تاسیس بانک «پهلوی قشون»

۱۳۹۹/۰۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۷۸۳
تاسیس بانک «پهلوی قشون»

حالا 95 سال از آن روز می‌گذرد؛ روزی که بانک پهلوی قشون در مکانی محدود، با یکی کردن چند باب مغازه و با سرمایه سه میلیون و 883 هزار و 950 ریال آغاز به کار کرد و نخستین بانک ایرانی نام گرفت که با فکر و سرمایه ایرانی کار می‌کرد.  چهاردهم اردیبهشت ۱۳۰۴ این بانک با استفاده از درآمد بازنشستگی نظامیان برای سامان دادن به امور مالی ارتش، فعالیت خود را آغاز کرد. نام این بانک که در ابتدا بانک پهلوی قشون بود پس از مدتی به بانک سپه تغییر نام داد. 

در آغاز سال ۱۳۰۴ که هنوز اهمیت موسسات اقتصادی و عوامل بازرگانی در شؤون اداری و زندگی اجتماعی ایران محسوس نشده بود، ایجاد اولین موسسه بانکی کشور طرح‌ریزی شد و ماموران اجرای این فرمان با تشکیل شورایی از افراد مطلع، موفق شدند در چند مغازه واقع در خیابان سپه نخستین بانک ایرانی را در اردیبهشت سال ۱۳۰۴ افتتاح کنند.

فعالیت یک سال نخست این بانک به افسران ارتش اختصاص داشت که با پرداخت وام‌های تقسیطی به رفع نیازمندی‌های آنان کمک موثر می‌کرد و چون پیوسته به وسعت دامنه عملیات خود می‌افزود دوایر بانک به جای وسیع‌تری که در اول باب همایون از ابنیه قورخانه آماده شده بود، انتقال یافت و در ۲۴ اسفند ۱۳۰۴ اولین شعبه این بانک در شهر رشت افتتاح شد و علاوه بر معاملات درجه‌داران قشون، خرید و فروش برات و گشایش اعتبار برای بازرگانان و فعالیت‌های بیشتری در امور بانکی و معاملات بازرگانی آغاز شد. در عین حال، برای رفاه طبقه بی‌بضاعت و پایین‌آمدن بهره‌های سنگین شعبه معاملات رهنی بانک در همان محل سابق تشکیل شد. همچنین در سال ۱۳۰۶ شعب دیگر بانک در مشهد و همدان افتتاح شد تا تسهیلات بیشتری در انجام معاملات بازرگانی فراهم آورد. در ادامه در سال‌های ۱۳۰۷ و ۱۳۰۸ شعب تبریز و قزوین افتتاح شد و به‌این ترتیب توجه تجار و سرمایه‌داران داخلی و خارجی را به خود جلب کرد و در شمار یکی از مهم‌ترین موسسات اقتصادی کشور شناخته شد. در اواخر سال ۱۳۱۲ این موسسه به نام بانک سپه و در اواخر سال ۱۳۲۱ به بانک تعاونی سپه موسوم شد و علاوه بر عملیات بانکی پرداخت حقوق افسران بازنشسته و موظفین ارتش و ژاندارمری نیز، از اول ۱۳۲۴ در تمام کشور به بانک سپه محول شد. در شهریور سال ۱۳۲۵ که تیمسار سپهبد آق‌اولی به مدیریت کل این بانک انتخاب شد، اساسنامه و آیین‌نامه جدیدی برای بانک تدوین شد و به تصویب رسید و در اسفند ۱۳۳۱ نام «بانک تعاونی سپه» به «بانک سپه» تبدیل شد. همچنین شعب دیگر بانک به تدریج در شهرهای اهواز، بابل، کرمان، یزد، سنندج، گرگان، ارومیه، خرمشهر، خرم‌آباد، قم و سبزه‌میدان تهران تاسیس شد.

 

ارسال نظر