تعطیلی تهران در دستور کار استانداری

۱۳۹۹/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۷۳۶
تعطیلی تهران در دستور کار استانداری

گلی ماندگار| افزایش آمار مبتلایان به کرونا درتهران آنقدر زیاد شده که فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در پایتخت خواستار تعطیلی یک هفته‌ای برخی مشاغل تهران با هدف مهار کرونا در این کلان‌شهر شده است. اما مساله اینجاست که در چنین شرایطی تعطیلی یک هفته‌ای، آن هم فقط برخی از مشاغل می‌تواند از حجم آمد و شدها در سطح شهر کاسته و باعث شود تا مردم درخانه بمانند و به پاره شدن زنجیره کرونا کمک کنند؟ در مدت 10 ماه که کرونا به کشور ما راه پیدا کرده خانواده‌های زیادی با از دست دادن عزیزانشان عزادار شده‌اند، خانواده‌های بی‌شمار دیگری هم با ابتلای عزیزانشان به این بیماری در راهروهای بیمارستان‌ها سرگردانند و بیش از همه این کادر درمان هستند که از جانشان مایه گذاشتند تا جان بیماران را حفظ کنند. اما در مقابل آنچه اتفاق افتاده بی‌تدبیری مسوولان و البته بی‌توجهی مردم به میزان خطرناک بودن این بیماری است. اگر همان ابتدا دولت با تصمیمی عجولانه محدودیت را بر نمی‌داشت و مردم عجول‌تر از آن به زندگی عادی خود باز نمی‌گشتند، شاید امروز در چنین شرایط بغرنجی اسیر نبودیم. 

    قرنطینه یک هفته‌ای تهران

دکتر زالی در نامه‌ای به استاندار تهران خواستار تعطیلی یک هفته‌ای این کلان‌شهر برای مهار کرونا شده است. تعطیلی یا اعمال محدودیت در دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه‌روزی، حوزه‌های علمیه، عدم برگزاری نمازجمعه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، سینما، تئاتر و مراکز مشابه و موزه و باغ موزه‌ها از جمله این اماکن است. زالی در ادامه اخذ تصمیماتی مبنی بر تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، عدم برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، تعطیلی باشگاه‌های ورزشی و خصوصا ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه را مورد تاکید قرار داد. کافه، قهوه‌خانه و چایخانه‌ها، باغ وحش و شهربازی‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی از دیگر مواردی بود که فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران، خواستار تعطیلی یک هفته‌ای آن شد. دکتر زالی تاکید کرد: برای چیره شدن بر این بیماری نوپدید و حل این چالش ملی، بدیهی است با تحلیل شرایط موجود و وضعیت این بیماری در سطح استان، استمرار اعمال محدودیت و تعطیلی مراکز متعاقبا اعلام خواهد شد.

    مبادی شهر بسته شود

مساله مهم این است که این تعطیلی یک هفته‌ای دوباره باعث نشود که مردم عزم سفر کنند، در واقع اگر قرار است تعطیلی صورت بگیرد باید به‌طور قاطع قرنطینه اعلام شود و مبادی ورودی و خروجی شهر هم بسته باشد.

دکتر علی خسروی با بیان مطلب فوق به «تعادل» می‌گوید: باید هم مردم و هم مسوولان این خطر را جدی بگیرند. نمی‌توانیم فکر کنیم که این بیماری فقط برای دیگران است به سراغ ما نمی‌آید. آمار مرگ و میر به صورت تصاعدی بالا می‌رود و اگر همین رویه ادامه پیدا کند نه تنها در تهران که در تمامی ایران با کشتار بی‌سابقه این بیماری مواجه خواهیم بود. مردم باید این مساله را درک کنند که تعطیل کردن مشاغل برای تفریح نیست، آنها باید در خانه بمانند و از جان خود و دیگر اعضای خانواده شان در برابر کرونا محافظت کنند.  این متخصص بیماری‌های عفونی در بخش دیگری از سخنانش می‌افزاید: اگر نتوانیم در پاییز آمار ابتلا به کرونا را کنترل کنیم، ممکن است در زمستان آمار مرگ و میر این بیماری به روزی هزار نفر هم برسد. پس هم مردم و هم مسوولان باید با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و همکاری با هم کاری کنند که حداقل آمار ابتلا و مرگ و میر این بیماری روز افزون نباشد. 

    ماسک را رایگان کنید

دکتر خسروی در بخش دیگری از سخنانش از مسوولان می‌خواهد که ماسک رایگان در اختیار مردم قرار دهند و می‌گوید: همه ما می‌دانیم که به دلیل شرایط بد اقتصادی دولت نمی‌تواند کل کشور را تعطیل کند، چرا که آن وقت تامین معیشت مردم بسیار سخت می‌شود، اما حداقل کاری که دولت می‌تواند انجام دهد، ارایه ماسک رایگان به افراد کم بضاعت و بی‌بضاعت جامعه است. باید در تمام ایستگاه‌های وسایل نقلیه عمومی اعم از مترو و اتوبوس و تاکسی ماسک در دسترس مردم قرار بگیرد. همه ما می‌دانیم که رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند بسیار کنترل‌کننده باشد. خیلی از افراد واقعا توان خرید ماسک و مواد ضدعفونی را ندارند، مسوولان نباید این حداقل‌ها را هم از مردم دریغ کنند.

 

ارسال نظر