تعداد مبتلایان بستری درحال افزایش است

۱۳۹۹/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۳۵۵
تعداد مبتلایان بستری درحال افزایش است

حالا دیگر مسوولان امر هم اذعان دارند که ایران وارد موج سوم کرونا شده است، این موج خطرناک‌تر، کشنده‌تر و البته که همراه با افزایش تعداد مبتلایان بستری خواهد بود.  «علیرضا زالی» فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در تهران گفت: در شهر تهران کماکان در وضعیت قرمز به سر می‌بریم، البته این رنگ‌بندی‌ صرفا نشان‌دهنده این است که آمار در مجموع از یک حد قابل قبول بالاتر رفته است. در تهران قبل از موج دوم بیماری کرونا به صورت سینوسی شاهد فراز و فرودهای آماری بودیم، اما با پیدایش موج دوم در استان تهران این افزایش آمار طولانی‌تر شده است و در روزهای اخیر با توجه به تحلیل آماری که داریم، احتمالا در شکل‌گیری موج سوم به سر می‌بریم.

او افزود: تفاوت موج سوم با موج‌های قبلی در این است که خیلی سریعتر از موج دوم و اول، تعداد مبتلایان بستری نسبت به مبتلایان سرپایی در حال افزایش است و قدرمطلق بیمارستانی نیز نسبت به امواج قبلی طبیعتا افزایش بیشتری پیدا کرده است. همچنین تعداد افرادی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه در موج سوم بستری می‌شوند، طبیعتا نسبت به ادوار قبلی افزایش بیشتری را نشان می‌دهد، بنابراین تحلیل ما این است که اگر مطالعات اپیدلوژیکی هفته آتی تایید شاخص‌های آماری این هفته بوده و در تطابق با آنها قرار بگیرد، مفهوم آماری‌اش این است که ما طبیعتا وارد موج سوم این بیماری شده‌ایم و این تغییرات آماری طبیعتا مانند رفتار سینوسی قبل از موج دوم تلقی نمی‌شود.

  نیازمند اعمال محدودیت‌های بیشتری هستیم

زالی به «ایلنا» گفت: از آنجا که ما با امواج بیماری روبرو هستیم، هر کاری که منجر به کاهش تولید سفر، کاهش اجتماعات، تقلیل شرایط حضوری افراد در فضای بسته شود، راهبرد بسیار مهمی است و باید اعمال شود. اینکه چه مقدار این مداخلات باید زمان‌بر باشد، طبیعتا آمار هفته آینده به ما این را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد برخی از محدودیت‌هایی که در گذشته در تهران اعمال شد با توجه به شرایط فعلی تهران نیز باید دوباره اعمال شود و ما نیازمند اعمال محدودیت‌های بیشتری هستیم، ضمن اینکه باید حتما با تاکید بیشتری بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و مسائل بهداشتی این محدودیت‌ها اعمال شود.

او درباره تاخیر در ورود واکسن آنفلوآنزا به کشور گفت: امسال در دنیا به دلیل اینکه یک نیاز جهانی برای واکسن آنفلوآنزا شکل گرفته است، تامین و تدارک این واکسن با چالش‌های زیادی نسبت به سال‌های گذشته روبرو است. در سال‌های گذشته بسیاری از واکسن‌ها از نوع واکسن‌های آنفلوآنزا در عرصه جهانی حتی به بازار وارد نمی‌شد و توزیع آن صورت نمی‌گرفت، در حالی‌که امسال اینگونه نیست.بنابراین این یک امر جهانی است.

  افزایش دو برابری ظرفیت تولید واکسن آنفلوآنزا در دنیا

رییس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود، علیرغم اینکه ظرفیت تولید واکسن آنفلوآنزا در دنیا به دو برابر سال گذشته افزایش پیدا کرده است، اما کماکان به دلیل شکل‌گیری نیاز شدید به این واکسن، کمبود آن می‌تواند به عنوان یک چالش باشد، طبیعتا ما در کشور یکی از مشکلاتی که همیشه با آن روبرو هستیم، تحریم‌ها و نقل و انتقال ارز است و طبیعتا برای ما چالش ایجاد می‌کند.

  تلاش وزارت بهداشت برای واردات

 ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا

رییس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت در سه هفته‌ اخیر تلاش فراوانی انجام داده است تا بتواند ۱۶ میلیون دوز واکسن را وارد کشور کند. طبیعتا اولین بخش واکسن که وارد شبکه بهداشت و درمان کشور توزیع شود، برای گروه‌های پرخطر به ویژه زنان باردار که حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند و همچنین گروه‌های پزشکی و بهداشت و درمان که در خط مقدم مواجهه مستقیم با این بیماری هستند، استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: زندانیان، معتادان، افراد مسن، افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، افرادی که شیمی‌درمانی می‌شوند، بیمارانی که دیابت کنترل نشده دارند و افرادی که از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کنند نیز جزء گروه‌های پرخطر تلقی می‌شوند و در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند. به نظر می‌رسد سیاست فعلی وزارت بهداشت این است که گروه‌های پرخطر و گروه‌های اولویت‌دار براساس پروتکل ملی تزریق واکسن که با پروتکل جهانی نیز تطبیق دارد در اولویت قرار بگیرند و برای این گروه‌های پرخطر تامین مکفی واکسن آنفلوآنزا انجام شود.

  به‌جای گسترش تخت‌های بیمارستانی باید به کاهش بیماران فکر کنیم

زالی در پاسخ به این سوال که آیا در استان تهران با توجه به همزمانی شیوع آنفلوآنزا و کرونا با کمبود تخت بیمارستانی مواجه خواهیم شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه در طول دو هفته اخیر با تبدیل برخی از تخت‌های عمومی به تخت‌های تنفسی و ویژه توانسته‌ایم بخشی از نیازها را برطرف کنیم، اما هیچ‌وقت ظرفیت درمانی در تهران لایتناهی نیست و می‌تواند با محدودیت مواجه شود. معتقدم به جای اینکه به فکر گسترش تخت‌های بیمارستانی باشیم، باید به کاهش بیماران مورد نیاز به بستری بیندیشیم که اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی و مداخلات فاصله‌گذاری اجتماعی بهترین راهبرد در این زمینه است.

 

ارسال نظر