کاخ مروارید در حال مرمت

۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۰۱:۳۱:۰۵
کد خبر: ۱۴۲۷۴۰
کاخ مروارید در حال مرمت

معاون میراث فرهنگی البرز گفت: اگر بودجه مورد نیاز برای مرمت کاخ مروارید بطور منظم تخصیص داده می‌شد و دست ما برای کارکردن باز بود این پروژه دو ساله به اتمام می‌رسید ولی با این وضع بودجه و عدم کمک‌های دیگر دستگاه‌ها، این کار زمان می‌برد. حسین امین‌افشار اظهار کرد: بودجه سال گذشته برای مرمت و بازسازی کاخ مروارید یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است. البته با احتساب بیمه، مالیات و… چیزی حدود ۹۵۰ میلیون تومان برای مرمت این کاخ، قرارداد بسته شد.

او توضیح داد: بخشی از مبلغ این قرارداد به حوزه طرح و اجرا و بخشی از آن نیز به مطالعات سازه‌ای بنا اختصاص داده شد. وی به ایسنا گفت: هم مشاوری که سال ۹۶ بحث شناخت اولیه مجموعه یعنی فاز صفر و مطالعات میدانی مجموعه را انجام داده بود و هم مشاوری که در قرارداد پایانی با میراث فرهنگی همکاری دارد، اعلام کردند که با توجه به آزمایشات مکانیکی خاک، مقاوم‌سازی و… این سازه قدرت تحمل وزن یک برف را هم ندارد به همین دلیل نمی‌توانیم روی آن باری اضافه کنیم.  این مسوول اظهار کرد: بر اساس تصمیم گرفتیم در وهله اول به سمت مقاوم‌سازی بنا حرکت کنیم و این فرایند تا مراحلی پیش رفته است. سقف آلومینیومی کاخ مروارید طی سال‌های گذشته به دلایل مختلف از محور اصلی خارج و دچار ریزش شده بود. امین افشار گفت: سقف این مجموعه با یک سری تکنیک‌های خاص مهندسی به حالت اولیه برگردانده شد و برخی فریم‌های آن تعویض شد.

معاون میراث فرهنگی البرز توضیح داد: این مقدمات تاکنون انجام شده و امیدواریم بخش بعدی اعتبارات به زودی تخصیص پیدا کند تا مراحل بعدی مرمت انجام شود. او اظهار کرد: مرمت کاخ مروارید امری زمان بر است چون در پروژه‌های این‌چنینی باید مرمت همه موارد از سازه گرفته تا الکتریکال و معماری و…

 در نظر گرفته شود.

وی افزود: ما به احتساب بودجه‌ای که تخصیص داده می‌شود فازهای عملیاتی را پیش می‌بریم و مجبوریم توقف داشته باشیم و بخش‌های دیگر را هم سر و سامان دهیم و همه کارها را منظم و در کنار هم پیش ببریم.

امین افشار گفت: اگر بودجه بطور منظم تخصیص داده می‌شد و دست ما برای کار کردن باز بود این پروژه دو ساله به اتمام می‌رسید ولی با این وضع بودجه و عدم کمک‌های دیگر دستگاه‌ها، این کار زمان می‌برد.

 

 

ارسال نظر