داربست‌ها در حسن‌آباد بالا رفتند!

۱۳۹۸/۰۴/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۰۸۳
داربست‌ها در حسن‌آباد بالا رفتند!

داربست‌ها روی بدنه تاریخی نیمه سوخته ضلع شمال غربی میدان حسن‌آباد بالا رفته‌اند، آن‌هم کمتر از ۴۸ ساعت بعد از پایان آتش‌سوزی. حالا این میدان هشت گنبدی که یکی از گنبدهایش را از دست داده و گنبد دیگرش نیم‌خیز در حال ریزش است، منتظر دستور بعدی شهردار تهران مانده؛ در حالی که میراث فرهنگی هنوز هیچ طرح یا دستوری را ندیده و نشنیده...  اگر جنبه حفاظت برای جلوگیری از تخریب‌های احتمالی پوسته بعد از آتش‌سوزی را در نظر نگیریم، می‌توان این فرمان را بیشتر به یک دستور احساسی بعد از آتش‌سوزی نسبت داد تا دستوری برای تهیه طرح و ورودِ هر چه سریع‌تر کارشناسانِ میراث فرهنگی و سازمان زیباسازی، طرحی عملیاتی برای آن بچینند. خبر را روابط عمومی شهر داری منطقه ۱۱ تهران اعلام کرده که بر اساس آن، «با دستور شهردار تهران در کمتر از ٤٨ ساعت توسط سازمان زیباسازی و با مشارکت شهرداری منطقه ١١، مرمت و بازسازی ضلع شمال غربی حسن‌آباد که دچار حریق شده بود آغاز شد». به میدان حسن‌آباد هم که بروید، داربست‌ها دور تا دور این ضلعِ تاریخی را گرفته‌اند و هنوز کارگران در حال نصب داربست روی طبقات بالایی‌ترند، اما به جز چند آتش‌نشانی که در بخش‌های مختلف طبقه دوم تردد دارند و کاسبانی که حالا مغازه‌هایشان درگیر آتش شده و خودشان هم با احتیاط قصد راه انداختن کاسبی‌شان را دارند، خبری از هیچ طرح، نقشه یا اتفاق دیگری از سوی شهرداری نیست.

 محسن شیخ‌الاسلامی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، اما درباره دستور شهردار تهران به ایسنا می‌گوید: اینکه اکنون چه کاری باید کرد، به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد. احتمالا پروژه مرمت از سوی شهرداری تهران، به سازمان زیباسازی داده شود، بنابراین روز شنبه ۲۹ تیر در نامه‌ای به سازمان زیباسازی، به آنها اعلام شد، اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، آماده‌ ارایه طرح‌ها و نظرات کارشناسی است تا هر چه سریع‌تر مرمت این بنای تاریخی آغاز شود. او با تاکید بر اینکه هنوز هیچ حرف یا طرح یا نقشه‌ای به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران داده نشده است، اظهار می‌کند: هر چند در قدم نخست باید کارهای حفاظتی، آواربرداری روی این بنای تاریخی انجام شود، از سوی دیگر سقف طبقه اول نیز در معرض خطر است و احتمالا نیاز به زدن جک دارد تا سقف پایین نیاید، بنابراین برای انجام چنین کارهای اضطراری نیز، زدن داربست ضروری به نظر می‌رسد، اماباید برای بازسازی این بنای تاریخی، طرح و نقشه آن نخست تهیه و برای بررسی به میراث فرهنگی داده شود. او با اشاره به نمای شمالی، بدنه آتش گرفته در این میدان که بر خلاف سه ضلع دیگر در آن بخش نیز دارای نما است، بیان می‌کند: بدنه‌های تاریخی دیگر، فقط یک پوسته تاریخی در بخش جلویی در میدان دارند، اما در این ضلع که مقابل سازمان آتش‌نشانی نیز می‌شود، در بخشِ پشتی آن نیز، دو درگاهِ ورودی و تزئینات وجود دارد که در حال حاضر با یک دیوار الحاقی پوشانده شده است، برای حذف آن دیوار نیز، نیاز به انجام یک کار جامع داریم. شیخ‌الاسلامی از لزوم انجام یک کار آسیب‌شناسی جدی‌تری در این بنای تاریخی در میدان حسن آباد خبر می‌دهد و می‌گوید: معاونت میراث فرهنگی به شهرداری وسازمان زیباسازی اعلام می‌کند که آماده‌ ایجادِ یک کمیته مشترک است تا با ایجاد کارگروهی کارشناسانه، سریع‌تر کارهای مرمت آن انجام شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، همچنین درباره اعلام اعتبار مورد نیاز اولیه برای مرمت این بنای تاریخی در چند روز گذشته، آن را برآورد اولیه برای انجام اقدامات اضطراری می‌داند و تاکید می‌کند: هر بار که از این اثر و آسیب‌های وارد شده به آن دیدن می‌کنم، با نکاتِ جدیدتری مواجه می‌شوم، بنابراین انجام آسیب‌شناسی جدی‌تری روی این بدنه تاریخی احساس می‌شود.

 

 

ارسال نظر