برق اقبال عمومی نداشت

۱۳۹۹/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۳۸۵
برق اقبال عمومی نداشت

برخی کالاها و خدمات با ورودشان به زندگی انسان‌ها باعث تحولی عظیم در آن شده‌اند، از جمله برق، اختراع ادیسون که البته خیلی بعدتر به از آن به ایران راه پیدا کرد. البته در بدو ورود هم چندان مورد استقبال قرار نگرفت و مردم به برق به چشم صنعتی پیچیده، خطرناک و سرمایه بر نگاه می‌کردند، خیلی از آنها تا سال هم خانه شان را به همان چراغ‌های نفتی روشن نگاه می‌داشتند و اعتقادی به سیم کشی برق نداشتند. 

اما در تاریخ آمده است که یک‌سال پیش از تاسیس کارخانه چراغ گاز، کارخانه برق کوچکی توسط میرزا علی خان امین‌الدوله که آن موقع امین‌الملک لقب داشت در مجمع‌الصنایع جنب خیابان باب همایون تاسیس گشت و ناصرالدین‌شاه روز جمعه ۱۷ رمضان ۱۲۹۶ (برابر با ۱۲ شهریور ۱۲۵۸ خورشیدی) به شهر آمد و با روشن کردن چراغی آن کارخانه را افتتاح کرد.

اما تاریخچه برق در ایران خیلی هم به صورت مکتوب و مدون یافت نمی‌شود، سال‌های ابتدایی ورود این تکنولوژی به کشور از آنجا که مردم خیلی هم به آن اهمیت نمی‌دادند، خبر مهم و خاصی در مورد آن در تاریخ ذکر نشده است. اما از سال 1295 خورشیدی این روند تغییر کرد و با افزایش تعداد کارخانه‌های تولید برق در ایران این صنعت رو به رشد و ترقی گذاشت  از جمله این کارخانه‌ها می‌توان به کارخانه چراغ برق که متعلق به حاج حسین آقای امین‌الضرب بود اشاره کرد. همچنین «شرکت عمومی الکتریک» که در سال 1323 از آلمان به ایران آورده شد و می‌توانست 4 هزار چراغ را روشن کند.

 

ارسال نظر