مرگ درجهنم سرد توچال

۱۳۹۹/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۴۸۰
مرگ درجهنم سرد توچال

جانباختگان بهمن در ارتفاعات شمال تهران به 10 نفر رسید

خاموش‌کردن تله‌کابین توچال ۱۰۰ نفر را گرفتار کرد

تعادل| همیشه همین اتفاق می‌افتد، همیشه هشدار داده می‌شود اما هستند دسته‌ای از افراد که هیچ هشداری را جدی نمی‌گیرند، مثل آنها که نزدیک یک سال است هشدار درباره کرونا را جدی نگرفته‌اند، تعداد قابل توجهی هم از مردم هشدارهای سازمان هواشناسی در رابطه با برف و کولاک آخر هفته را جدی نگرفتند و برای اسکی و کوهنوردی به ارتفاعات توچال رفتند و شد آنچه نباید می‌شد. سازمان هواشناسی کشور پیش‌تر با صدور اطلاعیه‌ای از بارش برف همراه با نفوذ هوای نسبتاً سرد در ۲۲ استان کشور خبر داده و نسبت به وقوع کولاک برف در این استان‌ها هشدار داده بود. اما سوال اینجاست که مسوولان چرا راه را نبستند، چرا مانع رفتن کوهنوردان نشدند؟ چرا همیشه باید بایستیم و شاهد و ناظر اتفاقاتی باشیم که برای مانع شدن از آنها می‌توانستیم کاری آسان‌تر انجام دهیم، به جای اینکه چند ده نفر نیروی امداد و نجات بفرستیم به دل کوهستان و برف و بوران بهتر نبود چند نفر را برای اطلاع‌رسانی بیشتر و مانع شدن برای رفتن به کوهستان در هوایی که هواشناسی هشدار کولاک و برف را داده بود می‌گماشتیم؟ 

  آمار مرگ و میر در حال افزایش است

شاهین فتحی شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران بیان داشت: در ارتفاعات کلکچال بر اثر برف و کولاک، ۲ نفر جان خود را از دست دادند و ۲ نفر به‌شدت مصدوم‌ شدند که در حال انتقال به پایین کوه هستند. او افزود: بر اساس این گزارش، تیم واکنش سریع برای نجات چند نفر که در ارتفاعات دارآباد گرفتار شدند اعزام شده و در حال امدادرسانی هستند. این مقام مسوول گفت: در حادثه سوم با سقوط بهمن در آهار (در منطقه رودبار قصران) یک تیم جست‌وجو و نجات از هلال احمر شمیرانات نیز در کنار تیم آتش‌نشانی و کوهنوردان برای امدادرسانی اعزام شده‌اند که به گفته شاهدان صحنه، احتمال می‌رود یک نفر در بهمن گرفتار شده باشد و عملیات جست‌وجو نیز برای یافتن مفقود احتمالی ادامه دارد. فتحی اظهار داشت: در عملیات چهارم نیز بر اثر برف و کولاک در ارتفاعات شیرپلا  ۲نفر مصدوم‌ شدند که توسط نجاتگران هلال احمر شمیرانات، به پایین کوه منتقل شدند و یک نفر به‌دلیل ترومای سر، برای اقدامات درمانی تحویل اورژانس و یک نفر دیگر نیز با رضایت شخصی مرخص شد.

  خاموش‌کردن تله‌کابین توچال ۱۰۰ نفر را گرفتار کرد

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه توقف تله‌کابین نقص فنی نبوده است اعلام کرد: به دلیل وزش باد شدید و خاموش کردن تله‌کابین توچال از سوی متصدیان ۱۰۰ نفر در ارتفاعات گرفتار شدند. سید جلال ملکی شامگاه جمعه در این گفت: عصر امروز به دلیل وزش باد شدید مسوولان تله‌کابین توچال در ایستگاه شماره ۷ برای ایمنی دستگاه اقدام به توقف تله‌کابین کردند. پس از کاهش شدت وزش باد تله‌کابین روشن شد و همه این افراد به سلامت به سمت پایین کوه انتقال یافتند و این اتفاق مصدومی به همراه نداشت. ملکی با اشاره به حضور نیروهای آتش‌نشانی در برخی از ارتفاعات تهران از جمله توچال گفت: حضور این افراد جهت کمک به حادثه‌دیدگان بسیار حائز اهمیت است و نیروهای آتش‌نشانی در کنار نیروهای امداد و نجات و کوهستان اقدامات لازم را جهت نجات جان حادثه‌دیدگان انجام می‌دهند. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با اشاره به خاموشی تله‌کابین توچال گفت: حدود ۱۰۰ کوهنورد در ایستگاه ۷ به دلیل خاموشی تله‌کابین گرفتار شده بودند که خوشبختانه پس از کاهش وزش باد به سلامت به پایین کوه منتقل شدند.به گفته ملکی؛ در این حادثه به‌فردی آسیب نرسید و حدود ۱۰۰ کوهنورد به‌سلامت به پایین منتقل شدند.همچنین رییس مرکز اورژانس تهران نیز در این باره گفت: با اعلام این حادثه به سامانه ۱۱۵ بلافاصله تیم‌های اورژانس به همراه یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند.پیمان صابریان افزود: در این حادثه تعدادی از کوهنوردان به‌دلیل سرمازدگی توسط عوامل اورژانس درمان سرپایی شدند.به گفته او؛ با اعلام حادثه کوهنوردان بیمارستان شهدای تجریش و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آماده‌باش کامل قرار گرفتند.

  کشف جسد 10 کوهنورد حادثه ارتفاعات شمال‌تهران

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از کشف جسد 10 کوهنورد حوادث ارتفاعات شمال تهران خبر داد. به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، مهدی ولی‌پور درباره آخرین تعداد مفقود‌شدگان و جان باختگان در حادثه کوهستان شمال تهران گفت: دقایقی پیش با کشف دو جسد دیگر، مجموع اجساد کشف شده در ارتفاعات شمال تهران به 10 نفر افزایش پیدا کرد. او با بیان اینکه تاکنون یکی از اجساد کشف شده به پایین کوه منتقل شده است، افزود: پس از انتقال اجساد به پایین عملیات تشخیص هویت، تحویل اجساد به پزشکی قانونی و تحویل آنها به خانواده‌های‌شان انجام خواهد شد. رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در مورد تعداد مفقودی‌ها نیز گفت: براساس آخرین گزارش‌ها تاکنون دست کم مفقود شدن ۱۸ تن از سوی خانواده‌ها به جمعیت هلال احمر اعلام شده است. دیگر شهروندان نیز می‌توانند از طریق سامانه ۱۱۲ مفقود شدن عزیزان خود را اعلام کنند. او با بیان اینکه۱۶ تیم از جمعیت هلال احمر مشغول جست‌وجو در نقاط مختلف در ارتفاعات شمال تهران هستند، اظهار کرد: عملیات امداد و نجات در این زمینه ادامه دارد و درخواست ما از شهروندان این است که به اخباری که از منابع اصلی و معتبر در این زمینه ارایه می‌شود، توجه کنند.عملیات جست‌وجو همچنان از سوی امدادگران جمعیت هلال احمر در ارتفاعات تهران در حال انجام است.

  گرفتار شدن 100 نفر در ایستگاه توچال

سخنگوی سازمان اورژانس کشور از گرفتار شدن حدود ١٠٠ نفر در ایستگاه شماره هفت توچال خبر داد. مجتبی خالدی در این باره گفت: ساعت 13:30 روز جمعه از ایستگاه شماره ٧ توچال تماسی با مرکز اورژانس تهران، مبنی بر گرفتار شدن حدود ١٠٠ نفر از کوهنوردان گرفته شد. او افزود: بلافاصله با سازمان آتش‌نشانی، سازمان مدیریت بحران شهر تهران، مسوولان وقت ایستگاه توچال تماس گرفته شد تا صحت موضوع بررسی شود. با وجود توصیه‌های مدیریت توچال به کوهنوردان عزیزان داشتند آنان باز هم اقدام به صعود می‌کنند. طبیعتاً با شرایط برف و کولاک که در ایستگاه‌های بالایی اتفاق افتاده بود احتمال داده می‌شد که سلامت این کوهنوردان در معرض خطر قرار گیرد. سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: با توجه به شرح وظایف مرکز اورژانس تهران بلافاصله یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، پنج دستگاه آمبولانس زمینی مهیا شد که در ایستگاه‌ یک مستقر شدند، البته انتقال این افراد از ایستگاه‌های بالاتر مربوط به همکاران امداد و نجات سازمان آتش‌نشانی بود.

 

  او ادامه داد: آمادگی‌های لازم برای درمان این عزیزان هم انجام شد و بیمارستان‌های شهدای تجریش و طالقانی به علت نزدیکی به محل در حالت آماده باش قرارگرفتند.  خالدی گفت: همچنان در حال رصد وضعیت هستیم و گویا تله‌کابین راه‌اندازی شده و در حال جابه‌جایی افراد به ایستگاه‌های پایین‌تر است. آمادگی اورژانس همچنان ادامه دارد تا اگر فردی به اورژانس تحویل داده شد در کمترین زمان به مراکز درمانی منتقل شود.

  10 نفر را از مرگ حتمی نجات دادیم

اما مدیرعامل توچال در واکنش به خبر اورژانس مبنی بر گرفتاری تعدادی افراد در ایستگاه۷ توچال گفت: متاسفانه سخنگوی اورژانس خبر اشتباهی را در مورد گرفتاری تعدادی افراد در ایستگاه۷ منتشر کردند. ماجرا از این قرار است که نفراتی که از دربند و درکه صعود کرده و حوالی ایستگاه۵ ما بودند، به خاطر پر شدن پاکوب مسیر و با توجه به برودت هوا و برف، مسیر را گم کرده بودند اما چون دکل‌های ما را می‌دیدند، علامت دادند. همکاران ما هم به آنها کمک کردند و شاید حدود ۱۰ نفر از مرگ حتمی نجات پیدا کردند. او افزود: من در ایستگاه۵ بودم و آقایی حدود ۶۰ ساله را دیدم که از دربند صعود کرده بود و اصلا اوضاع خوبی نداشت، دوستان با وسایل گرمایشی او را احیا و بعد از بهبود شرایط به پایین منتقل کردند. ما حدود ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح که دیدیم هوا خوب نیست، پیست اسکی را تعطیل و تمام اسکی‌بازان را تخلیه کردیم. اصلا هیچ اسکی‌بازی در خط نبود. گفته بودند ما به ایستگاه۷ رفته‌ایم و ۱۰۰ نفر را نجات دادیم، اما من نمی‌دانم چگونه اورژانس به ایستگاه۷ رفته است؟ با چه وسیله‌ای رفته‌اند؟ جاده‌ها که بسته و تله‌کابین متوقف بود. و در سرعت۱۱۰ کیلومتر بر ساعت هم هلیکوپتر نمی‌تواند برود.  امداد با بیان اینکه افراد گرفتار در ایستگاه۵، کوهنورد و در مجموع حدود هزار و ۷۰۰ نفر به ارتفاع صعود کرده‌ بودند، ادامه داد: وزش باد خیلی زیاد بود و طبق آیین‌نامه استاندارد اگر سرعت وزش باد بیشتر از ۲۵ متر بر ساعت باشد، دستگاه هشدار می‌دهد، به همین دلیل‌ ما خط را متوقف کردیم تا مقداری شرایط مناسب شد که پس از آن نفرات را منتقل کردیم. نکته جالب اینجاست که ساعت ۱۴ و ۴۵ دقیقه خط به‌طور کامل تخلیه شده بود و هیچ مصدومی از سمت ما نداشتیم.  او در واکنش به اظهارات رییس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی گفت: ما اصلا افراد عادی را به بالا راه ندادیم و مطابق با فیلم‌های موجود، ۹۰ درصد افراد کوهنورد بودند. آن ۱۰ درصد هم افرادی هستند که از روزهای قبل در هتل‌های ما اقامت داشتند و می‌خواستند پایین بیایند. ما امروز حدود ۲۵۰ نفر اسکی‌باز داشتیم که همه را تا ساعت ۱۰ تخلیه کردیم.  ۱۰کوهنورد در ارتفاعات شاه جهان اسفراین گم شدند اما این تنها کوهنوردان تهرانی نبودند که در برف و کولاک گرفتار آمدند به گفته رییس جمعیت هلال احمر اسفراین ۱۰ کوهنورد از اهالی شهرستان‌های سبزوار و نقاب خراسان رضوی که قصد صعود به قله شاه جهان در این شهرستان را داشتند، به دلیل بارش برف و کولاک در ارتفاعات این منطقه گم شدند. ابراهیم سارمی شامگاه جمعه اظهار داشت: این افراد برای فتح قله شاه جهان عازم این رشته کوه شدند که عصر امروز در تماس با سامانه ۱۱۲ امداد و نجات اعلام کردند به علت برف و بوران مسیر خود را برای بازگشت گم کرده‌اند. او افزود: ۲ تیم امداد و نجات کوهستان به منطقه اعزام شده است و نیروهای امداد و نجات مستقر در هلال احمر نیز در حال مکان‌یابی این افراد و راهنمایی آنها برای رهایی از برف و کولاک هستند.

 

 

ارسال نظر