ایران جان ندارد

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۸۶۴
ایران جان ندارد

تعادل| روز گذشته مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرده که رییس‌جمهور با تعطیلی دو هفته‌ای تهران موافقت کرده اما استانداری تهران با این تصمیم مخالف است و به همین دلیل تعطیلی دو هفته‌ای تبدیل شده به محدودیت‌های ساعتی برای مشاغل و کسب و کارها. سیاست یک بام و دو هوای مسوولان و تاخت و تاز کرونا در کشور همچنان ادامه دارد و هیچ کس هم پاسخگو نیست. البته این فقط تهران نیست که در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، دیگر شهرها و استان‌های ایران هم چندان وضعیت خوبی ندارند و آمار مرگ و میر و ابتلا در بسیاری از شهرهای کشور هم سیرصعودی دارد. نفس اکثر شهرهای کشور به شماره افتاده و هر روز تعداد بیشتری از مردم در سوگ عزیزان خود می‌نشینند. کارشناسان معتقدند تا قرنطینه کامل صورت نگیرد نمی‌توانند مانع از افزایش تعداد مبتلایان و ادامه افزایش آمار مرگ و میر شوند و مسوولان بیشتر به سیاست و معیشت فکر می‌کنند تا سلامت مردم. به هر حال یا مسوولان باید تن به قرنطینه نه تنها تهران که تمام شهرهای پرخطر بدهند یا با ادامه روند کنونی باید شاهد ابتلای بیشتر مردم به این ویروس خطرناک باشیم و آمار مرگ و میر هم هر روز افزایش داشته باشد.

     روند افزایشی بستری و فوت

روند افزایشی بستری و فوت به علت ابتلا به ویروس کرونا در کشور ادامه دارد و هفته سوم آبان ماه این روند در موارد بستری به ۱۹ هزار و ۱۹۴ و در موارد فوت به ۲ هزار و ۹۶۳ نفر رسیده است. بستری به علت ابتلا به ویروس کرونا در کشور در هفته دوم آبان ماه نیز، ۱۸ هزار و ۷۳ نفر و موارد فوت در این هفته ۲ هزار و ۹۵۶ نفر بود.از طرفی روند افزایشی در موارد مثبت سرپایی نیز تا هفته سوم آبان نیز مشاهده می‌شود. در هفته سوم آبان، ۸۲ هزار و ۶۴۷ مورد مثبت سرپایی شناسایی شده که این میزان در هفته دوم آبان ماه، ۶۶ هزار و ۸۳۳ نفر بوده است.

    وضعیت استان تهران

وضعیت موارد بستری، فوت و سرپایی در استان تهران نیز افزایشی است. بطوری که در هفته سوم آبان ماه، موارد بستری به ۳ هزار و ۱۰۶ نفر رسیده که این میزان در هفته دوم آبان ماه، هزار و ۷۷۱ نفر بوده است.همچنین موارد فوت در استان تهران در هفته سوم آبان ماه به ۳۸۶ نفر رسیده که در هفته قبل از آن، ۲۸۸ نفر بود.موارد مثبت سرپایی نیز در هفته سوم آبان به ۳ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده که این میزان در هفته دوم آبان ماه، ۳ هزار و ۵۰ نفر بود.

     موارد بستری و فوت در کشور

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موارد بروز بستری هفتگی در صد هزار نفر جمعیت در بازه زمانی ۹ تا ۱۶ آبان ماه به ۲۳.۰۹ رسیده که این میزان در بازه زمانی ۲ تا ۹ آبان ماه، ۲۱.۷۴ نفر بود.همچنین بروز موارد هفتگی فوت در یک میلیون نفر جمعیت در بازه زمانی ۲ تا ۹ آبان ماه در کل کشور، ۳۵.۵۶ بود که در بازه زمانی ۹ تا ۱۶ آبان ماه به ۳۵.۶۷ رسیده است.

    وضعیت کدام استان‌ها وخیم‌تر است؟

استان یزد هم در بروز هفتگی موارد بستری و هم در موارد فوت در بازه زمانی ۹ تا ۱۶ آبان ماه در وضعیت وخیم‌تری قرار دارد.بروز هفتگی بستری در صد هزار نفر جمعیت در این بازه زمانی در استان یزد، ۶۸.۲۴ و بروز هفتگی فوت در یک میلیون نفر جمعیت در همین بازه زمانی، ۸۹.۵۲ بوده است.این در حالی است که استان یزد در بازه زمانی ۲ تا ۹ آبان ماه در بروز موارد بستری هفتگی به ازای صد هزار نفر جمعیت در رتبه پنجم قرار داشت و وضعیت استان سمنان در این بازه زمانی از نظر بروز هفتگی موارد بستری در صد هزار نفر جمعیت، ۵۵.۵۸ بود.

    وضعیت استان یزد در موارد بستری و فوت

در هفته سوم آبان، استان یزد با رشد موارد بستری تا ۸۰۸ نفر مواجه شد. در حالی که موارد بستری در این استان تا هفته دوم آبان نزدیک به ۵۰۰ نفر بود.همچنین موارد فوت نیز در استان یزد از ۷۶ نفر در هفته دوم آبان، به ۱۰۶ نفر در هفته سوم آبان ماه رسیده است. این روند افزایشی در موارد بستری و فوت در استان یزد تقریبا از هفته دوم شهریور ماه مشاهده می‌شود.روند بستری در استان یزد در هفته اخیر نیز صعودی شده و روند فوتی‌های کرونا نیز همچنان در حال افزایش است و این استان دوباره به رتبه اول بروز در کشور رسیده است.حتی موارد بستری و فوت به علت کرونا در استان یزد از متوسط کشوری نیز فاصله زیادی گرفته است.

استان سمنان که تا هفته دوم آبان در رتبه اول موارد بروز هفتگی بستری به ازای صد هزار نفر جمعیت قرار داشت، در هفته سوم آبان قدری وضعیت بهتری پیدا و جای خود را با استان یزد عوض کرد.با این حال روند افزایشی موارد بستری در استان سمنان نیز به‌شدت مشاهده می‌شود بطوری که تعداد موارد بستری از ۴۰۶ نفر در هفته دوم آبان به ۴۹۰ نفر در هفته سوم آبان رسیده است.موارد فوت نیز در استان سمنان از ۴۳ نفر در هفته دوم آبان به ۵۸ نفر در هفته سوم آبان رسیده و این روند افزایشی در فوتی‌ها تقریبا از هفته چهارم شهریور ماه قابل مشاهده است.به هر حال می‌توان جمع‌بندی کرد که روند بستری و فوت در هفته اخیر در استان سمنان نیز افزایشی بوده و بروز موارد بستری و فوت از متوسط کشوری فاصله بیشتری گرفته است.

استان خراسان جنوبی نیز در موارد بروز بستری هفتگی به ازای صد هزار نفر جمعیت عدد ۵۶.۴۰ را نشان می‌دهد و در رتبه سوم قرار دارد. این در حالی است که خراسان جنوبی در هفته دوم آبان ماه در رتبه ششم از نظر بروز موارد بستری به ازای صد هزار نفر جمعیت قرار داشت.خراسان جنوبی از ۳۰۳ مورد بستری در هفته دوم آبان به ۴۵۱ مورد بستری در هفته سوم آبان رسیده و در موارد فوت نیز از ۴۲ نفر در هفته دوم آبان ماه به ۷۰ نفر رسیده است.به هر حال وضعیت استان خراسان جنوبی نیز مطلوب نیست و در هفته اخیر هم روند بستری و هم فوت در این استان صعودی بوده و بروز موارد بستری و فوت نیز از متوسط کشوری فاصله بیشتری گرفته است.این در حالی است که موارد فوت به علت کرونا در خراسان جنوبی تا هفته چهارم مهر ماه از متوسط کشوری نیز پایین‌تر بود و درست از همان زمان تاکنون، موارد فوت با تست مثبت کرونا از متوسط کشوری عبور کرده و روند افزایشی را طی می‌کند.

     وضعیت کرونا در استان ایلام

نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه به علت کرونا در استان ایلام در حال حاضر روند افزایشی دارد و این روند صعودی با شیب تند و نگران‌کننده‌ای در حال امتداد است. هم‌اکنون شهرستان‌های بدره، سیروان و ملکشاهی در این استان در وضعیت هشدار بیماری یعنی پرخطر و شهرستان‌های آبدانان، دره شهر، دهلران و مهران در وضعیت قرمز بیماری یعنی خیلی پرخطر قرار دارند. همچنین شهرستان‌های ایلام، ایوان و چرداول در استان ایلام در وضعیت سیاه یعنی فوق پرخطر قرار دارند که ممنوعیت فعالیت مشاغل گروه‌های دو و سه و چهار در این شهرستان‌ها در حال اعمال است. لزوم نظارت دقیق‌تر بر اعمال صحیح محدودیت‌های مصوب در شهرستان‌های یاد شده امری لازم و ضروری محسوب می‌شود. متاسفانه ۳۰ درصد موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در استان ایلام مربوط به یک ماه و نیم گذشته است. در هفته گذشته بروز هفتگی موارد بستری مثبت در این استان حدود ۵۳.۵ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و همچنین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از کرونا حدود ۷۰ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده که میزان بروز در هر دو شاخص یاد شده با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میانگین کشوری است.


 

ارسال نظر