چه چیزی در آتش‌سوزی میدان حسن‌آباد سوخت؟

۱۳۹۸/۰۴/۲۹ - ۰۱:۵۴:۰۸
کد خبر: ۱۴۸۹۹۰
چه چیزی در آتش‌سوزی میدان حسن‌آباد سوخت؟

از پایین میدان حسن‌آباد و پارک شهر هم بوی دود را به راحتی می‌توان استشمام کرد، دودی که بخشی هرچند کوچک از خاطرات تهرانی‌های قدیم را که از اول صبح دور میدان حسن‌آباد جا خوش کرده‌اند و به کلاه‌فرنگی‌های سوخته شده ضلع شمال غربی میدان چشم دوخته‌اند، با خود به هوا برده! میدانی است که بین تهرانی‌های قدیم به خاطر پوشش فلزی گنبدهایش، به «هشت گنبد» معروف بوده و حالا سال‌هاست به خاطر میرزا حسن مستوفی‌الممالک و پدرش که مالک زمین‌های وسیعی در این محدوده بوده‌اند «حسن‌آباد» نامیده می‌شود، اما حالا جداره ضلع شمال غربی میدان را آتش سیاه کرده، سقف طبقه بالای جداره کاملا فرو ریخته و علاوه بر اجناس سوخته شده انبارهایی طبقه بالا، آب‌هایی که در زمان خاموش کردن آتش روی بدنه ریخته شده، به مرور سقف طبقه پایین را هم تهدید می‌کند. از زمان وقوع آتش‌سوزی در این بخش از میدان حسن‌آباد هر خبری که در رسانه‌های مختلف به روز رسانی می‌شود، از حضور افراد و مسوولان و کارشناسان حوزه‌های مختلف مرتبط خبر می‌دهند، مسوولان شهری، شورای شهر و میراثی‌ها و پیگیری‌هایی که به قول معاون میراث فرهنگی استان تهران، علی اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی در زمان وقوع آتش سوزی داشته است. قطعا یکی از خوش‌شانسی‌های میدان حسن‌آباد در زمان وقوع چنین اتفاق‌هایی را می‌توان قرار گرفتن ایستگاه آتش‌نشانی در چند قدمی این میدان دانست، هر چند نشانه‌های آسیب از سیم گاز گرفته تا سیم برق، شیشه‌ها و طرق‌های رنگی شیشه‌ای روی جداره‌ها و طبقه‌ای پر از کالای انبار شده روی هم را همین کارشناسان که بعد از وقوع فاجعه پلاسکو چند ساختمان مشابه را بررسی و به آنها هشدارهای لازم را دادند، باید بررسی و گوشزد کنند. محسن شیخ‌الاسلامی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و یکی از کارشناسان این اداره کل هم در حال بررسی وضعیت این جداره تاریخی میدان‌اند. او به ایسنا می‌گوید: هر چند هنوز آتش‌نشانی علت اصلی این اتفاق را مشخص نکرده است، اما آن‌چه که واضح است روی نمای جداره‌های اطراف میدان، پر از سیم و برق است که با یک جرقه و اتصال کوچک خطرساز می‌شوند. سیم گازی که کنار آن سیم برق است، نوری که هر روز در گرمای تابستان به آنها می‌خورد، هر کدام یک عامل برای وقوع چنین آتش‌سوزی می‌توانند باشند، از سوی دیگر در طبقه بالای ساختمان این ضلع از میدان نیز انباری بوده که می‌توانسته‌اند قابل اشتعال باشند. او با اشاره به اینکه طبقه دوم این ساختمان بطور کامل درگیر آتش شد، اظهار می‌کند: با وقوع این آتش‌سوزی، کار خاموش کردن آن از حدود ساعت ۲۱ و ۳۰ آغاز می‌شود و تا ساعت ۲۴ که به میدان رسیدم، نیروهای آتش‌نشانی در حال لکه‌گیری بودند و از سوی دیگر همچنان برخی ماشین‌های بزرگ، روی جداره آب می‌ریختند.

او توضیح می‌دهد: خرپای چوبی در وهله اول سوخته و از بین رفته است، در ادامه سقف طبقه بالا نیز بطور کامل فرو ریخته است. از سوی دیگر به واسطه آب زیادی که استفاده کرده‌اند، در برخی از نقاط در طبقه اول مانند بانک شهرو بانک صادرات، آوارهایی ریزش است، اما خوشبختانه پوسته نما و جرزهای بارور سالم هستند و آسیب زیادی ندیده‌اند.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به از بین رفتن کاملِ المانِ شرقی این ضلع از کلاه‌فرنگی، ادامه می‌دهد: المان بخش غربی این ضلع تقریبا سالم است و در واقع چیزی حدود ۴۰ درصد از بدنه بنا آسیب دیده است. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، با تاکید بر استفاده از آب زیاد و دودزدگی‌هایی که به بنده آسیب وارد کرده‌اند، ادامه می‌دهد: سرستون‌ها و تزئینات روی نما خوشبختانه سالم هستند، اما به نظر می‌آید که باید نخست آواربرداری طبقه بالا انجام شود و سپس بازسازی کامل از طریق خرپای چوبی یا هر سیستمی که موضوع حریق نیز در آن دیده شود شروع شود.

 

ارسال نظر