کرونا گریبانگیر کودکان شد

۱۳۹۹/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۵۹۹
کرونا گریبانگیر کودکان شد

گلی ماندگار| پیک جدید کرونا این‌بار دامنگیر کودکان شده است. همان کودکانی که تصور همگانی بر این بود که کرونا با آنها کاری ندارد و مبتلا نمی‌شوند. اما حالا در کنار بالا رفتن آمار ابتلا به کرونا در کشور آمار ابتلای کودکان هم سیر صعودی دارد و این یعنی فاجعه‌ای تازه در راه است. همین چند ماه پیش بود که یکی از مسوولان وزارت بهداشت و درمان در خصوص ابتلای کودکان به کرونا هشدار داد و اذعان داشت که بخش‌های بستری کودکان در سراسر کشور بسیار کم است و اگر این بیماری در بین کودکان شیوع پیدا کند، مشکلی تازه بر مشکلات حوزه بهداشت و درمان افزوده خواهد شد. آن هشدار امروز به واقعیت نزدیک شده است و حالا در بسیاری از شهرها و استان‌های کشور تعداد کودکانی که به کرونا مبتلا می‌شوند، روزبه‌روز افزایش می‌یابد. شاید یک دلیل آن سهل اندگاری آموزش و پرورش و تعجیل برای بازگشایی مدارس باشد. اما دلیل دیگر آن هم می‌تواند بی‌مبالاتی والدین و البته بی‌توجهی دولت باشد. خیلی از خانواده‌ها هزینه‌های تامین اقلام بهداشتی را نمی‌توانند، پرداخت کنند. یک کارگر ساده چطور می‌تواند روزانه بین 5 تا 10 هزار تومان هزینه تهیه ماسک بپردازد و چطور می‌تواند برای فرزندانش که بنا بر اعلام آموزش و پرورش باید در کلاس‌های درس حضور فیزیکی داشته باشند، ماسک تهیه کند؟

    سیاست یک بام و دو هوا

البته که این بی‌مبالاتی‌ها اول از همه دامان مردم را می‌گیرد و کاسه چه کنم چه کنم را به دست مسوولان حوزه بهداشت و درمان می‌دهد. این در حالی است که بیش از دوهفته از زمانی که وزارت بهداشت و درمان شروع موج سوم کرونا را اعلام کرده می‌گذرد. هر روز مسوولان این وزارتخانه اعلام می‌کنند که باید هر چه زودتر دولت کارمندان خود را دور کار کند و محدودیت‌ها را باز گرداند، اما از طرفی هم دولتمردان در مصاحبه‌های مختلف اعلام می‌کنند که خبری از دور کاری و محدودیت نیست. این سیاست یک بام و دو هوا در نهایت به قیمت جان مردم تمام می‌شود. اما حالا کودکان هم درگیر این بیماری شده‌اند. همانطور که تاکنون بنا بر آمارهای رسمی بیش از 20 کودک جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند و البته معلوم نیست این آمار چقدر به واقعیت نزدیک باشد.

    پیک  جدید، کرونا بیشتر سنین پایین را  درگیر می‌کند 

در همین رابطه رییس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان اکبر مشهد با بیان اینکه پیک جدید، بیشتر سنین پایین را درگیر می‌کند، نسبت به افزایش ورودی کودکان کرونایی به این بیمارستان هشدار داد.

«غلامرضا خادمی» رییس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان اکبر مشهد با اشاره به وضعیت بیماران کرونایی در این بیمارستان بیان کرد: به نظر می‌رسد ورودی بیمارستان ما در روزهای اخیر کمی بیشتر شده است، ما روزی چند ورودی در بیمارستان داریم و یک آی‌سی‌یو کرونا که تقریبا ۱۰ الی ۱۲ تخت بیمار کرونایی دارد که آنها همه پر هستند.  او افزود: این ویروس به کودکان نزدیک می‌شود و سن ابتلا همواره پایین و پایین‌تر می‌رود و بیشترین مرحله خطر را بین کودکان ۵ تا ۱۰ سال و به ویژه سن ۸ تا ۱۲ سال داریم، الان به نظر می‌رسد از این سن هم میزان ابتلا پایین‌تر می‌رود، چون شیرخوارهای درگیر کرونا هم در بین آنها داریم.

    درگیر شدن  برخی کودکان کرونایی 

به سندروم «ام‌ای‌اس‌سی»

او درگفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: کودکان وقتی درگیر بیماری کرونا می‌شوند، گاهی دو الی سه هفته بعد دچار یک سندرومی به اسم «ام‌ای‌اس‌سی» می‌شوند که منجر به درگیری قلبی، ریوی، کلیوی، کبدی و مغزی خواهند شد و خوشبختانه پرسنل کنترل خوبی بر روی بیماری دارند، چون با وجود این شرایط سخت میزان مرگ و میرها به‌شدت کاهش داشت.

    روزانه ۸ الی ۱۰ کودک مبتلا به کرونا  بستری   می‌شوند

خادمی با اشاره به میزان ورودی و خروجی بیمارستان در رابطه با موارد ابتلا به ویروس کرونا بیان کرد: هر روز متوسط حدود ۸ الی ۱۰ کودک برای بستری می‌آید، این یعنی میزان ابتلا بین کودکان افزایش پیدا کرده است.

    با مدرسه رفتن کودکان  مخالفیم

او در مورد خطر بازگشایی مدارس ادامه داد: به صورت کلی جامعه‌ پزشکی و به خصوص پزشک کودکان با بازگشایی مدارس به دلیل خطر ابتلا به کرونا مخالف هستند، به نظرم اگر کلاس‌های آنلاین به شکل سابق برگزار شود و فقط برای رفع مشکل کودکان به مدرسه بروند، بهتر باشد، البته باید در نظر گرفت که مدل ابتلاهای جدید هم ناشی از جمع‌های کوچک فامیلی است، چون مردم برای رفع دلتنگی شروع به معاشرت با هم کردند. پیش‌بینی ما افزایش بیماری کرونا در پاییز است، شرایط در کشور ما خوب نیست و ما جزو چهار کشور اول شیوع و مرگ و میر کرونا در جهان هستیم. اگر هند هزار کشته دارد، حداقل ۱۳ برابر ما جمعیت دارد.

    بخش‌های کودکان مغفول مانده‌اند

رییس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان اکبر مشهد گفت: امکانات ویژه‌ای در حوزه درمان کودکان به ما ندادند و تا همین جا هم کادر درمان با حس ایثارگری که دارد کار کرده است. در واقع در سطح کشور مساله‌ کودکان مغفول مانده، چون توجه بیشتر به سمت بخش‌ کرونای بزرگسالان است.خادی افزود: پیک جدید، بیشتر افراد در سنین پایین را درگیر می‌کند، چون الان میزان شیوع بین کودکان بالا است و بنابراین احتمال بدحالی در این بیماران بیشتر است، اگر میزان شیوع بین کودکان بیشتر شود، ما واقعا دیگر جا نداریم، چون آی‌سی‌یو ما تقریبا پر است، حتی اگر امکانات هم به اندازه کافی در بیمارستان‌ها وجود داشته باشد، چون حوزه درمان کودک را به دست هر کسی نباید داد، آن وقت نیاز به متخصص مساله مهم‌تری است.

 

 

ارسال نظر