تعدیل سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا

۱۳۹۹/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۸۵۰
تعدیل سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا

گلی ماندگار| هنوز هیچ کس نمی‌داند، چه زمانی قرار است دنیا از دست کرونا جان سالم به در ببرد. اما گویا مسوولان وزارت بهداشت و دولت ما به این فکر افتاده اند که رفتن کرونا را پیش از موعد اعلام کنند، همانطور که سال گذشته ناگهان محدودیت‌ها را برداشتند و رییس‌جمهور این وعده را داد که با گرم شدن هوا کرونا هم از بین می‌رود، اما تمام این‌ها فقط سوء برداشت‌هایی بود که نه تنها مسوولان ایران بلکه خیلی از کشورهای دیگر از این ویروس داشتند، ویروسی که آمده بود تا ماه‌ها و شاید سال‌ها بر زندگی مردم کل دنیا حکمرانی کند، البته هنوز هم نباید خیلی به رفتن کرونا امیدوار بود، حتی با کشف واکسن هم این بیماری همچنان ادامه دارد، جهش پیدا کرده و برخی از کشورها را وادار به قرنطینه سراسری مجدد کرده است. اتفاقی که گویا مسوولان کشور ما را خیلی هم نگران نکرده و حالا که طبق آمار رسمی تعداد مرگ و میرها به زیر 200 نفر رسیده دست به کار شده اند 

و می‌خواهند در حوزه بهداشت و درمان خانه تکانی کنند. البته که مثل همیشه این خانه تکانی از بخش پرستاری بیمارستان‌ها شروع می‌شود و به همان جا هم ختم می‌شود. طی روزهای گذشته خبری مبنی بر تجمع پرستاران خوزستان در مقابل استانداری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت، خبری که باعث شگفتی و البته ناراحتی بسیاری از افرادی شد که در این مدت شاهد از جان گذشتی پرستاران در نگهداری و مراقبت از بیماران کرونایی بودند. پرستارانی که با وعده استخدام در تمام این یک سال و چند ماه مبارزه با کرونا با آنها قرارداد 89 روزه بسته شده بود، حالا با مشکل کم شدن حقوق و تمدید نکردن قراردادها مواجه شده اند. اتفاقی که انگار قرار است برای تمام پرستاران شرکتی در سراسر کشور رخ بدهد. پرستارانی که از جانشان مایه گذاشتند تا این دوران سخت و طاقت فرسای کرونا را پشت سر بگذاریم و بر عکس تمام کشورهای دیگر دنیا که کادر درمان خود را با انواع افزایش حقوق‌ها و پرداخت حق کرونا تشویق و سعی کرده اند از زحمات بی دریغ آنها تشکر کنند، پرستاران ایرانی با بی مهری وزارت بهداشت و درمان مواجه شده اند و هیچ کاری هم از دستشان بر نمی‌آید.

    تجمع اعتراضی پرستاران 

مقابل استانداری خوزستان

به گفته این پرستاران از چند ماه پیش به یک‌باره بخشی از حقوق دریافتی و مزایا کسر شده و این امر در ماه‌های بعدی نیز ادامه یافت. پرستاران معترض می‌گویند: با توجه به ویروس کووید ۱۹ طی یک سال گذشته ما شرایط سختی را پشت سر گذراندیم، اما متاسفانه به جای قدردانی؛ حقوق ما را کم کردند. این پرستاران خواستار دخالت استاندار و رییس دانشگاه علوم پزشکی برای جلوگیری از تضییع حقوق خود شدند. پیش از این پرستاران مقابل دانشگاه علوم پزشکی اهواز چند تجمع صنفی داشتند.

   امتیازهایی که از ما می‌گیرند

در همین رابطه یکی از پرستاران شرکتی به «تعادل»

می‌گوید: پرستاران شرکتی خوزستان، در ابتدای سال جاری ۲ حکم حقوقی و کارگزینی دریافت کردند و جز حق مسکن که در حکم دوم از یک‌میلیون ریال به سه میلیون ریال افزایش داشت هیچ امتیاز دیگری در آن اضافه نشده بود.

این پرستار با اشاره به کاهش ساعات کاری، تسهیلات و حقوق‌ها می‌افزاید: حقوق این ماه به همراه حق مسکن سه ماه پرداخت شد، اما از همه پرسنل در رشته‌های مختلف مبلغ 600 هزار تومان کسر، اضافه‌کار از ساعتی 15 هزار به 12 هزار تومان کاهش و ۷۰ ساعت اضافه‌کار از حدود 1 میلیون تومان به 800 هزار تومان رسیده همچنین بُن خدمات رفاهی که در گذشته حدود

1 میلیون و 200 هزار تومان بوده، به کمتر از 300 هزار تومان تغییر پیدا کرده است.

   کاهش 600  هزار تومانی حقوق ها

در ادامه یکی دیگر از پرستاران به نکته‌ای جالب و قابل تأمل اشاره کرده و می‌افزاید: گفته شده؛ حقوقی که بیش از این شرکت آوای سلامت به شما پرداخت می‌کرده اشتباه بوده و از ماه جدید حقوق‌ها با محاسبات جدید و کاهش 600 هزار تومانی پرداخت خواهد شد. طی چند سال گذشته همیشه در ۶ ماهه اول سال، در فیش‌های حقوقی نرخ بیمه پرسنل شرکتی، که کارگری هم محسوب می‌شوند 180 هزار تومان بوده، اما در بعضی از ماه‌ها 300 هزار تومان بابت آن کسر می‌شود و دلیل آن را هم مالیات اعلام می‌کنند.

این پرستاران نسبت به نحوه محاسبه ساعات اضافه‌کاری هم منتقد بودند که در توضیح و تشریح آن گفتند: به گفته کارفرما، نیروهای شرکتی باید ماهیانه ۷۰ ساعت شیفت اضافه‌کار پُر‌ کنند و بیش از این ساعت، مبلغی به حقوق آنها اضافه نمی‌شود اما اگر شرکت شیفت اضافه‌ای مازاد بر ۷۰ ساعت برای پرسنل تعیین کند و پرستار در شیفت حاضر نشود از حقوق آن کسر می‌شود. پرداخت سنوات پرستاران شرکتی توسط شرکت آوای سلامت، از دیگر گلایه‌های آنها بود و می‌گویند، این شرکت سنوات هر سال را پایان سال بعد پرداخت می‌کند. این پرستار شرکتی خوزستان در پایان یادآوری کرد: افزایش حقوق سال جاری نیروهای شرکتی، ابتدا ۲۱ درصد و بعد از آن به ۲۶ درصد افزایش پیدا کرد اما باگذشت بیش از  ۶ ماه از سال، هیچ افزایشی در حقوق‌ها اعمال نشده است.

     فقط وعده می‌دهند و عمل نمی‌کنند

یکی دیگر از پرستاران در این باره می‌گوید: متاسفانه وزارت بهداشت و درمان در مورد پرستاران فقط وعده می‌دهد و عمل نمی‌کند، اینکه اعلام می‌کنند قرار است 10 هزار نیروی پرستار استخدام شوند، روز دیگر می‌گویند 30 هزار نیروی پرستار استخدام می‌کنیم و حالا حتی قراردادهای ما را هم نمی‌خواهند تمدید کنند و می‌گویند اگر می‌خواهید قرارداد 89 روزه تان تمدید شود باید با حقوق جدید آن را بپذیرید، همه‌چیز در کشور گران شده است و بعد این‌ها می‌خواهند حقوق ما را کم کنند. همه جای دنیا به پرستاران حق کرونا پرداخت شده و ما باید با حقوق کمتر سر کار حاضر شویم، این رفتارها انگیزه کار کردن را در ما از بین می‌برد، هر چند که هیچ پرستاری حاضر نیست جان بیمارش را به خاطر مشکلات شخصی به خطر بیندازد اما وقتی من پرستار درگیر هزار و یک مشکل هستم و ذهنم آزاد نیست چطور می‌توانم با تمام توانم از بیمارانی که به من سپرده شده مراقبت کنم، اینکه مسوولان فقط وعده می‌دهند و هیچ‌وقت عمل نمی‌کنند مشکل بزرگی است که جامعه پرستاری با آن مواجه است.

     شرکت‌های آوای سلامت تعطیل می‌شوند

وزیر بهداشت و درمان در مصاحبه‌ای که در تاریخ 13 اردیبهشت 98 با خبرگزاری مهر انجام داده بود، عنوان کرد که شرکت‌های آوای سلامت به دلیل موازی‌کاری که با وزارت بهداشت و درمان دارند، تعطیل می‌شوند. 

سعید نمکی گفت: مشغول حسابرسی از شرکت‌های آوای سلامت هستیم و بعد از تعیین  تکلیف وضعیت مالی این شرکت‌ها قطعا از ادامه فعالیتشان جلوگیری می‌شود. هنوز سر آن صحبت اولیه خود هستم و همانطور که گفتم شرکت‌های آوای سلامت را تعطیل می‌کنم. وزیر بهداشت در توضیح اینکه چرا قصد تعطیلی شرکت‌های آوای سلامت را دارد، گفت: شرکت‌های آوای سلامت شرکت‌هایی هستند که در کنار وزارت بهداشت موازی‌کاری می‌کنند و ادامه فعالیتشان به صلاح نیست.

    ابتدای کار شرکت‌های آوای سلامت

شرکت‌های آوای سلامت در ابتدای وزارت قاضی‌زاده هاشمی پا گرفت و عملاً به حیاط خلوتی برای وزارت بهداشت تبدیل شده بود. سهام داری ۲ هزار میلیاردی در خصوص نفت و پتروشیمی یکی از زمینه‌های این شرکت‌ها بود که تا مدت‌ها بسیاری از کارکنان خود وزارت بهداشت نیز از وجود آن بی خبر بودند که بعدها در سال ۹۴ با رسانه‌ای شدن موضوع و طریقه هزینه کرد سودهای این سهام‌ها، دستگاه‌های نظارتی به این پرونده ورود کردند و برای آن پرونده قضایی نیز تشکیل شد.

برخی از فعالیت‌های این شرکت‌های عبارت است از ارتباط با مراکز دانشگاهی، علمی و تحقیقاتی و حمایت از نخبگان و ایده‌های برتر در حوزه سلامت  همچنین مشارکت با فن آوران و صنعتگران حوزه سلامت به منظور تولید و عرضه محصولات و خدمات نوین سلامت. ورود مستقیم به صادرات و واردات تجهیزات پزشکی، ملزومات، لوازم یک بار مصرف و وسایل بیمارستانی، بهداشتی، درمانی، تشخیصی، دندانپزشکی و 

توان بخشی و تهیه و تأمین این قبیل محصولات از داخل و خارج کشور نیز از وظایف اصلی این شرکت‌ها بود که عملاً باعث رقابتی نا سالم با بخش خصوصی می‌شد. برگزاری نمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و سمینارهای مرتبط با سلامت به منظور توسعه فرهنگ سلامت کشور نیز یکی دیگر از برنامه‌های پی در پی شرکت‌های آوا بود که طی این چند سال میلیاردها تومان بابت برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های بدون خروجی مشخص و غیرکاربردی مثل فیلم سلامت هزینه شد که همیشه با انتقاد کارشناسان همراه بود. این شرکت‌ها نه از هیأت وزیران و نه از مجلس مصوبه‌ای داشتند و تماماً به صورت خصولتی در زیر مجموعه هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت فعالیت می‌کردند که عملاً با عنوان یک رقیب پرقدرت بخش خصوصی به یک حیاط خلوت برای وزارت بهداشت تبدیل شده بود. البته قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت نسبت به ادامه فعالیت این شرکت‌ها پافشاری بسیاری داشت و هیچ‌وقت در مقابل رسانه‌ها حاضر به شفاف سازی در این خصوص نشد.


 

ارسال نظر