پزشکی از راه دور در راه است

۱۳۹۹/۰۱/۲۵ - ۰۰:۳۵:۰۳
کد خبر: ۱۶۶۰۷۴
پزشکی از راه دور در راه است

پزشکان، در مطب‌هایشان حاضر نمی‌شوند و برخی از پزشکان متخصص در بیمارستان نیز حضور کمتری دارند. کرونا، گرچه پزشکان زیادی را درگیر مقابله جان‌فرسا با این ویروس کرده اما برخی پزشکان که تخصصشان ارتباطی با این مساله ندارد، ناچار به حضور کمرنگ‌تر در مراکز درمانی شده‌اند تا کمتر در معرض کرونا باشند.  اما با گذشت بیش از یک ماه و نیم از اعلام رسمی ورود کرونا به ایران، حالا این مساله در حال تبدیل شدن به بحرانی جدید است. همان‌طور که برای آموزش، بلافاصله آموزش از راه دور جایگزین شد، حالا پزشکان و وزارت بهداشت نیز باید به فکر درمان از راه دور باشد. معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به نیاز کشور به خدمات پزشکی از راه دور به‌ویژه برای انجام معاینات دوره‌ای بیماران مزمن در شرایط بحران کرونا و غیبت آنها در مطب‌ها و مراکز درمانی، درباره چگونگی اجرایی شدن این امکان در ساختار نظام سلامت کشور توضیح داد.

محمد جهانگیری درباره روند انجام خدمات تله مدیسین در کشور و استفاده از این ظرفیت در شرایط بحران کرونا گفت: دراین زمینه اقداماتی در سالیان گذشته انجام شده و چند طرح پایلوت در برخی استان‌ها صورت گرفته است، اما با شرایط فعلی در دوره شیوع بیماری کووید ۱۹، نیازمندی به خدمات از راه دور بیشتر احساس شد که سبب شد بیشتر به فکر اجرایی کردن آن باشیم. او به ایسنا گفت: بحث نوبت‌گیری الکترونیک با همکاری معاونت درمان، نسخه نویسی الکترونیک و ... همگی از نکات قابل توجه در این بستر هستند. در خصوص نسخه نویسی الکترونیک سازمان نظام پزشکی با همکاری وزارت بهداشت و برخی دانشگاه‌ها چند طرح پایلوت را در این زمینه با موفقیت انجام داده بود و چندین سامانه خوب طی فراخوان اعلام آمادگی کردند که از آنها تعدادی اکنون مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت اخذ کردند و بر این اساس آمادگی نسخه نویسی از راه دور نیز به وجود آمده است که مورد استقبال سازمان‌های بیمه‌گر، وزارت بهداشت و ... قرار گرفته است. او با بیان اینکه به دنبال گسترش

نسخه نویسی الکترونیک در مطب‌ها هستیم، اظهار کرد: موضوع دیگری که به دنبال گسترش آن هستیم مشاوره از راه دور است که نرم افزارهای متفاوتی برای این کار وجود دارد و به دنبال گسترش آن هستیم.

وی لزوم تقویت زیرساخت‌ها به این منظور را ضروری دانست و تاکید کرد: در این زمینه نیاز به همکاری‌های بین بخشی است تا زیر ساخت‌های الکترونیکی، پهنای باند و... به گونه‌ای باشد که بتوانیم خدمات مناسبی ارایه دهیم.

 

ارسال نظر