دستمالی از جنس کاغذ

۱۳۹۹/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۲۴۳
دستمالی از جنس کاغذ

روز ۱۴ اوت سال ۱۸۹۴ میلادی صاحب یک کارخانه کاغذسازی به نام «گوت‌لوب کروم» (Gottlob Krum) کاغذ بسیار نازکی را که برای نرم و لطیف شدن به گلسیرین آغشته شده بود، به عنوان اولین دستمال کاغذی به ثبت رساند. این اختراع با شماره ۸۱۰۹۴ در سازمان ثبت اسناد شهر گوپینگن (Göppingen) واقع در نزدیکی اشتوتگارت به ثبت رسید.

به دنبال اختراع دستمال کاغذی در آلمان، از سال 1924 شرکت امریکایی کیمبرلی کلارک نیز دستمال کاغذی کلینکس را وارد بازار کرد که از سلولوز پنبه تولید شده بود. شرکت کیمبرلی کلارک در جنگ جهانی اول از سلولوز پنبه در تولید باند پانسمان نیز استفاده کرده بود.نام‌های دستمال کاغذی با برند کلینکس و تمپو در کشورهای آلمان و امریکا از جمله مواردی است که در آن زمان می‌توان اشاره کرد. میزان تولید دستمال کاغذی تمپو بیش از 10 میلیارد در سال بود که توسط حداقل 500 نفر نیروی انسانی تولید می‌شد. در آن زمان دستمال کاغذی کلینکس دارای طرفداران بی‌شماری شد به‌طوری که همچنان بعد از گذشت سالیان نام آن بر زبان‌ها جاری است و برخی از مردم به جای کلمه دستمال کاغذی از نام کلینکس استفاده می‌کنند.

در گذشته قبل از تولید دستمال کاغذی مردم از دستمال‌های پارچه‌ای استفاده می‌کردند. دستمال‌های هر فرد نشانگر طبقه اجتماعی افراد بود. جنس، نوع و طراحی دستمال بیانگر ثروت و موقعیت اجتماعی فرد بود. با آمدن دستمال کاغذی یک‌بار مصرف این معیار به تدریج منسوخ شد.

اولین دستمال کاغذی در برند کلینکس در سال 1924 با نام پاک‌کننده مواد آرایشی تولید شد که نسبت به دستمال‌های پارچه‌ای ارزانتر و مقرون به صرفه بود .امروزه به دلیل فراوانی و استفاده روزانه از دستمال کاغذی نقش مهم آن در زندگی و بهداشت فردی در نظر گرفته نمی‌شود. دستمال کاغذی در طی زمان و با توجه به نیاز مردم و انواع مصارف آن تولید شده است. انواع دستمال کاغذی به تدریج در انواع اماکن اداری، رستوران‌ها، مراکز آموزشی و خانه‌ها وارد شد. بعدها توجه به بسته‌بندی دستمال کاغذی که به صورت جیبی، رولی، جعبه‌ای …. در اختیار مردم قرار گرفت. همچنین با توجه به مصارف افراد به انواع دستمال حوله‌ای، مرطوب، رولی تولید شد و به بازار عرضه شد. 

تمپو تا رسیدن به شکل امروزی‌اش آزمایش‌های مختلفی را از سر گذرانده که از جمله می‌توان به مدل‌های گوناگون تا شدن و قرار گرفتن در بسته‌های پلاستیکی اشاره کرد. در سال ۱۹۸۸ هم تحولی در بسته‌بندی تمپو به وجود آمد، به این معنا که بسته‌های آن را می‌شد هر بار پس از استفاده دوباره بست. مدتی بعد دستمال کاعذی به ایران هم آمد و کارخانه‌هایی برای ساخت دستمال کاغذی ایجاد شدند. 

 

ارسال نظر