استارت‌آپ‌ها با سال‌ها تاخیر در ایران

۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۲۹۴
استارت‌آپ‌ها با سال‌ها تاخیر در ایران

استفاده از مفهوم استارت‌آپ به حدود سال 1911 میلادی برمی‌گردد، که آغاز آنها با شرکت‌های Silicon Valley شروع شد. یکی از مهم‌ترین محصولات این شرکت، استارت‌آپ IBM بود که اسم آن از International Business Machines برگرفته شده است. این استارت‌آپ در سالیان بعد موفق شد که خود را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کننده نرم افزار در دنیا معرفی کند.

 یکی دیگر از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین استارت‌آپ‌های دنیا، شرکت اپل است که توسط استیو جابز راه‌اندازی شد و همه شما با نحوه به وجود آمدن و سختی کشیدن‌های این فرد در به نتیجه رسیدن این استارت‌آپ آشنا هستید. اما یکی دیگر از استارت‌آپ‌های معروف جهان که همه ما با آن درگیر هستیم، استارت‌آپ گوگل است که ایده آن در سال 1997 مطرح شد و در سال 1998 آغاز به کار و محصول خود را تولید کرد. امروزه می‌توان موتور جست‌وجوی گوگل را به عنوان پیچیده‌ترین و قوی‌ترین موتور جست‌وجو در جهان معرفی کرد.

دهه هفتاد شروع بمب استارت‌آپ‌های ایران بود. خدمات‌دهی و برندهای معروف قدیمی مخصوصا در حوزه فناوری اطلاعات که اکنون صبح تا شب با آن سروکار دارید، نمونه‌ای از موفقیت‌های ۱۰سال پیش جوانان ایرانی است، جوانانی که در آن زمان اکوسیستمی راه انداختند، که اکنون تبدیل به شرکت‌های غول پیکر شده‌اند و نیمی از درآمد کشور را به خود اختصاص دادند.

همیشه اولین‌ها راه سخت و طاقت‌فرسایی را پشت سر گذاشته‌اند و فراز و نشیب‌های فراوانی را طی کرده‌اند تا به اینجا رسیدند. اولین کسانی که فکر شروع یک خدمات به ذهنشان رسید، چالش و خطرات باورنکردنی را پشت سر گذاشته و اکنون به نام‌های آشنا تبدیل شده‌اند.

اولین استارت‌آپ در ایران مختص به فناوری اطلاعات و مخابرات بود که بین دهه ۷۰ تا ۸۰ شکل گرفت. بعد از این حوزه، بایوتکنولوژی وارد این عرصه شد و بعد از جنگ نیازهای اصلی مردم ایران را پوشش داد. اما این تازه شروع کار بود و سال ۹۰ اکوسیستم استارت‌آپ در ایران نقشه راه خود را پیدا کرد.

در اوایل سال ۹۰ اهداف مشخص نبود و در این بین شکست‌های زیادی متحمل شدند.اما رفته رفته اسپانسر مالی روی کار آمدند و راه حقوقی کسب و کارهای کوچک را هموارتر کردند.

بعدها شتاب‌دهنده‌ها برای افراد استارت‌آپی شکل گرفت و اصطلاحا به فاندرهای بنامی تبدیل شدند. ولی برخی به شکل خصوصی در اکوسیستم رشد کردند و از شتاب‌دهنده‌ها استفاده نکردند.

این افراد کسانی بودند که نقشه راه خود را چیدند و بدون اینکه در مکانی دولتی فرمی را برای راه‌اندازی شرکت پر کنند به راه‌اندازی کسب و کار خود پرداختند. 

 

ارسال نظر