نگرانی از تخریب بناهای تاریخی در خلوتی کرونا

۱۳۹۹/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۱۰۷
نگرانی از تخریب بناهای تاریخی در خلوتی کرونا

از محدوده محله «اودلاجان» به خیابان‌های پایین مولوی و بازار تهران که عبور کنید، یک مساله مشترک بین مغازه‌های آن منطقه زیاد دیده می‌شود. کرکره اکثر مغازه‌ها پایین است و از زیرِ ورودی آنها آبی متمایل به رنگ خاکستری بیرون می‌زند. یکی از همراهان اما این اتفاق را یک هشدار می‌داند از اقدامات عمرانی که احتمالا صاحبان مغازه‌ها در تعطیلی کرونا انجام می‌دهند و ....

اما این هشدار نمونه کوچکی از اتفاقی است که در طول یک ماه گذشته تاکنون برای بناهای تاریخی و در سایه تعطیلی‌ها رخ می‌دهد. تعطیلی‌هایی که برای جلوگیری از انتقال زنجیره‌ کرونا ویروس، یک فرصتِ مغتنم برای شاکیانِ مالک بناهای تاریخی است که بتوانند بهتر از هر زمان دیگری آن‌چه را می‌خواهند اجرایی کنند. از تخریبِ بخشی از قلعه سلجوقیان در آران و بیدگل گرفته تا لودرهایی که موظفند راه را برای سنگ‌شکنانی باز کنند که قرار است به حریمِ جوبجی تاریخی راه پیدا کنند.

هر چند در کنار هشدارهایی که پیشکسوتان میراث فرهنگی کشور در طول نوروز مطرح کردند، دهم فروردین هم مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران از دهیاران و معتمدان محلی خواست تا اتفاقات مشکوک در حوزه میراث فرهنگی را به یگان حفاظت استان تهران اطلاع دهند. درخواستی که هنوز از میزان استقبال از آن، توسط مردم و فعالان میراثی هیچ حرفی به میان نیامده است. با وجود این هشدارها، محمدحسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - از فعال بودن گشت‌های یگان حفاظت میراث فرهنگی به عنوان نیروهای حفاظت خبر می‌دهد.

او با بیان اینکه نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی با حفظِ فاصله اجتماعی تلاش خود را برای انجام وظایف خود مانند گذشته، انجام می‌دهند، به ایسنا می‌گوید: از سوی دیگر با استفاده از اطلاعات مردمی، به جز انجمن‌های میراث فرهنگی، سمن‌ها و رسانه‌ها، اگر نقطه‌ای در معرض تهدید باشد، اطلاعات گوناگون به صورت مرتب به میراث فرهنگی می‌رسد، هر چند در این شرایط پروژه‌های عمرانی دستگاه‌های دولتی نیز خوابیده‌اند، بنابراین اقدامات کنونی حداکثری نیست. مانند اتفاقی که برای بیمارستان مسیح مرادیان کرمانشاه رخ داد و پشت آن نیت خوبی نبود. او با تاکید بر اینکه در این موقعیت مردم هستند که چنین اتفاقاتی را اطلاع می‌دهند، بیان می‌کند: به عنوان نماینده وزارتخانه در حوزه میراث فرهنگی درخواست ما از مردم در جریان قرار دادن متولیان این دستگاه است تا اقدامات مورد نیاز برای جلوگیری از هر نوع تخریبی انجام شود.

 

ارسال نظر