ممنوع است

۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۸۷۶
تردد به سه استان شمالی ممنوع است

تعادل| اینطور که معلوم است کرونا تا سال‌ها مهمان ما خواهد بود و نباید تصور کنیم که با کشف واکسن و تزریق آن می‌توانیم خیلی زود از شر این مهمان ناخوانده مهلک راحت شویم. اول اینکه تزریق واکسن به تمام کسانی که بر روی این کره خاکی زندگی می‌کنند بیش از 2 سال به طول می‌انجامد و از آنجایی که ما حتی هنوز شروع هم نکرده‌ایم معلوم نیست چقدر زمان می‌برد تا کل مردم ایران واکسینه شوند. از سوی دیگر خیلی از کارشناسان حوزه سلامت بر این باورند که کرونا همچنان باقی می‌ماند و ممکن است از سال‌های بعد مجبور باشیم هر سال واکسن آن را تزریق کنیم تا مبتلا نشویم. البته همانطور که آنفلوآنزا در سکوت جان تعداد قابل توجهی از مردم را هر ساله می‌گیرد، کرونا هم به یکی دیگر از بیماری‌های کشنده در جهان تبدیل می‌شود که شاید شدت ابتلا و مرگ و میر آن کم شود اما قطعا از بین نخواهد رفت. به هر حال نوع بشر یاد می‌گیرد تا با تمام این بیماری‌ها زندگی مسالمت آمیزی را در پیش بگیرد، همانطور که با بیماری‌های قبلی مانند، سل و وبا و حتی ایدز هم همین رویه را پیش گرفت. اما کرونا شاید یکی از مهلک‌ترین بیماری‌های این قرن بود و آمار مرگ و میر آن در مقایسه با بیماری‌های دیگر بسیار بالاتر.

    اوج‌گیری کرونا یک بار دیگر در ایران

درست است که در دی و بهمن آمار مبتلایان و مرگ و میرکرونا در ایران کاهش داشته، اما درگذشت دو فوتبالیست مردمی و محبوب یعنی «مهرداد میناوند» و «علی انصاریان» باعث شد تا کرونا برایمان تلخ‌تر از همیشه باشد، اما حالا به گفته اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا یک بار دیگر موج تازه‌ای از این بیماری در راه است و خیلی از شهرهایی که به وضعیت زرد رسیده بودند دوباره نارنجی شده‌اند و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، خیزش موج چهارم کرونا دور از انتظار نیست.  سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از دو برابر شدن شهرهای نارنجی در کشور خبر داد. علیرضا رییسی با اشاره به برگزاری پنجاه و ششمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره آخرین وضعیت این بیماری در کشور گفت: هنوز شهر قرمز نداریم اما شهرهای نارنجی که هفته گذشته ۱۸ شهر بود، به ۳۶ شهر افزایش یافته یعنی دو برابر شده است که این موضوع یک هشدار است. شهرهای زرد که تعدادشان ۱۳۰ شهر بود به ۱۷۸ شهر رسیده و تعداد شهرهای آبی که هفته قبل ۳۰۶ شهر بود به ۲۳۴ کاهش یافته است. بنابراین با یک نگاه شاهدیم که خیزی ملایم از بیماری در برخی استان‌ها شروع شده اما چون در ابتدای راه هستیم با مداخله موثر و عمل به آموزه‌هایی که داشتیم، می‌توان جلوی آن را گرفت؛ یعنی از تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی پرهیز شود و زدن ماسک، تهویه مناسب و ... را رعایت کرد و به این ترتیب جلوی خیز شدید بیماری را گرفت.

   هدف‌گذاری برای نوروزی آرام

او افزود: هدف‌مان این است که یک شب عید آرام داشته باشیم. هموطنان عزیز همه درک می‌کنیم، همه در یک کشور زندگی می‌کنیم و می‌دانیم که عید گذشته درگیر کرونا بودیم، قبل از آن هم درگیر سیل بودیم و امسال سومین سالی است که در تعطیلات عید با این پدیده‌ها مواجه هستیم. امید داریم که اگر خوب بتوانیم این پنج، شش هفته را به خوبی رعایت کنیم و مانع خیز چهارم شویم، بتوانیم یک شب عید آرام داشته و برخی فعالیت‌ها را بتوانیم انجام دهیم. سخنگوی ستاد ملی کرونا افزود: بنابراین نشان می‌دهد که خیزی از بیماری در برخی استان‌ها گرچه به صورت ملایم شروع شده و چون در ابتدای راه هستیم می‌توان با رعایت و مداخله موثر پروتکل‌ها و پرهیز از آموزه‌هایی که داشتیم یعنی پرهیز از تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی، زدن ماسک و رعایت پروتکل‌ها و تهویه مناسب می‌توانیم جلوی خیز شدید بیماری را بگیریم.

    هشدار به ۸ استان

رییسی گفت: به استان‌های هرمزگان، خوزستان، یزد، استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان، آذربایجان غربی و لرستان هشدار می‌دهیم که باید به دقت مراقب و مواظب باشیم. هفته گذشته فقط در دو استان شهر نارنجی داشتیم؛ بطوری که در گیلان سه شهر و در مازندران ۱۵ شهر نارنجی بود، اما اکنون پراکندگی این ۳۶ شهر نارنجی در شهرهای مختلفی اعم از آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان شمالی، سمنان، کرمانشاه، گیلان، مازندران، گلستان، هرمزگان، همدان، یزد و... نشان می‌دهد برخی شهرهایی که در این استان‌ها زرد بودند با توجه به افزایش موارد ابتلا، تغییر رنگ داده و یک درجه بالاتر رفتند و وارد شهرهای نارنجی شده‌اند.

    خدمات پرتکرار الکترونیک می‌شود

معاون وزارت بهداشت با اشاره به مصوبات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: بحث‌های مختلفی مطرح شد و مصوباتی هم داشتیم؛ یکی از مصوبات این بود که در دنیا یک‌بار دیگر ثابت شد که دیجیتالی کردن و الکترونیک کردن خدمات می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. ضمن اینکه منجر به صرفه‌جویی در بسیاری از هزینه‌ها می‌شود. اگر بتوانیم خدمات پر تکرار و پر مراجعه به دستگاه‌های دولتی و سایر دستگاه‌ها را که مردم مجبورند برای دریافت خدمت حضوری مراجعه کنند، به صورت الکترونیک ارایه دهیم و نیاز نباشد که مردم به صورت حضوری مراجعه کنند، هم در بحث ترافیک، هم در زمینه تجمع و هم در زمینه بیماری قطعا می‌تواند بسیار موثر باشد. او افزود: یکی از مصوبات این بود که تا پایان سال ۱۳۹۹ دستگاه‌های اجرایی موظف باشند که سه مورد یا بیشتر از خدمات پرتکرار و پر مخاطب‌شان را که باعث می‌شود مراجعین زیادی به صورت حضوری داشته باشند، به صورت الکترونیک ارایه دهند تا مردم مجبور نباشند که برای یک کار ساده ساعت‌ها در ترافیک یا در صف باشند و مجبور باشند که حضوری مراجعه کنند که همین می‌تواند منجر به شیوع بیماری شود. امیدواریم بتوانند با کمک وزارت ارتباطات و همکاری دستگاه‌ها، این خدمات را به صورت الکترونیک ارایه داده و در سال آینده هم ادامه دهند. البته بسیاری از دستگاه‌ها در حال حاضر خدمات‌شان را الکترونیک کردند و نیاز به مراجعه ندارد و مردم بسیار راضی هستند.

    تعیین تکلیف 

نحوه برگزاری امتحانات عملی دانشجویان

او افزود: نکته بعد در زمینه دانشجویان بود که دانشجویانی که کلاس‌هاعملی یا امتحانات کتبی یا عملی دارند، مصوب شد که امتحان به صورت حضوری نباشد و به صورت آنلاین برگزار شود، اما آنهایی که امتحان عملی دارند اگر بومی آن منطقه یا دانشگاه باشند و نیازی به خوابگاه نداشته باشند، می‌توانند در شهرهای صرفا زرد و آبی امتحانات‌شان را به صورت عملی با رعایت پروتکل‌ها بدهند. این اقدام در شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع است. در زمینه دانشجویان، بیشترین نگرانی‌مان در زمینه استفاده از خوابگاه‌هاست. بنابراین دانشجویانی که بومی هستند یا نیاز به استفاده از خوابگاه ندارند، می‌توانند امتحانات عملی‌شان را در شهرهای صرفا زرد و آبی بدهند. به گفته رییسی، استان تهران و شهر تهران و البرز هنوز در وضعیت زرد است و هنوز نارنجی نشده است اما ممکن است این وضعیت شکننده باشد و حتما باید رعایت پروتکل‌ها انجام شود.

     منع تردد به سه استان شمالی

او افزود: در سه استان شمالی گیلان، گلستان و مازندران منع تردد دارند. در برخی شهرهای مسافرپذیر مانند بندرعباس، قشم، کیش، اصفهان، بوشهر، شیراز، مشهد هم منع تردد دارند.

  پرسنلICU؛ اولین تزریق‌کنندگان واکسن کرونا

وی با اشاره به موضوع واکسیناسیون کرونا نیز اظهار کرد: در زمینه واکسن هم اولین محموله وارد کشور شد و قرار است بر اساس اولویت‌بندی که در سند ملی واکسیناسیون کشور مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شده، تزریق را شروع کنیم. بر این اساس اول افرادی که درآی سی یوها کار می‌کنند و در بخش مراقبت ویژه که مستقیما با بیمار ارتباط دارند، در اولویت تزریق هستند.

     محموله‌های بعدی واکسن در راه است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: محموله‌های بعدی در هفته‌های آینده به دست ما خواهد رسید. خوشبختانه واکسنی که وارد کشور شده، کاملا مورد تایید است و بسیاری از کشورهای دیگر هم خواهان این واکسن هستند. خوشبختانه مقاله‌ای که در مجله پزشکی معتبر لنست چاپ شد، تایید کرد که این واکسن ۹۱.۶ درصد اثربخشی دارد که این میزان نشان می‌دهد که یکی از واکسن‌های با بالاترین اثربخشی است که در دنیا وجود دارد. از ویژگی دیگر این واکسن این است که برای تمامی گروه‌های سنی اولویت‌دار قابل استفاده است. برخی واکسن‌ها در برخی سن‌های خاص منع مصرف دارد، اما این واکسن ایمن و خوب است و به همین دلیل اکثر کشورهای اروپایی متقاضی شدند که این واکسن را در اختیار بگیرند.

او گفت: البته ما از کشورهای دیگر و همچنین از سبد کووکس هم که سبدی از واکسن‌های مختلف است، پیگیری می‌کنیم. ضمن اینکه واکسن تولید داخلی هم با موفقیت در حال طی مراحل است و امیدوارم مراحل کیفی آن مورد تایید کارشناسان قرار گیرد و بتوانیم در طی چند ماه آینده واکسن داخلی را داشته باشیم. خبر خوب دیگر اینکه یکی دیگر از واکسن‌های کرونای ما که در مجموعه سرم‌سازی رازی است، ظرف فردا یا پس فردا فاز مطالعه انسانی‌اش را شروع می‌کند که اینها می‌تواند کمک کند و آینده خوبی برای واکسیناسیون کشور متصور هستیم.

 

ارسال نظر