سلفی بالای داربستِ مرمتگران آثار تاریخی!

۱۳۹۹/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۷۲۲
سلفی بالای داربستِ مرمتگران آثار تاریخی!

دیگر کار از یادگاری‌نویسی و کندن آجر و.. گذشته و حالا پیش آمده که برخی مسافران و بازدیدکنندگانِ مجموعه‌ جهانی تخت‌جمشید از داربست‌هایی که برای مرمت نصب می‌شوند، بالا رفته و از خود سلفی می‌گیرند!

در طول یکی دو روز گذشته این تصویر در تعدادی محدود از صفحه‌های اجتماعی دست به دست شد؛ تصویری که پنجم خرداد از دو مسافر در زمانِ بازدید از مجموعه‌ جهانی تخت‌جمشید گرفته شده است.  آنها در زمان حضورشان در کاخ صد ستون از پله‌های داربستی که برای مرمت نصب شده، بالا رفته و در حال سلفی گرفتن از خودشان هستند، آن‌هم در روز روشن، در محوطه‌ای جهانی که دوربین مداربسته در همه نقاط آن وجود دارد و در هر چند قدم نگهبانی حضور دارد. اما چرا نباید از بالا رفتن این افراد جلوگیری شود؟ اگر ضوابط میراثی را هم نادیده بگیریم خطری که جان مسافران را در حین بالارفتن تهدید می‌کند، خود نکته‌ دیگری است که به نظر می‌رسد حواسِ مراقبان آثار تاریخی به آن نیست. اگر اتفاقی برای آن دو نفر رخ دهد، در شرایطی که معمولا محوطه‌های ملی و جهانی از نبود اعتبار حرف می‌زنند، چه کسی پاسخگوست و اگر به فراهم نکردن امنیت بازدیدکنندگان متهم شوند چطور می‌توانند هزینه آسیب واردشده به آنها را پرداخت کنند؟

حمید فدایی، مدیر پایگاه جهانی پاسارگاد و سرپرست محوطه جهانی تخت جمشید، درباره‌ این تصویر می‌گوید: متاسفانه به‌طور کلی گاهی بازیگوشی‌هایی از سوی بازدیدکنندگان صورت می‌گیرد که با وجودِ طناب‌کشی‌های انجام‌شده دور کارگاه‌های فعال این محوطه و نصب تابلوهایی برای جلوگیری از ورود مسافران و بازدیدکنندگان، متاسفانه برخی افراد همچنان این نوع رفتارها را از خود نشان می‌دهند. او به گسترده بودن این محوطه‌ جهانی اشاره می‌کند و می‌افزاید: در اکثر نقاط محوطه، دوربین‌های مداربسته قرار دارد که کارمندان از اتاق فرمان آن را چک می‌کنند، اما متاسفانه و به ندرت با چنین صحنه‌هایی مواجه می‌شویم که سریعا نگهبان‌ها و مراقبان محوطه نسبت به این رفتارها مورد پرسش قرار می‌گیرند. 

 

ارسال نظر