یک بام و دو هوای خرید یا تولید واکسن کرونا

۱۳۹۹/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۸۴۹
یک بام و دو هوای خرید
 یا تولید  واکسن کرونا

رییس کل بانک مرکزی: 

خرید واکسن کرونا به دلیل تحریم امریکا با مانع مواجه شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه: 

مسیر  پیش‌خرید واکسن کرونا طی شده است

رییس مجمع سازمان نظام پزشکی: 

در حال حاضر مهم‌ترین مساله برون‌رفت از این بحران است

گلی ماندگار| اخبار ضد و نقیض درباره واکسن کرونا این روزها ذهن بسیاری از مردم را درگیر کرده، حالا که کشورهای امریکایی و اروپایی در مرحله تزریق واکسن هستند و البته روسیه و چین هم از این غافله عقب نمانده‌اند، این سوال مطرح می‌شود، که مردم ایران کی و چه زمانی به واکسن کرونا دسترسی پیدا می‌کنند؟ مساله این است که با تایید شدن واکسن ساخت امریکا، ناگهان مساله ساخت واکسن ایرانی هم مطرح شد و این مساله به نوعی باعث بروز شک و شبهه‌هایی در این زمینه شد. هر چند که وزیر بهداشت و درمان در مراحلی ساخت این واکسن توسط ایران را تایید کرده بود اما حرف‌هایی که معاون وزیر زمان استفعای خود در مورد ساخت واکسن کرونا بیان کرد باعث شد تا بسیاری از مردم به این مساله توجه کنند که چرا ایران برای خرید واکسن ساخته شده و آماده هیچ تلاشی نمی‌کند و مردم باید منتظر بمانند تا واکسن ساخت داخل به بازار بیاید. آیا این واکسن همانقدر می‌تواند در از بین بردن بیماری موثر باشد؟ اما خبری که از سوی رییس کل بانک مرکزی منتشر شده، شک و شبهه را بیشتر کرد. 

   خرید واکسن کرونا به دلیل تحریم امریکا با مانع مواجه شده است

رییس کل بانک مرکزی گفت: از آنجا که خرید واکسن کرونا (covax) باید از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز به خاطر تحریم غیرانسانی دولت امریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک با مانع مواجه شده است. «عبدالناصر همتی» طی یادداشتی در اینستاگرام نوشت: درخصوص واکسن کرونا برخی نادانسته یا مغرضانه، سعی در تطهیر اقدامات غیر انسانی امریکا در تحریم ایران را دارند، و تنها به ادعای دروغین امریکا بر عدم محدودیت بر معاملات دارو تاکید می‌کنند که برای ثبت درحافظه تاریخی باید به برخی نکات اشاره کنم.

او خاطرنشان کرد: صندوق بین‌المللی پول با فشار و تهدید امریکا و با وجود اذعان به حق ایران و عدم وجود هیچ گونه مانع اقتصادی یا حقوقی، حتی جرات مطرح کردن وام بشر دوستانه ایران در هیات‌مدیره صندوق را پیدا نکرد.همتی گفت: البته، انتقال پول از مسیرهای دیگر تحت پیگیری است که امیدواریم با همکاری و اقدام به موقع دستگاه‌های ذی‌ربط به نتیجه برسد. همچنین خرید واکسن از دیگر کشورها نیز در دستور کار همکاران وزارت بهداشت قرار دارد، اخبار واصله در خصوص تولید داخلی واکسن کرونا نیز امیدوار‌کننده است.

   واکسن کواکس پیش‌خرید شده است

اما از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه در روزی که رییس کل بانک مرکزی خبر وارد نشدن واکسن کرونا به کشور را به دلیل تحریم‌ها رسانه‌ای می‌کند، در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاران در این زمینه می‌گوید: پیگیری این موضوع یک مساله ملی است. ایران عضو کنسرسیوم کواکس است و در این کنسرسیوم تمهیداتی زیرنظر سازمان بهداشت جهانی برای تهیه این واکسن طراحی شده که کارهای اولیه برای پیش خرید آن شده و منتظر هستیم که کواکس در ارتباط با موضوع واکسن به مرحله تولید آن برسد. اوهمچنین با اشاره به رایزنی‌های ایران با دیگر کشورها در این زمینه گفت: وزارت بهداشت در ایران استانداردهای بسیار جدی در این زمینه دارد. با کشورهای مختلف صحبت شده است از جمله چین و اگر وزارت بهداشت و بخش خصوصی بخواهند اقداماتی را در این زمینه انجام دهند تسهیلات لازم از طرف ما فراهم خواهد شد.

سعید خطیب‌زاده افزود: این موضوع اهمیت بسیار بالایی برای ایران دارد. مردم امین ما هستند و می‌دانند که امریکا و رژیم ترامپ از تمام ابزار خود استفاده کردند تا به زعم خود به ملت ایران درد وارد کنند ولی این سیاست‌ها سال‌هاست که شکست خورده است و ما راه خود را در راستای تعامل و همکاری با کشورها و سازمان‌های بین‌المللی طی می‌کنیم.

  جان مردم بر رقابت‌های سیاسی ارجحیت دارد

از سوی دیگر سازمان نظام پزشکی کشور نیز در نامه‌ای به معاون اول رییس‌جمهور در مورد واکسن کرونا آورده است: 

خبر تولید و عرضه واکسن کرونا، با مبادی مختلف و از شرکت‌ها و کشورهای گوناگون، طلیعه امیدی است برای امکان کنترل و محدود کردن دامنه سرایت ویروس کرونا و در نهایت خارج شدن از پاندمی موجود که تا این لحظه مسوول مرگ صدها هزار انسان در ممالک مختلف، از جمله در کشور عزیزمان ایران بوده است.تدوین سیاست راهبردی صحیح و درایت در برنامه‌ریزی برای برخورداری ملت شریف ایران از واکسیناسیون ضد کرونا، در حال حاضر مهم‌ترین مساله برای برون‌رفت از این بحران است. ضمن پذیرش این نکته که تلاش‌های دانشمندان و فن‌آوران ایرانی برای تولید واکسن ضد کرونا، از اهمیت ویژه و بالایی برخوردار است؛ لازم می‌داندیادآوری کند که به نتیجه رسیدن تلاش‌های شرکت‌ها و موسسات ایرانی برای تولید واکسن فوق، به مدت زمانی نیاز دارد که صرف این مدت، باز هم ما را در مقابله با اپیدمی و پاندمی ویروس کرونا بیشتر عقب نگاه خواهد داشت.در زمینه استفاده از دستاوردهای علمی دانش بشری و نیز جایی که مساله حیات و زندگی میلیون‌ها ایرانی مطرح است، طبیعتاً نمی‌توان بر مسائل رقابت‌های فرهنگی و سیاسی و ایدئولوژیک پای فشرد، همچنان که تاکنون نیز برای برخورداری از کمک‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) دولت ایران انعطاف داشته است. لذا، به طور روشن خواهشمند است دستور بفرمایید تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر وزارتخانه‌ها و نهادهای ذی‌ربط، مساله ثبت سفارش و خرید واکسن ضد کرونا (با لحاظ شرایط کشورمان و درایت در انتخاب مبدأ خرید) را در اولویت برنامه‌های بهداشتی آینده‌نگر کشورمان قرار دهند. برای تحقق این امر مهم اولاً لازم است امروز، از تمامی منابع مالی ممکن در چارچوب این کشور استفاده شود؛ و ثانیاً در بودجه سال 1400 کشور، پیش‌بینی لازم و قاطع در این زمینه به عمل ‌آید. اینک فرصت هنوز باقی است تا در بحث‌های‌مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه 1400، سهم سلامت در حدی افزایش یافته و پیش‌بینی شود که پاسخگوی چنین فرآیندهایی باشد. تخصیص بودجه برای سلامت مردم ایران و اولویت تأمین اعتبار برای خرید واکسن، از «سرمایه‌گذاری‌های» اساسی برای تقویت زیرساخت‌های توسعه کشور است.بنابراین، لازم است درایت و روشن بینی ویژه‌ای در مساله ثبت سفارش و خرید واکسن از سوی مسوولان امر انجام پذیرد و ملاحظات صرفاً سیاسی، مبنای این اقدام اساسی نباشد. ضمن خرید واکسن، باید از حقوق یکایک مردم ایران، به درستی و قاطعانه دفاع کرد...

   واکسن‌های پیش‌خرید شده چه شد؟

اوایل مهر ماه بود که وزیر بهداشت و درمان اعلام کرد یک اقلیت زرتشتی در هند جایی که واکسن کرونا دانشگاه آکسفورد در آن تولید می‌شود، اقدام به

 پیش خرید 20 میلیون دوز از این واکسن برای ایران کرده است. خبری که دیگر از آن سخنی به میان نیامد و تاکنون هم معلوم نشده که وضعیت این پیش خرید به کجا رسیده است؟ هر چند برخی از خبرگزاری‌ها مدعی شدند که فرد تامین‌کننده واکسن قرار است آن را به قیمت پایین‌تر به ایران بفروشد.

  وعده‌های سازمان جهانی بهداشت و ناامید کردن مردم

اما از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که 5 میلیارد دوز از این واکسن‌ها را خریداری کرده تا در اختیار کشورهایی که توان پرداخت هزینه‌های تامین این واکسن را ندارند، قرار دهد، این درحالی است که کشور ایران هم در لیست این کشورها است. حالا چرا رییس کل بانک مرکزی با اعلام این خبر که امریکا پول‌های ایران را برای خرید واکسن بلوکه کرده، امیدهای مردم را برای دریافت واکسن پشت سر گذاشتن کابوس قرن ناامید می‌کند، خود جای بحث بسیار دارد.

    خرید واکسن با کدام بودجه

اما نکته تامل برانگیز این است که دولت هیچ بودجه‌ای برای خرید واکسن کرونا در نظر نگرفته است. آنچه تا به حال از سوی دولت هزینه شده، همان مبالغی است که از صندوق توسعه ملی برای درمان بیماری و البته کمک‌های معیشتی برداشت شده است. نکته دیگر اینکه دولت حتی در بودجه سال 1400 هم ردیفی برای خرید واکسن کرونا تعریف نکرده و به این ترتیب باید گفت که دولت تنها بر استفاده از واکسن تولید داخل اصرار دارد. چرا که اگر قرار بود واکسنی خریداری شود باید ردیف بودجه‌ای هم برای آن در نظر گرفته می‌شد. این در حالی است که پزشکان و متخصصان در بیمارستان‌ها معتقدند کادر در مان باید هر چه زودتر از واکسن کرونا استفاده کند، وگرنه تلفات جانی آنها افزایش خواهد یافت. بسیاری از آنها به این بیماری مبتلا شده و بسیاری دیگر هم جان خود را از دست داده‌اند و کادر درمان باید در اولویت واکسن کرونا قرار بگیرد، ضمن اینکه افراد سالخورده هم به این بیماری دچار شده‌ و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند دیگر فرصتی برای اینکه صبر کنند تا واکسن ایرانی ساخته شده و به تایید برسد ندارند. همانطور که سازمان نظام پزشکی اعلام کرده تعلل در این زمینه می‌تواند به قیمت جان انسان‌های بیشتری تمام شود.


برش

   رییس کل بانک مرکزی: خرید واکسن کرونا به دلیل تحریم امریکا با مانع مواجه شده است.

   سخنگوی وزارت امور خارجه: مسیر پیش‌خرید واکسن کرونا طی شده است.

   رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی: در حال حاضر مهم‌ترین مساله برون‌رفت از این بحران است.

 

ارسال نظر