خرج و دخلشان جور نیست

۱۳۹۹/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۶۲۱
خرج  و  دخلشان جور نیست

تعادل | خرجشان با دخلشان جور نیست، با اینکه سال‌ها زحمت کشیده و خون دل خورده‌اند، اما باز هم با این گرانی و تورم نمی‌توانند هزینه‌های سنگین زندگی را پرداخت کنند. حقوق بازنشستگی جوابگوی نیازهایشان نیست، خیلی از آنها تا قبل از کرونا پاره وقت و تمام وقت جایی کار می‌کردند، حسرت استراحت کردن با فراغ بال به دلشان مانده بود و حالاباید تلخی نداری و کمبودها را تحمل کنند. زمانی بازنشستگی برای آنها که 30 سال خدمت می‌کردند و با افتخار کارنامه کاری شان را تحویل می‌دادند و به خانه می‌رفتند، اول خوشی بود. مسافرت رفتن‌های بی‌دغدغه، بازی با نوه‌ها و انجام کارهایی که تا قبل از آن به دلیل مشغله کاری نمی‌توانستند خیلی به انجامش فکر کنند. اما حالا خیلی سال است که بازنشستگی می‌شود اول دردسرهای تازه، حقوقی که کفاف دخل و خرج زندگی را نمی‌دهد. بعد از 30 سال خدمت تازه باید به فکر شغل دیگری باشند. تمام این 30 سال زحمت کشیدند تا خرج زندگی همسر و بچه‌هایشان را بدهند، حالا که وقت استراحت است، با وجود نوه‌ها و دامادها و عروس‌ها، عائله مندتر شده‌اند و هزینه‌های زندگی شان بالاتر رفته. چه می‌شود کرد، خیلی از آنها صورتشان را با سیلی سرخ می‌کنند و برخی دیگر عرق شرم بر پیشانی شان می‌نشیند. 

     از پس هزینه‌های زندگی برنمی‌آیم

حسین آقا 72 ساله است، سال‌های زیادی را کارگر کارخانه‌ای در حومه شهر بوده، با 32 سال خدمت بازنشسته شده، 4 فرزند دارد که همگی ازدواج کرده‌اند و 5 نوه. اما مگر می‌شود با ماهی 2 میلیون و 800 هزار تومان هزینه زندگی را تامین کرد.  او به خبرنگار تعادل می‌گوید: هفته‌ای یک بار بچه هایم همراه اهل و عیالشان به خانه ما می‌آیند، قبلا اوضاع خیلی بهتر بود، در یک بنگاه معاملات ملکی کاری پیدا کرده بودم و از پس هزینه‌ها بر می‌آمدم اما حالا از وقتی کرونا آمده بیکارم و خانه‌نشین، مجبور شدیم با زبان بی‌زبانی به بچه‌ها بگوییم دو هفته یک بار بیایند. همسرم هم خانه‌دار است و درآمدی ندارد، مسوولان می‌گویند حقوق‌ها را مناسب می‌کنند، اما به حقوق من فقط 400 هزار تومان اضافه شده .خدا را شکر اجاره خانه نداریم. اما همین پول آب، برق، گاز و تلفن و شارژ ساختمان سر به فلک می‌کشد، برنج کیلویی 30 و گوشت کیلویی 150 هزار تومان را چطور بخرم. بدا به حال آنها که با همین حقوق باید اجاره خانه هم بدهند. 

    متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان 

 اقدامی ارزشمند

این در حالی است که رییس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر کشور اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی را اقدامی مهم و ارزشمند ارزیابی می‌کند. علی‌اصغر بیات، در گفت‌وگو با مهر، می‌گوید: در این سال‌ها هیچ مطالبه و درخواست قانونی به اندازه متناسب‌سازی حقوق توسط کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی و کانون‌های بازنشستگی سراسر کشور مورد پیگیری قرار نگرفته است. این موضوع، مهم‌ترین دغدغه ما بود و هر جایی که گوش شنوایی وجود داشت، مطرح و مطالبه‌گری کرده‌ایم تا متناسب‌سازی را به عنوان یک مطالبه سراسری میلیون‌ها بازنشسته و مستمری‌بگیر در فکر و زبان مسوولان اعم از دولت و مجلس جا بیندازیم. به هر حال مسوولان باید قدردان صبر و عزت‌نفس بازنشستگان باشندزیرا در سال‌های اخیر بیشترین فشارهای اقتصادی بر دوش بازنشستگان و مستمری‌بگیران بوده که بیش از ۶۵ درصد آنها حداقل‌بگیر و در زمره اقشار آسیب‌پذیرند. قدرت خرید و توان معیشتی آنها به‌شدت کاهش پیدا کرده و با توجه به افزایش تورم و بالا رفتن چندین برابری قیمت‌ها، مستمری دریافتی آنها به هیچ‌وجه پاسخگوی نیازها و هزینه‌های اولیه‌شان هم نیست. اما او در جایی دیگر عنوان می‌کند اجرای این قانون تنها مرهمی بر وضعیت کنونی بازنشستگان است و مشکلات آنها را رفع نمی‌کند.


 

ارسال نظر