نور مصنوعی

۱۳۹۹/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۲۵۴
نور مصنوعی

لامپ‌های اولیه دارای حبابی بودند که مانند لامپ ادیسون خالی از هوا بود . در سال ۱۹۱۳ لانگمیر لامپی را که از گاز خنثی پر بود معرفی نمود که از تبخیر فلز رشته جلوگیری می‌کرد . 

لیکن به علت هدایت بیشتر حرارت، ضایعات حرارتی بیشتری داشت و درجه حرارت رشته را پایین می‌آورد .

برای رفع این اشکال، لانگمیر رشته را به صورت سیم پیچی درآورد که سطح جانبی رشته و در نتیجه اتلاف حرارت را کاهش می‌داد . این لامپ‌ها در سال ۱۹۳۴ به بازار آمد .

پیشرفت لامپ‌های رشته‌ای در سال‌های اخیر نیز ادامه داشته است . برای جلوگیری از تبخیر تنگستن که روی سطح داخلی حباب به صورت سیاهی ظاهر می‌گردید و سبب کاهش عمر و نور لامپ می‌شد پیشنهاد گردید که مقدار کمی ید به گاز داخل حباب اضافه گردد . تنگستن تبخیر شده در حرارت حدود ۸۰۰ درجه سانتیگراد باید ترکیب شود و یدور تنگستن تولید نماید .

در حرارت حدود ۲۰۰۰ درجه سانتی گراد یعنی در اطراف رشته، یدور تنگستن به تنگستن و ید تجزیه گردیده و تنگستن بر روی رشته می‌نشیند . علاوه بر ید گازهای دیگری از خانواده هالوژن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است و به این دلیل این لامپ‌ها را لامپ هالوژنی می‌نامند که از سال ۱۹۶۰ معمول شده است .

از طرف دیگر لامپ‌های تخلیه در گاز در حدود سال ۱۹۵۰ معرفی گردیدند . در این لامپ‌ها از بخار جیوه یا بخار سدیم استفاده می‌گردد . وقتی جریان از گاز یونیزه شده عبور می‌نماید برخورد الکترون‌ها با اتم‌های گاز سبب تشعشع می‌شود . رنگ نور بستگی به نوع گاز و فشار آن دارد . لذا بر خلاف لامپ‌های رشته‌ای، در این لامپ‌ها نور به وسیله التهاب در درجه حرارت بالا تولید نمی‌گردد .

 نور در این لامپ‌ها بر خلاف لامپ‌های رشته‌ای که طیف پیوسته دارند، تنها در فرکانس‌های معین که بستگی به نوع گاز دارد تولید می‌شود .

 جدید‌ترین پیشرفت در صنعت لامپ‌های گازی، لامپ فلورسنت می‌باشد که در آنها سطح داخلی لوله شیشه‌ای لامپ از پودری پوشانده می‌شود که می‌تواند تشعشع گاز داخل را گرفته و نور در طول موج بزرگ‌تری بدهد . با ترکیب پودرهای فلورسنت مختلف می‌توان نور مناسب با طیف تقریبا پیوسته مانند نور لامپ‌های التهابی تولید نمود .

امتیاز اصلی لامپ‌های تخلیه گازی داشتن بازدهی یا بهره نوری بالاتر است . تازه‌ترین روش تولید نور، الکترولومینانس نامیده می‌شود . در این روش با عبوردادن جریان متناوب از اجسام بخصوصی نور تولید می‌شود. 

در حال حاضر شرکت‌های متعددی در ایران انواع لامپ معمولی، کم مصرفی، ال‌ای‌دی و... را تولید و به بازار عرضه می‌کنند. 

 

ارسال نظر