مردم جان می‌بازند و مسوولان مذاکره می‌کنند

۱۳۹۹/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۸۹۴
مردم جان می‌بازند و مسوولان مذاکره می‌کنند

مریم شاهسمندی| هنوز هیچ چیز مشخص نیست. روزهاست که آمار تلفات کرونا در کشور مرز 400نفر در روز را هم رد کرده و مسوولان همچنان به این فکر می‌کنند که تدبیر دیگری غیر از قرنطینه کامل کشور به کار بگیرند. تدابیری که در تمام این ماه‌ها بارها و بارها بررسی شده و البته که نتیجه آن هم کاملا مشخص است. از برداشتن زود هنگام محدودیت‌ها گرفته تا بازگشایی مدارس در تصمیمی شتابزده و حالا هم که قرار است مشاغل پر خطر از ساعت 18 تعطیل شوند. چنین تصمیمی این شائبه را به وجود می‌آورد که انگار ویروس کرونا هم ساعت کاری دارد و از ساعت 6 بعداز ظهر به بعد قرار است فعالیت کند که مسوولان از این ساعت به بعد از مردم خواسته‌اند که در خانه بمانند. مساله جالب دیگر اینجاست که یک پیامک از سوی وزیر بهداشت و درمان به تمامی مردم ارسال شده مبنی بر اینکه از خانه‌ها بیرون نیایند، اما سوال اینجاست تا وقتی که قرنطینه کامل و تعطیلی شهرهای بزرگ توسط دولت اجرایی نشود مردم چطور می‌توانند از خانه بیرون نیایند؟ کارمندی که مجبور است به سر کار برود و کارگری که روزانه درآمد دارد باید چطور در خانه بماند و به دستور وزیر بهداشت عمل کند؟

    پیشگیری ارزان‌تر از درمان

نکته جالب توجه این است که بسیاری از مسوولان و البته دولتمردان یکی از دلایل عمده ممانعت از تعطیلی را وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم اعلام می‌کنند در حالی که هزینه درمان بیماران کرونایی خیلی بیشتر از تامین معیشت مردم البته قشر کم بضاعت در تعطیلی دو هفته‌ای درخواست شده از سوی کارشناسان حوزه بهداشت و درمان است. مساله مهم این است که در بسیاری از موارد مسوولان با اینکه می‌دانند پیشگیری هزینه بسیار پایین‌تری از درمان دارد اما باز هم راه درمان را پیش می‌گیرند و این مساله باعث شده که حالا نمایندگان مجلس هم به قضیه تعطیلی کلانشهرهایی که در وضعیت هشدار قرار دارند ورود کنند. 

   همه‌چیز در جلسه پنجشنبه ستاد ملی کرونا مشخص می‌شود

حسینعلی شهریاری، نماینده مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان در این باره به تعادل می‌گوید: متاسفانه دولت همچنان از تعطیل کردن کلانشهرهایی که آمار ابتلا و مرگ و میرشان رو به افزایش است سر باز می‌زند، به همین دلیل و با توجه به اینکه 60 استاد دانشگاه هم با نوشتن نامه‌ای به مجلس خواهان ورود خانه ملت به این مساله شده‌اند، نمایندگان تصمیم گرفته‌اند تا اگر در جلسه روز پنچشنبه آینده باز هم نتیجه آن چیزی نشد که ما انتظار داریم طرحی دو فوریتی را برای تعطیلی کلانشهرها به صحن علنی برده و تصویب کنیم. او می‌افزاید: حتی وزارت بهداشت هم بر این باور است که باید تهران و برخی کلانشهرها که در وضعیت هشدار هستند حداقل 2 هفته تعطیل شوند، محدودیت‌های ساعتی نمی‌تواند تاثیر چندانی بر کم شدن آمار مبتلایان و تعداد مرگ و میرها داشته باشد. 

    باید تهران و کلانشهرها تعطیل شوند

دکتر سید مرتضی خاتمی، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این باره به «تعادل» می‌گوید: این وضعیت اصلا نمی‌تواند ادامه پیدا کند، در این شرایط فقط جان مردم است که به خطر می‌افتد. اینکه می‌گویند رییس‌جمهور با تعطیلی موافقت کرده اما استانداری آن را منتفی اعلام کرده اصلا درست نیست، چرا که رییس‌جمهور رییس کل ستاد ملی مقابله با کرونا هم هست و اگر چنین دستوری داده باشد، هیچ نهادی نمی‌تواند آن را ملغی کند.  او می‌افزاید: تمام نمایندگان بر این باورند که اگر می‌خواهیم مانع افزایش مرگ و میر و ابتلا به کرونا در کشور باشیم باید حتما تهران و کلانشهرهایی مانند مشهد، سمنان، اصفهان، ایلام و ... را هم تعطیل کنیم. افزایش این آمار نشان می‌دهد که هیچ کدام از محدودیت‌ها موفق نبوده و تنها تعطیلی کامل شهرها ست که می‌تواند موثر واقع شود. البته نباید از نقش مردم هم در این زمینه غافل شویم. مردم هم باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حفظ جان خود و عزیزان‌شان تلاش کنند. متاسفانه آمارها نشان می‌دهد که ایران اصلا وضعیت خوبی ندارند و ادامه این روند می‌تواند آمار مرگ و میر را به طرز چشمگیری افزایش دهد. 

    جان‌هایی که به کام مرگ می‌روند

بیشتر از یک ماه است که مساله تعطیلی تهران و دیگر کلانشهرها از سوی سازمان‌ها و نهادهای مختلف به دولت پیشنهاد داده شده است. یک ماهی که هر روز آن با افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا و جان باختگان آن همراه است. اما دولت هنوز هم برای اینکه تصمیم نهایی را در این زمینه اتخاذ کند، تعلل کرده و می‌کند. در حالی که مسوولان در حال چانه‌زنی برای تعطیلی و قرنطینه کامل هستند، مردم هم در حال جان باختنند. چه بخواهیم چه نخواهیم با این روند، تنها هر روز جان‌های بیشتری از دست می‌روند و تعداد بیشتری از مردم راهی بیمارستان‌هایی می‌شوند که دیگر ظرفیتی برای پذیرش بیمار جدید ندارند.


 

ارسال نظر