چینی، از چین تا ایران

۱۳۹۹/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۴۸۸
چینی، از چین تا ایران

سابقه ظروف سفالینه و آبگینه در ایران به حدود 7 هزار سال و ظروف چینی در کشور چین که زادگاه ظروف چینی است به چندین هـزار سال قبل می‌رسد کـه نمونه‌های آن در موزه‌ها و مراکـز علمی جهان موجود است. 

از میزان تولید جهانی ظروف چینی به ویژه کشور چین اعداد و ارقام دقیقی در دسترس نمی‌باشد اما به صورت تخمین بین 1 تا 5.1 میلیون تن در سال برآورد می‌شود که حدود 80 درصد آن متعلق به کشور چین است و به نظر می‌رسد دومین کشور تولیدکننده این صنعت ایران می‌باشد که حدود 5 درصد تولید جهانی را در اختیار دارد و حدود 15 درصد بقیه متعلق به سایر کشورها می‌باشد.

با کیفیت‌ترین ظروف چینی در کشورهای آلمان (با سابقه حدود 300 سال)، انگلستان، فرانسه و در آسیا در کشور ژاپن تولید می‌شود. کشوری مانند آلمان در دهه 1980 با تولید سالانه 100 هزار تن چینی جزو قوی‌ترین کشورها بود که به دلیل رقابت کشور چین، میزان تولید آن در حال حاضر به کمتر از 20 هزار تن رسیده است.

قدمت صنعت جدید چینی در ایران به حدود 35 سال قبل می‌رسد و در این مدت این صنعت رشدی برابر با 1500 درصد داشته است، در سال‌های قبل از انقلاب تعداد 3 واحد چینی‌سازی در استان گیلان و قزوین وجود داشت که این تعداد امروزه به 24 واحد بزرگ رسیده ولی متأسفانه به خاطر مشکلات اقتصادی و رقابت غیرمنصفانه ظروف مشابه (یک بار مصرف، ملامین و ظروف شیشه‌ای که از نظر بهداشت جهانی به مصرف‌کننده نیز توصیه نمی‌شود) و عدم سودآوری، بیش از 10 واحد به تعطیلی کشیده شده است.ضمناً اولین واحد راه‌اندازی شده بعد از انقلاب صنایع چینی زرین ایران است.  میزان تولید سالانه صنایع چینی در ایران بالغ بر حدود 75000 تن است. صادرات صنعت چینی ایران نیز حدود 5000 تن در سال است که این حدود 8 درصد از کل تولید است و این کمی صادرات به خاطر اشباع بازارهای جهانی با تولیدات ارزان قیمت کشور چین است و فقط بعضی از واحدها که دارای کیفیت بسیار بالا هستند آن هم با برندهای خریداران خارجی قادر به صادرات مختصر هستند. 

کشور چین که زادگاه چینی است حدود 80درصد کل تولید جهانی را به خود اختصاص داده است. کشور ایران حدود 5 درصد تولید جهانی را دارد. عمده دیگر تولیدکنندگان ظروف چینی جهان شامل کشورهای اروپایی آلمان، فرانسه، انگلستان، لهستان، اسپانیا و... و در آسیا کشور ژاپن، کره جنوبــی حدود 15 درصد سهم جهانی را دارا هستند. 

باتوجه به اینکه اعداد تولید ناخالص داخلی، حجم مبادلات جهانی و سایر ارقام اقتصادی کشورمان کمتر از نیم درصد جهانی است، رقم 5 درصد تولید سهم جهانی ظروف چینی عدد بسیار بااهمیتی است. 

 

ارسال نظر