تالش در آب، مسوولان در خواب

۱۳۹۹/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۳۲۳
تالش در آب، مسوولان در خواب

گلی ماندگار| تقریبا یک هفته‌ای می‌شود که سازمان هواشناسی از وارد شدن یک سامانه بارشی به کشور خبر داده و البته که اعلام کرده بود شدت بارش در استان‌های شمالی بیشتر از بقیه نواحی است، اما این‌بار هم طبق معمول همیشه مسوولان غافلگیر شدند و تالش را آب برد. این که نماینده تالش در اظهارنظری گفته بود که حتی استاندار جواب تلفن او را نمی‌دهد، هم خود جای بحث دارد که البته وقتی جواب نماینده مجلس را نمی‌دهند، قاعدتا جواب خبرنگاران را هم نمی‌دهند.

    تالش را آب و مسوولان را خواب برد

طی دو روز گذشته شدت بارش‌ها در استان گیلان طبق معمول بیشتر از انتظار مسوولان بوده و یکی از مسوولان در اظهارنظری گفته بود، می‌دانستیم قرار است بارندگی باشد، اما انتظار این وضعیت را نداشتیم، اینکه خیابان‌های تالش را آب بگیرد و پل عابر پیاده از ریشه کنده شود و البته راه ارتباطی به ده‌ها روستا بسته شود، اینها آن چیزی نبود که مسوولان ستاد بحران و استان گیلان و شهرستان تالش انتظار آن را داشته باشند. 

    خسارت‌های میلیاردی به زندگی 

و کسب و کار مردم

این‌بار هم سیل مثل همیشه زندگی و کسب و کار مردم را از بین برده است، تا آنجایی که توسط مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان اعلام شده تاکنون بیش از 50 میلیارد تومان خسارت سیل برآورد شده و البته این برآوردهای اولیه است و زمانی که سیل فروکش کند تا آن موقع می‌شود عدد و رقم قطعی را اعلام کرد. 

    سناریوی تکراری غافلگیری

سناریوی غافلگیری مسوولان در برابر سیل آنقدر تکراری ونخ نما شده است که دیگر کسی به آن توجه نمی‌کند، طی دو سال گذشته سیل در بسیاری از نقاط کشور مسوولان را غافلگیر کرد، از شیراز گرفته تا سر پل ذهاب 

و ... هر بار هم تعداد زیادی جان خود را از دست دادند و تعداد بیشتری زندگی شان نابود شد و هنوز هم آنها که بازمانده سیل‌های شیراز و سر پل ذهاب و پلدختر و... هستند نتوانسته‌اند خسارت‌های ناشی ازسیل را در زندگی شان جبران کنند. البته که طبق معمول وعده و وعید‌هایی هم از سوی مسوولان داده می‌شود اما در نهایت این مردم هستند که باید به فکر خودشان باشند و زندگی از دست رفته شان را دوباره به سامان کنند.

    امدادرسانی ادامه دارد

اما طبق آخرین اظهارات مدیرکل بحران استانداری گیلان راه‌های اصلی تالش باز شده است و البته توانسته‌اند، راه 4 روستا را هم برای امدادرسانی باز کنند، هنوز امدادرسانی به سیل‌زدگان که اغلب هم روستایی هستند، ادامه دارد.  به گفته او طی چهار ساعت حدود ۳۰۰ میلیمتر بارش باران در شهرستان تالش به ثبت رسیده است که بر اثر این‌بارش همه بخش‌ها و روستاهای شهرستان تالش درگیر سیل شده است.

    دستور تخلیه صادر شده است

بسیاری از خانه‌ها در حریم رودخانه قرار دارند و خیلی از آنها آسیب دیده‌اند و بسیاری دیگر در معرض تخریب قرار دارند، مسوولان شهری به مردم اعلام کرده‌اند که خانه‌های خود را تخلیه کنند و در جایی امن بمانند تا شدت سیل فروکش کند.  امیر مرادی در بخش دیگری از سخنانش افزود: فعلا نمی‌توانیم در مورد میزان خسارات وارده به‌طور قطعی اظهارنظر کنیم و با آرام شدن شرایط بررسی‌ها برای برآورد میزان خسارت‌ها انجام خواهد شد.

     دو نفر جان خود را از دست دادند

در آخرین اظهارنظر معاون عملیات سازمان امداد و نجات کشور مرگ دو نفر از هموطنان در سیل تایید شده است. البته با توجه به اینکه هنوز راه رسیدن به تعدادی از روستاها باز نشده و امداد رسانی هم به پایان نرسیده نمی‌توان در مورد این آمار نظر قطعی داد، اما امیدوارم تعداد مرگ و میرها بیش از این نباشد.  محمد باقر محمدی افزود: تاکنون به 150 نفر هم امداد رسانی شده و نیروهای امداد و نجات با تمام توان خود در منطقه حضور دارند.  او با اشاره به اقلام توزیع شده میان حادثه دیدگان، عنوان کرد: در جریان عملیات امدادرسانی به مردم منطقه، ۱۵۰ قوطی کنسرو، ۱۰۰ کیلوگرم برنج، ۶۳ کیلو حبوبات، ۱۴۵ کیلو قند و شکر توزیع شده است.

     ... و اما پایتخت

همزمان با وقوع سیل در گیلان، سند کاهش خطرپذیری بلایا در سطح محلات تهران هم تدوین و میزان آسیب‌پذیری ۳۵۴ محله تهران در برابر سیل و زلزله مشخص شد. به گفته رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران احتمال وقوع بسیاری از حوادث طبیعی نظیر سیل، زلزله، فرونشست زمین و... در سطح شهر تهران وجود دارد که در این میان یکسری از حوادث نظیر زلزله به دلیل گستردگی که دارند تمام شهر را تحت تاثیر قرار داده و برخی دیگر نیز مناطقی از شهر را متاثر خواهند کرد. اما آنچه که مشخص است این است که با توجه به گستردگی شهر تهران و دیگر مولفه‌ها میزان خسارت هر یک از حوادث در بخش‌ها و محلات مختلف تهران یکسان نبود و هر منطقه و محله آسیب‌پذیری و مقاومت متفاوتی در برابر هریک از انواع مخاطرات دارد.

رضا کرمی محمدی افزود: این نتایج به کارشناسان، مدیران و مسوولان کمک می‌کند تا با توجه به محدودیت امکانات و اعتبارات، در مورد فعالیت‌ها و اقدامات ضروری برای کاهش ریسک در محله تصمیم‌گیری کنند. در حال حاضر و پس از نهایی شدن برنامه‌ها، گزارشات نهایی به شهرداری‌های مناطق ۲۲گانه شهر تهران ابلاغ شده و پیگیری اجرایی شدن آنها در در دستور کار شهرداران قرار دارد.

 

 

ارسال نظر