همچنان در خانه بمانید

۱۳۹۹/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۹۳۷
همچنان در خانه بمانید

همچنان در خانه بمانید؛ این را هم سخنگوی دولت می‌گوید و هم مسوولان وزارت بهداشت. گویا وضعیت قرمز همچنان ادامه دارد. اما از دیروز رفت و آمد در سطح شهرها بیشتر شده است و دلیل آن هم ابهام در کمک‌های معیشتی دولت به مردم و صاحبان مشاغلی است که درآمدشان را از دست داده‌اند.

دیروز سخنگوی دولت گفت: اولویت و پایه هر تصمیمی که گرفته می‌شود سلامت مردم است. هنوز هم شعار ما در خانه بمانید است.

علی ربیعی در ارتباط با طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که توسط رییس حمهور مطرح شد، اظهار کرد: طرح دولت تا کاهش ملموس کرونا خواهد بود. من مایل هستم بر اساس مطالبی که شنیدم یا خواندم بگویم تصمیم‌گیری‌هایی که انجامش شده بر اساس نظر کارشناسان به‌ویژه کارشناسان حوزه سلامت و بهداشت بوده است. کارشناسان دیدگاه‌های متفاوتی دارند که از نظر همه بهره گرفته‌ایم. نظر ما آن چیزی است که وزیر بهداشت گفت.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که امنیت سلامت کارمندان تامین خواهد شد، گفت: هیچ چشم‌اندازی برای از بین رفتن این ویروس در کوتاه‌مدت وجود ندارد. بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت تا یک سال ادامه این ویروس را هم پیش‌بینی کردند. بنابراین ما باید بتوانیم بر اصل حفظ فاصله‌گذاری و سلامت سبک‌های زندگی مبتنی بر سلامت تاکید کنیم. یک سال ادارات را نمی‌توانیم تعطیل کنیم. برای اینکه ادارات خلوت شود ساعات کار را از۷ تا ۲ در نظر گرفتیم و گفتیم ادارات با یک سوم دور کاری تشکیل شوند. یکی از کشورهای اروپایی اعلام کرد افراد می‌توانند بیرون بروند به شرط آنکه به سر کارشان بروند. دانشجویان، دانش‌آموزان، افراد خانه‌دار و سالمندان باید در خانه باشند. او افزود: تصمیماتی که تاکنون اتخاذ شده نوعی ظرفیت سنجی و آینده‌نگری در آن است. ما در خانه خواهیم ماند مگر آنکه خریدی یا کار اداری داشته باشیم. ما که نمی‌توانستیم بانک‌ها را تعطیل کنیم. تصمیمات نسبتا صحیحی بوده است حتما ارزیابی هم صورت خواهد گرفت.

ربیعی در بخشی از این نشست اظهار کرد: طرح فاصله‌گذاری فیزیکی هم طرح دولت است و تا کاهش ملموس کرونا خواهد بود اگر در نوروز این طرح را تشدید کردیم برای این بود که احتمال شکستن فاصله‌ها بود و مایلم بر اساس مطالب شنیده اعلام کنم تصمیم‌گیری تاکنون بر اساس نظر کارشناس و در کانون آنها کارشناسان حوزه سلامت و بهداشت بوده است.

او درباره پاسخ صندوق بین‌المللی پول به درخواست وام ایران برای مقابله با کرونا و اجرایی شدن اینستکس گفت: در مورد اینستکس پیشرفت‌هایی داشتیم که آغاز شده هرچند کافی نیست. کار اروپا فراتر از کاری است که از طریق اینستکس شروع شده است. قلدرمابی امریکا در دوران کرونا بیشتر به نمایش گذاشته شده و دولت امریکا اعتنایی به سیاست‌های اخلاق‌مدارانه ندارد.

قدرت سرایت کرونا بسیار بالاتر از گفته‌های چین است

دیروز اما مینو محرز، عضو کمیته ملی مبارزه با بیماری کووید ۱۹ کشور نیز گفت: بیماری کرونا ثابت کرده‌ است که میزان کشندگی و قدرت سرایتش به‌طور وحشتناکی بالاتر از گفته‌های چین است. او در واکنش به اظهارات سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در خصوص آمارها و گزارشات چین در رابطه با کرونا که به نوعی شوخی تلخ با جهان است، گفت: صحبت‌های زیادی در این باره می‌شود و در هر صورت از چین انتظار نمی‌رود که آمار و اطلاعات دقیقی ارایه بدهد. در حال حاضر هم نتایج بسیاری از مقالاتشان را پس می‌گیرند. آمار و مطالعات آنها خیلی درست نبوده است.

او ادامه داد: رفتار ویروس پس از آنکه در همه جای دنیا شایع شد، نشان داد، مانند آنچه چین گزارش می‌داده، نیست. دو احتمال وجود دارد؛ یا ویروس جهش پیدا کرده و قوی‌تر شده است، یا آنها در ارایه اطلاعات کم‌کاری کرده‌اند.

محرز اظهار کرد: از لحاظ علمی آنچه بنده می‌دانم این است که آمار و گزارشات آنها، خیلی درست نبوده است. البته نمی‌توانیم بگوییم که خسارات ما بدلیل اظهارات چین بوده است، بالاخره نوع بیماری در کل دنیا پیچیده است، اما بیماری ثابت کرده‌ است که میزان کشندگی و قدرت سرایتش به‌طور وحشتناکی بالاتر از گفته‌های چین است. عضو کمیته ملی مبارزه با بیماری کووید ۱۹ به ایلنا گفت: باید ببینیم چه کسی اطلاعات درستی می‌دهد؛ معلوم نیست که مساحت شیوع تنها ووهان بوده باشد. ما نمی‌دانیم که بیماری در چین مهار شده است یا خیر؟ با سابقه‌ای که از مطالعات علمی آنها داریم، می‌دانیم که به آمار‌هایشان هم نمی‌شود اتکا کرد. به هر حال آمار را خود چین می‌دهد، کس دیگری نیست که برود در چین و مشاهدات را گزارش کند. بیماری وسعت وحشتناک‌تری از گزارشات چین دارد.

محرز تصریح کرد: درباره سرانجام ویروس کرونا اطلاعاتی نداریم و نمی‌دانیم واکسن لازم است یا مانند ویروس آنفلوآنزا با دگردیسی بر می‌گردد، یا بدن در برابر آن ایمنی به دست می‌آورد.تنها مساله امروز ما مهار ویروس است. پیشنهاد ما این است که مردم حداقل تا پایان فروردین در خانه‌هایشان بمانند تا ببینیم چه می‌شود. وی در واکنش به اظهارات اخیر رییس‌جمهور درباره شیوه اعمال محدودیت‌ها در روزهای آینده بیان کرد: البته تا آخر فروردین مدارس و دانشگاه‌ها باید بسته باشند و همینطور هم هست. برای باقی موارد هم ما این توصیه را داریم که حداقل تا آخر فروردین فاصله‌گذاری فیزیکی باید رعایت شود. محرز در پایان گفت‌: در رابطه با طرح فاصله‌گذاری اجتماعی باید بگویم این عبارت مورد تایید ما نیست و انگ محسوب می‌شود و جدایی اجتماعی یا فاصله فیزیکی باید جایگزین آن شود.

۶۰۵۰۰ ابتلا و ۳۷۳۹ فوتی کرونا در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت نیز آخرین آمار مبتلایان و کشته‌شده‌های کرونا را اعلام کرد و گفت: مجموع مبتلایان کووید ۱۹ در کشور به ۶۰۵۰۰ نفر رسید.

کیانوش جهانپور گفت: از ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۲۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. با احتساب موارد جدید، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۰۵۰۰ نفر رسید.

به گفته جهانپور، متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۱۳۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و به این ترتیب تاکنون از وجود ۳۷۳۹ نفر در کشور به دلیل ابتلا به این بیماری، محروم شده‌ایم و دیگر در بین ما نیستند. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: خوشبختانه روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تاکنون ۲۴۲۳۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

او افزود: متاسفانه ۴۰۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری بوده و تحت مراقبت قرار دارند.

 

ارسال نظر