ماجرای کلیشه‌ای دخالت دولت در بازارها

۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۰۸۸

نقل شده که در اواخر دوران شوروی سابق در خانه‌های اهالی این جماهیر متحد شده، شعله گاز آشپزخانه رو هیچ‌وقت خاموش نمی‌کردند؛ می‌دانید چرا؟

چون هزینه خرید کبریت در اتحادیه جماهیر شوروی به عنوان یکی از ابرقدرت‌های زمان خودش، بیشتر از گازی بود که تقریبا مجانی در اختیار خانوارها قرار می‌گرفت. این رفتار غیرمنطقی و حتی خطرناک نتیجه دخالت دولت، انعکاس اطلاعات دور از حقیقت و قیمت‌های مخدوش و دستکاری شده است.

به نظرم به جایی رسیده‌ایم که همه فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران خرد و کلان نتیجه دخالت دولت حداقل در حدفاصل 3 ماه گذشته را با پوست و گوشت و خونمان حس کرده‌ایم. در واقع این دخالت‌های دولت است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران در ارزیابی ریسک و ارزیابی ارزش دارایی‌هایشان دچار مشکل و خطای محاسباتی بشوند و دست به تصمیماتی بزنند که نتایج مناسب نداشته باشد. 

واقعیت آن است که مشکل اصلی بازار سرمایه شامل دخالتهای بیجا، قیمت‌گذاری‌های دستوری، رانت‌های اطلاعاتی و انحصاری است که مجموعه این عوامل نتیجه قوانین و دستور العمل‌های غیرکاربردی است. سال‌هاست که تصمیم‌سازان در کشورمان برای پایین نگه داشتن قیمت‌ها اقدام به الگوهای قیمت‌گذاری شده (از پتروشیمی و فولاد تا لبنیات و...) می کنند. معنای این نوع دخالت‌ها این است که دولت از جیب سهامداران برای کم کردن فشار تورمی خرج می‌کند و در نهایت هم به سهامداران آسیب می‌زند و هم رشد تورم افسارگسیخته‌تر می‌شود. حذف این قبیل عوامل درونی و مدیریتی و به‌کارگیری روش‌های درست مدیریتی به خودی خود باعث رشد سهام و بهبود شاخص‌های سرمایه‌گذاری خواهد شد. 

در نقطه مقابل هم تداوم این بی‌نظمی‌های مدیریتی و تصمیمات عجولانه و غیرکارشناسی باعث تداوم مشکلات خواهد شد. در مورد ریسک‌های سیاسی و آسیب‌هایش هم که معمولا هر هفته در حال رخ دادن است و باعث می‌شود تا سهامداران دعا کنند بین چهارشنبه تا شنبه هفته بعد که بازار بسته هست اتفاق مترقبه و غیر مترقبه‌ای رخ ندهد که طول و عرض بازارها را به هم بدوزد، فعلا چیزی ننویسیم بهتر است.

 

ارسال نظر