زیرساخت‌های جامعه باید در اولویت قرار بگیرند

۱۳۹۹/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۳۹۹
زیرساخت‌های جامعه باید در اولویت  قرار  بگیرند

تعادل|چندی قبل سید علی موسوی، نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی از ارایه طرح دو فوریتی مجلس برای تشویق فرزند آوری در کشور خبر داده بود. به گفته او نمایندگان مجلس یازدهم از اولین روزهای شروع کار چند طرح از جمله سهام آیندگان به منظور تشویق زاد و ولد و تشویق مادران در فرزندآوری را مطرح کردند. ازدواج از دیگر شاخص‌های این طرح است. برای فرزند دوم به بعد تشویقی در نظر گرفته شده است. برای زنانی که فرزند به دنیا می‌آورند تشویقی دیده شده است. برای دهک‌های پایین جامعه تشویق‌های‌یارانه‌ای در فرزندآوری لحاظ شده است چون این دهک‌ها با مشکلات اقتصادی بیشتری روبه‌رو هستند. موسوی درباره کلیات طرح مجلس در تشویق فرزندآوری گفت: یک و نیم میلیون تومان سهام آیندگان برای فرزند سوم، دو میلیون برای فرزند چهارم و دو و نیم میلیون برای فرزند پنجم در بدو تولد در نظر گرفته شده است.

     وام مسکن هدیه فرزند  سوم 

یوسفی یکی دیگر از نمایندگان مجلس از طرح تشویقی دیگر مجلس برای زاد و ولد خبر داد و اعلام کرد خانواده‌هایی که فرزند سوم خود را در سال 1399 یا 1400 به دنیا بیاورند می‌توانند 70 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه مسکن دریافت کنند، حتی اگر وام مسکن تسویه نشده داشته باشند.

    تضمین اجرایی شدن 

و اثر بخشی طرح‌های تشویقی

اما مساله این است که چه تضمینی برای اجرایی شدن این طرح‌ها و البته اثر بخشی آن در فرزند آوری وجود دارد؟ آیا به صرف اینکه به خانواده‌ای وام اعطا کنیم می‌توانیم آنها را به آوردن فرزند سوم تشویق کنیم؟ آیا در شرایط اقتصادی کنونی پرداخت

2 و میلیون تومان برای به دنیا آوردن فرزند چهارم می‌تواند مشوق خوبی باشد؟

علی براتی کارشناس جامعه‌شناسی در این باره به «تعادل» می‌گوید: این طرح‌های تشویقی زمانی می‌توانند خوب باشند که ما بتوانیم تمام امکانات برای فرزند آوری را در کشور فراهم کنیم، از جمله بهداشت و درمان، آموزش و پرورش رایگان، تضمین آینده شغلی و تحصیلی افراد و خیلی مسائل دیگر که متاسفانه در طرح‌هایی اینچنینی دیده نمی‌شوند. درواقع تا زمانی که زیر ساخت‌های جامعه درست نشوند این طرح‌ها نمی‌توانند جوابگوی نیاز‌ها باشند. در شرایط کنونی که مردم مشکلات زیادی برای تامین معیشت خود دارند این طرح‌ها نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. فرزند آوری مساله‌ای نیست که ما بتوانیم با چنین طرح‌هایی یک شبه آن را اجرایی کنیم. در واقع ابتدا باید بتوانیم زنان و دختران کشور را در شرایطی قرار بدهیم که تشویق به فرزند آوری ‌شوند، وام مسکن و دریافتی‌های اینچنینی نمی‌تواند انگیزه خوبی برای آنها باشد.

 

ارسال نظر