کاسبان تحریم یکه تاز میدان سلامت

۱۳۹۹/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۹۳۵
کاسبان تحریم یکه تاز میدان سلامت

گلی ماندگار| یک تبلیغ سودجویانه چند روزی است که در فضای مجازی دست به دست می‌شود. تور 5 روزه استانبول برای تزریق واکسن کرونا! تبلیغی که بیش از هر چیز باعث می‌شود تا به این مساله فکر کنیم که هر روز بر تعداد کاسبان تحریم در کشورمان افزوده می‌شود. اینکه مردم را تشویق کنند برای زدن واکسن کرونا به ترکیه بروند و حتی گشت و گذاری هم در شهر استانبول داشته باشند، دروغی است که هر عقل سلیمی آن را باور نمی‌کند. اما شاید همین وحشت از بیماری و حرف‌های ناامید کننده مسوولان در رابطه با واردات واکسن کرونا خیلی‌ها را به دام این افراد سودجو بیندازد. البته که خیلی‌ها این تبلیغ با عنوان تور لاکچری واکسن کرونا نام برده‌اند، اما مبلغ این تور چندان هم لاکچری نیست و البته کسی که برای درمان عزیزش در بیمارستان مبلغ‌های هنگفت‌تری از این را می‌پردازد. قطعا پرداخت 12 میلیون تومان برای اینکه به ترکیه برود و واکسن بزند، برایش خیلی راحت‌تر خواهد بود. اما این تبلیغ چقدر می‌تواند واقعیت داشته باشد. برای این متوجه شویم این ماجرا چقدر دروغ و چقدر واقعیت است قبل از هر چیز به سراغ چند آژانس هواپیمایی رفتیم و در مورد تورهای ترکیه سوال کردیم.

 

چنین چیزی حقیقت ندارد

مسوول یکی از آژنس‌های مسافرتی در این باره به «تعادل» می‌گوید: قیمت تورهای استانبول بستگی به بلیت‌ها دارد، اینکه شما از کدام شرکت هواپیمایی بلیت تهیه کنید، خیلی مهم است، اگر از ماهان بلیت بخرید باید حتما تست کرونا داشته باشید و مبلغ بلیت رفت و برگشت هم بیش از 10 میلیون تومان است. از سوی دیگر اتاق هتل‌هایی که می‌توانید در آن اقامت کنید شبی بین 25 تا 28 یورو قیمت دارند.

با توجه به گفته‌های این مسوول آژانس و با یک حساب سر انگشتی مبلغ یک تور 5 روزه استانبول به 15 میلیون تومان می‌رسد. اما این مسوول درباره تور سلامتی و تزریق واکسن کرونا به تعادل می‌گوید: ما اصلا چنین بخشنامه یا دستورالعملی نداریم و این موضوع حقیقت ندارد.

 

این تبلیغ بیشتر شبیه شوخی است

مدیر داخلی یکی دیگر از آژانس‌های مسافرتی به تعادل گفت: تور استانبول با پرواز ترکیش ایر 4 شب و 5 روز تقریبا نزدیک 25 میلیون تومان تمام می‌شود. این پرواز از شما تست کرونا نمی‌خواهد. اما ماهان و ایران ایر تست کرونا موقع رفت را می‌خواهند و اگر زیر 14 روز بمانید احتیاج به تست کرونا موقع برگشت ندارید. هنوز چند کشوری هستند که درباره پروازها سخت‌گیری می‌کنند اما با انجام تست کرونا تقریبا به خیلی از کشورها می‌توانید سفر کنید.

او در خصوص تور تزریق واکسن کرونا می‌گوید: این تبلیغ را ما هم دیده ایم و به نظر بیشتر شبیه شوخی است. اصلا چنین چیزی امکان ندارد و البته هیچ آژانس مسافرتی هم اجازه چنین تبلیغاتی ندارد. در این خصوص باید بخشنامه به ما داده شود. حالا اینکه آژانس مذکور چرا و چگونه چنین تبلیغی را منتشر کرده معلوم نیست.

 

کاسبان تحریم یا حامیان مردم

این که حالا حتی یک آژانس مسافرتی هم می‌خواهد از آب گل آلود تحریم‌ها علیه ایران ماهی بگیرد مساله‌ای است که مسوولان نباید به راحتی از کنار آن بگذرند. چنین تبلیغاتی می‌تواند خیلی از مردم را برای انجام این کار وسوسه کند. اگر شما هزینه درمان در یک بیمارستان خصوصی و یا هزینه تهیه داروی رمدسیویر را در نظر بگیرید. قطعا طور 5 روزه استانبول برای زدن واکسن کرونا بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود. سوال اینجاست که چه کسی و با چه اجازه‌ای می‌تواند چنین دروغ‌هایی را به خورد مردم بدهد؟

کاسبان تحریم حالا سر از کوچه و خیابان در آورده‌اند، تا همین چند وقت پیش مسوولان از کاسبان تحریم پشت پرده سخن می‌گفتند که نمی‌خواهند تحریم‌ها برداشته شود تا سودشان از بین نرود و حالا اما کسانی هم هستند که در کوچه و خیابان‌های همین کشور بدون اینکه به نهاد و سازمان یا دستگاهی وابسته باشند، برای خودشان کاسبی راه انداخته‌اند و با استفاده از شرایط موجود می‌خواهند جیب مردم را خالی کنند.

 

دولت موظف است واکسن وارد کند

اما یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان در پاسخ به سوال تعادل در مورد اینکه بالاخره واکسن کرونا وارد ایران می‌شود یا نه، می‌گوید: دولت موظف است واکسن را وارد کند، اما اینکه رییس بانک مرکزی یک ساز می‌زند و سخنگوی وزارت امور خارجه سازی دیگر به این خاطر است که بودجه لازم برای این کار وجود ندارد، ضمن اینکه طرف‌های خارجی هم درصدد اذیت کردن ما هستند. در مورد همین واکسن آنفلوآنزا چنین اتفاقی رخ داد، واکسن زمانی به ایران رسید که دیگر مثمرثمر نبود.

حسینعلی شهریاری در پاسخ به این سوال که آیا دیر رسیدن واکسن آنفلوآنزا به خاطر تحریم‌ها بوده یا مسوولان برای خرید واکسن دیر دست به کار شدند، می‌گوید: البته که مسوولان هم دیر دست به کار شدند و دلیلش هم نبود نقدینگی بود، اما طرف‌های خارجی هم به خاطر تحریم‌ها ما را تحت فشار قرار دادند. به هر حال وارد کردن واکسن وظیفه دولت است و هیچ نهاد و ارگانی نمی‌تواند به موضوع ورود کند. مجلس هم منتظر تصمیم دولت است.

او می‌افزاید: رییس‌جمهور اعلام کرده که مراحل اولیه خرید واکسن انجام شده، البته باید در نظر داشته باشیم که حتی اگر واکسن هم خریداری شود تا به کشور وارد شود زمان می‌برد. ضمن اینکه اصلا به صلاح نیست که ما خرید واکسن را انجام ندهیم و منتظر ساخت واکسن داخلی بمانیم. چرا که برای نجات جان بیماران یک روز هم یک روز است و نباید فرصت را از دست بدهیم.

 

هر کسی نظر خودش را دارد

حسینعلی شهریاری اما درباره اظهارنظر عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، زهرا شیخی که ادعا کرده بود بیل گیتس با کمک سازمان بهداشت جهانی با واکسن کرونا می‌خواهند 15 درصد جمعیت جهان را کم کنند، می‌گوید: هر کسی نظر خودش را دارد و این نظرها حتما هم علمی نیست. اما من نمی‌توانم درمورد اظهارنظر دیگران حرفی بزنم.

 

چنین تبلیغاتی فاجعه بار است

مینو محرز، رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا به تعادل می‌گوید: ساخت واکسن زمان زیادی خواهد برد، اما ورود واکسن به کشور هم تا تیرماه 1400 زمان می‌برد و البته که من در مورد خرید آن اطلاعی ندارم و تصمیم‌گیرنده هم نیستم.

او درباره تبلیغ تور مسافرتی تزریق واکسن کرونا می‌گوید: این تبلیغات فاجعه بار است. مسوولان باید با این افراد برخورد کنند. چطور ممکن است در حالی که هنوز واکسن کرونا به ترکیه نرسیده چنین ادعایی مطرح شود و افراد را با اینگونه اخبار سرکیسه کنند. در ضمن هر کشوری که واکسن کرونا را دریافت می‌کند، شهروندانش در اولویت تزریق هستند و کسی نمی‌تواند ادعا کند که شما با یک تور 5 روزه می‌توانید به استانبول بروید و واکسن کرونا تزریق کنید و برگردید. چنین حرف‌هایی هیچ پایه و اساس علمی و عملی ندارد و هیچ کس نباید آن را باور کند. این افراد سودجویانی هستند که می‌خواهند از شرایط موجود نهایت استفاده را ببرند. به همین خاطر باید هر چه سریع‌تر جلوی آنها گرفته شود.

 

چه کسی مقصر است، مردم یا مسوولان؟

این که افرادی به خود اجازه می‌دهند تا با تبلیغات دروغین مردم را به انجام کارهایی اینچنین وادار کنند، می‌تواند معلول علت‌های بسیاری باشد. وقتی در یک روز سه اظهارنظر متفاوت در مورد خرید واکسن کرونا در کشور از سوی مسوولان مطرح می‌شود و مردم به این فکر می‌کنند که ممکن است هیچ‌وقت این واکسن وارد کشور نشود، افرادی هم از این آب گل آلود ماهی می‌گیرند و دست به تبلیغات اینچنینی می‌زنند. اگر مسوولان شفاف و درست در مورد خرید واکسن و یا حتی نخریدن آن و دلایلش به مردم توضیح بدهند قطعا دیگر فرصت برای چنین افرادی به وجود نخواهد آمد. حالا یک عده که می‌توانند از پس این هزینه‌ها بربیایند ممکن است در دام این افراد گرفتار شوند و پولی را هم که پرداخت کرده‌اند از دست بدهند، اما هستند کسانی که برای نجات جان عزیزانشان حاضرند هر مبلغی را پرداخت کنند و به این ترتیب این سودجویان می‌تواند به منافع مالی هنگفتی در این زمینه دست پیدا کنند. اما مقصر اصلی ماجرا قطعا مسوولانی هستند که حتی برای اظهارنظر در مورد خرید واکسن هم با هم به اجماع نرسیده‌اند و هر کدام از مسند و جایگاه خود شرایط را بررسی کرده و اظهارنظری می‌کنند که با دیگری بسیار فرق دارد. رییس بانک مرکزی تحریم‌ها را دلیل نخریدن واکسن می‌داند. سخنگوی وزارت خارجه از اقدامات اولیه برای خرید واکسن خبر می‌دهد و از سوی دیگر رییس‌جمهور اعلام می‌کند که واکسن کرونا خریداری شده است. در خبرها می‌آید که سازمان بهداشت جهانی برای کشورهایی که توان خرید واکسن ندارند، میزان قابل توجهی از واکسن را خریداری کرده است و در این بین مردم می‌مانند که کدام خبر درست است و کدام نادرست؟ پس راه چاره را اطمینان کردن به تبلیغ‌هایی از قبیل تور 5 روزه تزریق واکسن کرونا به استانبول می‌دانند و فکر می‌کنند با این کار می‌توانند جان خود و عزیزانشان را نجات دهند. 

 

ارسال نظر