بازگشایی مدارس زیر سایه کرونا

۱۳۹۹/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۵۷۹
بازگشایی مدارس زیر سایه کرونا

 تعادل | طبق اعلام رسمی آموزش و پرورش قرار است که 15 شهریور روز بازگشایی مدارس باشد، اما باز هم همه‌چیز به وضعیت کرونا در شهرها و استان‌های مختلف باز می‌گردد. اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا منطقه‌ای را قرمز اعلام کند یا نه. طبق گفته‌های وزیر آموزش در نشست خبری که روز گذشته به صورت مجازی برگزار شد، 15شهریور آغاز سال تحصیلی 1400- 1399 است. 

  آموزش مجازی چرا و چگونه

هنوز چند ماهی از آغاز سال تحصیلی 1399-1398 نگذشته بود که پاندمی بنام کرونا همه‌چیز را متحول کرد، مدارس تعطیل شدند، یک روز، دو روز، اما انگار قرار نبود این وضعیت رو به بهبود برود، ابتدا مدارس را یک هفته و بعد دو هفته و بعد یک ماه تعطیل کردند، اما تنها راه چاره تدریس از طریق مجازی بود، امکانی که برای تمام دانش‌آموزان سراسر کشور فراهم نبود، چطور می‌شد به دانش‌آموزانی که در دورترین نقاط ایران در مدارس گلی و کپری درس می‌خواندند به صورت مجازی آموزش داد؟ آنها از تحصیل باز ماندند، اما این پاندمی همچنان ادامه دارد هیچ معلوم نیست چه موقع می‌توان دوباره با خیال راحت به زندگی گذشته بازگشت. به هر حال نمی‌شود که تحصیل میلیون‌ها دانش‌آموز در ایران و جهان متوقف شود. شاید شمار زیادی از دانش‌آموزان در ایران امکان استفاده از تحصیل مجازی را داشته باشند اما هنوز هم آن بچه‌های محروم معلوم نیست که امسال چطور می‌خواهند درس بخوانند، مدارسی که از امکانات اولیه هم برخوردار نیستند، حالا قرار است امکان تحصیل هم نداشته باشند. 

   اما و اگرهای بازگشایی مدارس

این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش ایران نیز معتقد است هیچ چیزی جای آموزش چهره به چهره را نمی‌گیرد. ولی پاندمی کرونا را هم باید جدی گرفت، نباید جان کودکان را به خطر انداخت و باید شرایطی فراهم شود تا آنها در محیطی امن و سالم به تحصیل مشغول شوند، هر چند که این آرزو برای تعدادی از کودکان این مرز و بوم دست نیافتنی است، آنها که سال‌های گذشته در آتش بی‌تدبیری‌ها سوختند. یا جان شیرین‌شان از دست رفت یا زنده ماندند و زخم این بی‌عدالتی را هنوز هم بر جسم و جان خود دارند.  محسن حاجی میرزایی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: امسال یک تمایز جدی با سال قبل در آموزش مجازی داریم. سال قبل وقتی به آموزش مجازی رسیدیم دو سوم زمان آموزش طی شده بود و معلمان دانش‌آموزان را می‌شناختند و در کلاس رویت کرده بودند اما امسال در آغاز اگر بخواهیم به صورت غیرحضوری کار را آغاز کنیم با مشکلات مواجه می‌شویم پس اصل بر این است که ارتباط برقرار شود. اصل بعدی مراقبت از سلامت دانش‌آموزان است. مسوولیت سلامت بین ما و خانواده مشترک است. در مدرسه سعی می‌کنیم محیط مناسب باشد و خانواده‌ها باید با ما همراه باشند فعال بودن مدرسه نیز اصل دیگر ماست. ما اختیاراتی را به شورای آموزش مدارس دادیم. 

   آموزش تلویزیونی برای تمام پایه‌ها

اما برای رفع مشکل آموزش مجازی و اینکه تمام دانش‌آموزان به امکانات این نوع آموزش دسترسی ندارند، قرار است که از 15 شهریور آموزش تلویزیونی برای تمام دروس و تمام پایه‌ها اجرا شود.  وزیر آموزش و پرورش با بیان این مطلب گفت: امسال باید ۱۱۰ هزار مدرسه نه بلکه تمام ایران و تمام خانه‌ها باید تبدیل به مدرسه شود. ما تمام دروس از پایه اول تا دوازدهم را تولید کردیم و روی سامانه شاد بارگذاری می‌شود و کمک موثری برای دانش‌آموزان و خانواده‌هاست. شاد با قابلیت‌های متنوع از ۱۵ شهریور در دسترس است. او تاکید کرد: برای آموزش حضوری اگر تراکم کلاس‌ها به گونه‌ای باشد که رعایت فاصله‌گذاری رعایت نشود ما دانش‌آموزان را گروه‌بندی می‌کنیم و ادامه داد: دروسی که باید الزاماً حضوری آموزش داده شود مشخص شده است و بخشی که به تمرین و تکرار نیاز دارد به بخش غیرحضوری ارایه شده است. بسته‌های آموزشی و آموزش تلویزیونی در کنار همه تمهیدات ما را امیدوار می‌کند هیچ دانش‌آموزی بدون آموزش نماند. 

 

ارسال نظر