شب یلدا را مجازی برگزار کنید

۱۳۹۹/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۰۰۲
شب یلدا را مجازی  برگزار کنید

گلی ماندگار| وقتی دارید تدارک خرید‌های شب یلدا را می‌بینید، به پرستار جوان 26 ساله‌ای فکر کنید که تنها یک ماه از ازدواجش می‌گذشت که گرفتار کرونا شد و جان باخت. به پرستاری فکر کنید که عکس‌های آخرین لحظه وداع با مادرش در شبکه‌های اجتماعی غوغا به پا کرد. وقتی آجیل شب چله می‌خرید و لیست مهمان‌ها را بالا و پایین می‌کنید به آنهایی فکر کنید که داغدار عزیزانشان هستند و نه دیگر شب یلدا برایشان معنایی دارد و نه عید نوروز. به کسانی که زخم خورده کرونا هستند. زخمی که هیچ‌وقت خوب نمی‌شود. وقتی می‌خواهید هندوانه بخرید برای مهمانانتان به پرستارها و دکترهایی فکر کنید که ماه‌هاست بی‌وقفه در بیمارستان‌ها تلاش می‌کنند تا جان بیماران را نجات دهند، به این فکر کنید که آنها هم نیاز به استراحت دارند، آنها هم دلشان می‌خواهد در کنار عزیزان و خانواده شان باشند اما این شرایط تمام اتفاق‌های عادی و نرمال زندگی را هم از آنها دریغ کرده است. به این فکر کنید که فقط شما نیستید که دلتان برای پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگتان تنگ شده، به این فکر کنید خیلی‌ها در همین ایام عزیزانشان را بدون اینکه درآغوش بگیرند و ببوسندشان از دست داده‌اند. چه مادرهایی که بی‌خداحافظی رفتند، چه پدرهایی که در غربت بخش‌های‌آی سی یو چشم از جهان فرو بستند و چه جوانانی که بدون رسیدن به آرزوها و دلبستگی‌هایشان نتوانستند از پس این ویروس بربیایند و جان‌به‌جان‌آفرین تسلیم کردند. اصلا وقتی دارید سفره شب یلدا را می‌چینید و در فکر این هستید که چشم مهمان‌ها را خیره کنید به این فکر کنید که چه چشم‌هایی به در خیره مانده برای برگشت عزیزی و هیچ‌وقت هم آن در باز نشده و آن عزیز باز نگشته. کرونا را شوخی نگیرید، به این فکر نکنید که از قرنطینه و مهمانی نرفتن و مهمان نیامدن خسته شده اید.

به این فکر نکنید که زندگی یکنواخت و کسل کننده شده و خیلی از ما دیگر تحمل تاب‌آوری چنین شرایطی را نداریم. به سلامتی عزیزانتان فکر کنید. به این فکر کنید که هر بی‌مبالاتی و بی‌احتیاطی می‌تواند به قیمت جان بهترین‌هایتان تمام شود.

جمع شدن زیر یک سقف خطرناک است

دکتر یوسف براتی، متخصص بیماری‌های عفونی در این باره به «تعادل» می‌گوید: خیلی از خانواده‌ها فکر می‌کنند اگر با فاصله از هم بنشینند دیگر مشکلی برای کسی پیش نمی‌آید، در حالی که جمع شدن زیر یک سقف حتی اگر فاصله اجتماعی هم در آن رعایت شود بسیار خطرناک است، چرا که ساعت‌های متمادی بودن در زیر یک سقف آن هم در شرایطی که هوا سرد است و تمام درها و پنجره‌های خانه بسته است، کار بسیار اشتباهی است و می‌تواند باعث بروز فاجعه شود.

او در ادامه می‌افزاید: اگر می‌خواهید از جان خود و عزیزانتان محافظت کنید نباید در هیچ مهمانی شرکت کنید. بودن در کنار هم آن هم ساعت‌های متمادی باعث انتقال راحت بیماری از افراد ناقل به افراد سالم می‌شود. معمولا پزشکان تاکید دارند که اگر در یک مکان بسته قرار دارید حتما در یا پنجره‌ای را باز بگذارید تا جریان هوا شما را از خطر آلودگی نجات دهد. اما در شرایطی که هوا سرد است و وسایل گرمایشی هم در خانه روشن است، وجود هوای ساکن می‌تواند بسیار آسیب زا باشد. به خصوص برای افراد سالخورده و کودکان. دکتر براتی می‌گوید: البته ما نمی‌توانیم قشر خاصی را برای آسیب پذیر بودن در نظر بگیریم، چون همانطور که می‌دانید تعداد قابل ملاحظه‌ای از افراد سالخورده و جوانان مبتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. این بیماری با کسی شوخی ندارد.

 

واکسن تا تابستان در دسترس قرار نمی‌گیرد

دکتر براتی در مورد امید افراد به تزریق واکسن می‌گوید: خیلی‌ها فکر می‌کنند با پیدا شدن واکسن دیگر نیازی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند، در حالی اگر بخواهیم خوشبینانه به ماجرا نگاه کنیم واکسن کرونا زودتر از تابستان 1400 به ایران نمی‌رسد و تا لحظه آخر ما برای حفظ سلامت خود و اطرافیانمان موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم. وقتی هنوز آمار ابتلا به کرونا در کشور بالای 10 هزار نفر است بدان معنی است که خیلی‌ها بدون توجه به سلامت خود و دیگران در جمع‌های خانوادگی حاضر می‌شوند. همه ما ممکن است دلتنگ پدر و مادر نزدیکان خود شویم اما اگر سلامت آنها را در اولویت قرار دهیم قطعا دلتنگی‌ها را تحمل می‌کنیم.

 

لزوم احتیاط در بازگشایی‌ها و بازگشت به کار مشاغل

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز با اشاره به روند کاهشی ورودی به بیمارستان‌ها پس از اعمال محدودیت‌ها، می‌گوید: برای اینکه از دو هفته محدودیت استفاده مطلوبی داشته باشیم باید در بازگشت به کار و زندگی عادی با احتیاط عمل کنیم. نباید همان اشتباهی که در اردیبهشت ماه سالجاری مرتکب شدیم را دوباره تکرار کنیم. آن موقع اگر محدودیت‌ها را به یک‌باره بر نمی‌داشتیم آمار ابتلا و مرگ میر آن طور بالا نمی‌رفت. متاسفانه نه مردم و نه مسوولان آن طور که باید و شاید کرونا را جدی نگرفته‌اند. اگر بازگشایی‌ها به همین منوال انجام شود، مجددا موارد جدید بیماری افزایش خواهند یافت. مردم باید بدانند این ویروس با هیچ‌کس شوخی ندارد.

 

احتمال افزایشی شدن دوباره روند بستری در بیمارستان‌ها

او درباره وضعیت ورودی بیمارستان‌ها، می‌افزاید: پس از اعمال محدودیت‌های دو هفته‌ای ورودی بیمارستان‌ها و روند بستری بیماران کاهش یافته است ولی مجددا احتمال افزایشی شدن این روند وجود دارد. برای اینکه از دو هفته محدودیت قبلی استفاده مطلوبی صورت گیرد باید در بازگشت به کار و فعالیت عادی با احتیاط رفتار کنیم. تهران هنوز هم شرایط مطلوبی ندارد، در واقع نتیجه هر محدودیتی در طول یک ماه مشخص می‌شود، اینکه بعد از دو هفته اعمال محدودیت دوباره بازگشایی‌ها صورت بگیرد و مردم به روال سابق بگردند می‌تواند خطرناک باشد و دوباره روند شیوع بیماری را صعودی کند.

 

مهمانی‌های شب یلدا

نگرانی اصلی این روزها

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه برگزاری مراسم شب یلدا، نگرانی اصلی این روزهای متخصصان و کادر درمان است، می‌افزاید: ما از بدو شیوع کرونا بسیاری از عادات و سنت‌های خود را بر خلاف سال‌های قبل ترک کرده یا تغییر دادیم. نوروز ۹۹ به دید و بازدید نرفتیم، ۱۳ بدر هیچ‌کس سبزه گره نزد، در ماه مبارک رمضان هیچ‌کس ولیمه نداد و... به همین دلیل به نظر می‌رسد باید شب یلدا هم استثنایی برگزار شود. از مردم می‌خواهیم در خانه خودشان با همان جمع خانوادگی بمانند و بدون مهمانی و دورهمی از این شب استفاده کنند. وسایل ارتباط جمعی، اپلیکیشن‌های ارتباطی و... در این شب می‌توانند سبب دیدار ما با اقوام و دوستانمان شوند.

او ضمن تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، هشدار می‌دهد: از زمان آغاز واکسیناسیون تا ریشه‌کن شدن یا کنترل کووید۱۹ بیش از یکسال زمان لازم است. به احتمال زیاد کرونا ریشه‌کن نخواهد شد اما، موارد جدید آن شدت فعلی بیماری را نخواهند داشت. نباید فراموش کنیم تا زمان دسترسی به واکسن رعایت نکات بهداشتی مهم‌ترین اصلی است که می‌توانیم دنبال کنیم. نباید فکر کنیم حالا که واکسن آن کشف شده می‌توانیم بدون هیچ نگرانی به زندگی عادی خود و به زمان قبل از شیوع کرونا برگردیم، این بیماری ممکن است مثل آنفلوآنزا تا ابد با ما باقی بماند و فقط شدت آن کمتر شود، تمام کشورهای دنیا هم اعلام کرده‌اند که تنها تزریق واکسن کرونا نمی‌تواند ما را به روزهای قبل از کرونا ببرد، این واکسن باید به تمام افراد تزریق شود در یک پروسه 6 ماهه تا یک ساله زمان نیاز است تا تاثیرات آن را ببینیم. به همین خاطر باید یک سال دیگر را هم به همین شکل تحمل کنیم، یعنی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، از رفتن به جشن‌ها و مهمانی‌ها خودداری کنیم و خلاصه اینکه تا می‌توانیم مراقب سلامتی خود و اطرافیانمان باشیم.

 

این توفان را هم پشت سر می‌گذاریم

برای خیلی از افرادی که مجبورند به سر کار بروند و یا عزیزانشان مبتلا به کرونا هستند و یا عزیزی را بدون اینکه بتوانند برایش سوگواری کنند، از دست داده‌اند این روزها انگار قصد رفتن و گذشتن ندارند، یک سال از زمانی که ویروس کرونا در ووهان چین کشف شد می‌گذرد. در این مدت میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به این ویروس خطرناک مبتلا شده‌اند، تعداد قابل توجهی جان خود را از دست داده‌اند و تعداد دیگری هم بهبود یافته‌اند. این بیماری صدمات زیادی با خود به همراه داشت، در بسیاری از شهرهای و کشورهای دنیا کسب و کار افراد دچار مشکلات زیادی شد، خشونت‌های زیادی علیه زنان صورت گرفت، افراد بی‌شماری داغدار عزیزانشان شدند، اما در بین تمام این ناملایمات باز هم مردم همه به این فکر می‌کردند که باید راه‌حلی برای این بیماری باشد، همه توقع داشتند در قرن 21 دانشمندان خیلی زود درمان این بیماری را کشف کنند و البته در کمتر از 10 ماه این اتفاق افتاد و خیلی‌ها امیدشان را بازیافتند. اما یادمان باشد که در خیلی از مواقع اگر محدودیتی وضع می‌شود بیشتر برای سلامتی خودمان است. اگر قرار است در خانه بمانیم و واقعا شرایط در خانه ماندن را داریم نباید پروتکل‌ها را نادیده بگیریم. در ایران به دلیل شرایط اقتصادی نابسامان خیلی ازمردم برای اینکه بتوانند مایحتاج روزمره خود را تهیه کنند ناچار بودند سر کار بروند، کمک‌های معیشتی دولت به قدری کم بود که اصلا قابل گفتن نیست. اما هر چه باشد این توفان را هم پشت سر می‌گذاریم و به روزهای بهتر می‌رسیم. روزهایی که دیگر نه از ماسک خبری هست، نه از فاصله‌های اجتماعی ولی آن روز جای خیلی‌ها در میان ما خالی است.

 

ارسال نظر