روایتی از «روز واقعه» سینمای ایران + فیلم

۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۰۱:۰۳:۴۲
کد خبر: ۱۵۲۶۶۴
روایتی از «روز واقعه» سینمای ایران + فیلم

«من ـ حقیقت را ـ در زنجیر دیده‌ام . من ـ حقیقت را ـ پاره پاره ـ بر خاک دیده‌ام . من ـ حقیقت را ـ بر سر نیزه ـ دیده‌ام.»

این جملات بخشی از دیالوگ ماندگار فیلم «روز واقعه» است که نزدیک به یک ربع قرن از ساخت آن می‌گذرد و هنوز نه فیلمی تا این اندازه مهم و اثرگذار درباره عاشورا ساخته شده و نه متنی در این موضوع همانند فیلمنامه بهرام بیضایی به نگارش درآمده است. نسخه‌ ترمیم شده فیلم سینمایی «روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی این روزها به بهانه عاشورا و تاسوعای حسینی در سینما «آزادی» به نمایش درآمده است.

این نسخه به همت فیلمخانه ملی ایران ترمیم شده است که به پیوست این گزارش دقایقی از نسخه ترمیم شده قابل مشاهده است.

فیلمی که علیرضا شجاع‌نوری بازیگر نقش اصلی‌اش درباره آن گفته است: «افرادی را دیده‌ام که «روز واقعه» را بیش از صدبار دیده‌اند، نسخه فیلم را در خانه دارند و هر موقع که می‌خواهند حالی کنند، فیلم را می‌بینند. این فیلم ژانر تاریخی و مذهبی نیست و تماشاگر با آن ارتباط برقرار می‌کند. خود من که بازی کردم و بارها فیلم را دیدم الان که می‌بینم باز هم حالم عوض می‌شود.»

«روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته با فیلمنامه بهرام بیضایی که سال ۶۱ نوشته بود، در سال ۷۳ ساخته شد که در جشنواره سیزدهم فجر در ۱۰ رشته نامزد دریافت جایزه و در ۵ رشته موفق به کسب سیمرغ بلورین جشنواره شد.

زنده‌یاد جمشید مشایخی یکی از بازیگران این فیلم، نوشته خوب بهرام بیضایی را علت ماندگاری «روز واقعه» می‌دانست و معتقد بود: تا به امروز نوشته‌ای قوی‌تر از آن درباره واقعه عاشورا نیامده است.

او گفته بود: جوان مسیحی در این فیلم عظمت کار را درک می‌کند که بسیاری دیگر درک نکردند و به اعتقاد من اشکالی ندارد که برای امام حسین(ع) سینه بزنیم اما باید هدف این امام بزرگوار و یارانش را فهمید و دانست و اینکه چرا جاه و مقام را قبول نکرد و در مقابل یزید ایستاد. «روز واقعه» دنبال نشان دادن این موضوع و رسیدن به حقیقت است. نقشم را در فیلم خیلی دوست داشتم و با اینکه کوتاه بود اما به عظمت آن علاقه‌مند بودم.

 

 

ارسال نظر