کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۱۳۷

لغو سفر نخست‌وزیر ژاپن به خاورمیانه

قرار بود نخست‌وزیر ژاپن در روزهای آتی به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان، امارات و عمان سفر کند که در پی حملات موشکی سپاه به پایگاه نیروهای امریکایی در عراق این سفر را لغو کرد. به‌گزارش الیوم‌السابع، شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن، در سایه وجود تنش در منطقه سفر خود را لغو کرد. این سفر برای روزهای دوازدهم تا پانزدهم ژانویه برنامه‌ریزی شده و شامل عربستان، عمان و امارات بود. آبه شینزو ابراز امیدواری کرده که در برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه از طریق تلاش‌ها برای فروکش کردن تنش‌ها نقش داشته باشد.

دیدار پوتین و اردوغان در استانبول

رییس‌جمهوری ترکیه چهارشنبه در استانبول به دیدار همتای روسیه‌ای خود رفته و این دیدار آنها در آستانه مراسم افتتاح پروژه خط‌لوله انتقال گاز طبیعی موسوم به ترک استریم ما بین روسیه و اتحادیه اروپا انجام می‌شود و این دو رهبر قرار است در این مراسم حضور پیدا کنند. به‌گزارش آناتولی، الکساندر ووچیچ رییس‌جمهوری صربستان، و بویکو بوریسوف نخست‌وزیر بلغارستان، نیز انتظار می‌رود در این مراسم شرکت کنند. گزارش شده تدابیر امنیتی سطح بالایی در استانبول اجرا شده و مجموعا ۷۲۰۰ مامور پلیس برای این مراسم افتتاحیه در حالت آماده‌ باش قرار گرفته‌اند.

سفر وزیر خارجه ترکیه به عراق

در پی تحولات اخیر در عراق وزیر خارجه ترکیه پنجشنبه (امروز) به این کشور می‌رود. به‌گزارش سومریه‌نیوز، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده مولود چاووش‌اوغلو در پی تحولات اخیر در عراق و منطقه فردا به عراق می‌رود و این سفر در چارچوب طرح‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش روزافزون در منطقه در نتیجه تحولات اخیر انجام می‌شود. در پی حمله تروریستی امریکا به دو خودروی وابسته به حشد شعبی در عراق سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و جمعی از فرماندهان ارشد ایران و حشد شعبی عراق به شهادت رسیدند.

قطع رابطه دولت توافق ملی لیبی با امارات

شورای عالی دولت توافق ملی لیبی با دشمن خواندن امارات از قطع روابط خود با این کشور خبر داد و هیات سازمان ملل در لیبی را به نقض

توافق‌ سیاسی متهم کرد. به‌گزارش اسپوتنیک، در بیانیه این شورا آمده که شورای عالی خواستار تجدیدنظر در روابط با همه کشورهایی شده که با جنایتکاران جنگی همکاری دارند و این اقدامات را نقض توافق سیاسی خواند. امارات از نیروهای خلیفه حفتر حمایت می‌کند.

 

ارسال نظر