ایستگاه

۱۳۹۸/۱۰/۲۵ - ۰۰:۱۹:۵۸
کد خبر: ۱۶۱۵۶۵
ایستگاه

اسپایک لی رییس داوران جشنواره فیلم کن ۲۰۲۰ شد

کارگردان و فیلمنامه‌نویس برنده اسکار به عنوان نخستین امریکایی آفریقایی‌تبار ریاست داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن را برعهده می‌گیرد. ورایتی نوشت: مسوولان جشنواره فیلم کن اعلام کردند اسپایک لی کارگردان و فیلمنامه‌نویس امریکایی ریاست هیات داوران بخش مسابقه اصلی هفتاد و سومین دوره این جشنواره را برعهده خواهد داشت. این کارگردان نام خود را به این ترتیب به عنوان نخستین امریکایی آفریقایی‌تبار در این سمت ثبت کرد. لی از سابقه سال‌ها حضور در جشنواره کن برخوردار است و نخستین‌بار سال ۱۹۸۶ با فیلم «او آن را خواهد داشت» در بخش

۲ هفته کارگردانان برنده جایزه شد. «کار درست را انجام بده» در سال ۱۹۸۹ فیلم دیگر لی به بخش مسابقه کن راه یافت و در این مدت ۷ فیلم وی در کن حضور یافت. تریلر «کو کلاکس کلان سیاه‌پوست» جدیدترین فیلم وی سال پیش در این رویداد سینمایی به نمایش درآمد و جایزه بزرگ کن را برد. این فیلم موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد. سال پیش آلخاندرو گونزالس ایناریتو کارگردان مکزیکی در این سمت جای داشت و فیلم کره‌ای «انگل» یا «پارازیت» را به عنوان برنده جایزه نخل طلای ۲۰۱۹ این جشنواره انتخاب کرد. این فیلم در ۶ بخش اسکار ازجمله بهترین فیلم نامزد دریافت جایزه شده است. اسپایک لی در پاسخ به انتخاب جشنواره کن از آن به عنوان جشنواره‌ای یاد کرد که مهم‌ترین جشنواره سینمایی دنیاست و گفت: این جشنواره تأثیری بزرگ بر موقعیت کاری من گذاشته است و خط سیر من در سینمای جهان را عوض کرد. هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم کن ۱۲ تا ۲۳ مه (۲۳ اردیبهشت تا ۳ خرداد ۱۳۹۹) برگزار می‌شود.

انتقاد از تبعیض نژادی و جنسیتی در صنعت سینمایی

«استیو مک‌کوئین» کارگردان انگلیسی برنده جایزه اسکار از مسوولان برگزاری جوایز فیلم انگلیسی بفتا به دلیل درنظر نگرفتن تنوع و گوناگونی در انتخاب نامزدهای امسال خود انتقاد کرد. استیو مک‌کوئین به عنوان اولین کارگردان رنگین پوستی که جایزه اسکار را در سال ۲۰۱۴ از آن خود کرد، گفت که آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا (بفتا/BAFTA) در صورتی که فراگیری را در نظر نگیرد، جاذبه خود را از دست می‌دهد. انتقاد وی پس از آن مطرح شد که نام زنان و افرادی با پیشینه اقلیتی در فهرست کوتاه نامزدهای جوایز مهم بفتا خالی است. نام هیچ بازیگر غیر سفیدپوستی در چهار بخش اصلی بازیگری این جوایز دیده نمی‌شود و هیچ فیلم ساز زنی برای بخش بهترین کارگردان معرفی نشده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این واکنش شدید به فهرست کوتاه بفتا، مسوولان برگزاری این مراسم را برآن داشت تا اعلام کنند بفتا سیستم انتخاب خود را مورد بازنگری دقیق قرار می‌دهد. مک کوئین که در گذشته دو فیلم از وی برنده جایزه بفتا شده، گفت که تعادل جنسیتی، مشکل صنعت سینماست. این کارگردان هالیوود تاکید کرد که بفتا بدون اصلاحات، اعتبار خود را از دست می‌دهد.براساس گزارشی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، ۹۴ درصد از همه نامزدهای جوایز فیلم بفتا، سفیدپوست بوده‌اند.

 

ارسال نظر