«کارنامه مصدق» و ۲ کتاب دیگر منتشر شدند

۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۰۱:۳۴:۲۷
کد خبر: ۱۴۲۲۹۶
«کارنامه مصدق» و ۲ کتاب دیگر منتشر شدند

کتاب‌های «کارنامه مصدق» نوشته ارسلان پویا، «ویلهلم واسموس: همراه دلیران تنگستان» نوشته هنریک گروتروپ با ترجمه جواد سیداشرف و «بلای کبوترها» نوشته لوییز اردریک با ترجمه افشین رضاپور منتشر شد.

کتاب «کارنامه مصدق» نوشته ارسلان پویا در ۷۳۶ صفحه، با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۷۵ هزار تومان در انتشارات ققنوس منتشر شده است.

 نوشته پشت‌ جلد کتاب: کتاب «کارنامه مصدق» در واقع متن کامل کتاب «کارنامه مصدق و حزب توده» است که انتشارات ققنوس در سال ۱۳۹۷ آن را به چاپ رساند. پس از چاپ کتاب آقای بهمن پوریا، فرزند زنده‌یاد ارسلان پوریا، نسخه دست‌نویس بخش چهارم کتاب را در اختیار انتشارات قرار دادند، از این رو تصمیم گرفته شد متن کامل کتاب با عنوان جدید «کارنامه مصدق» به چاپ برسد. «کارنامه مصدق» یکی از منابع مهم و دست اول درباره دوران نخست‌وزیری مصدق است. انتشار متن کامل این کتاب ارزشمند سند مهم دیگری در اختیار علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران و نیز پژوهشگران تاریخ می‌گذارد تا با شناختی دقیق، به دور از غرض و پیشداوری، بتوانند با بخشی از گذشته مبارزات ضداستبدادی و ضداستعماری مردم ایران آشنا شوند.  همچنین کتاب‌ «ویلهلم واسموس: همراه دلیران تنگستان» نوشته هنریک گروتروپ با ترجمه جواد سیداشرف در ۴۰۷ صفحه، با شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۴۵ هزار تومان توسط نشر یادشده منتشر شده است.  نوشته پشت‌ جلد کتاب: در اثنای جنگ جهانی اول امپراتوری آلمان تلاش می‌کند مردم هند _ به‌ویژه مسلمانان شبه قاره_ را به قیام علیه استعمار بریتانیا برانگیزاند. اما پروژه بزرگ «عملیات افغانستان» شکست می‌خورد و ناکام می‌ماند.  در این گیر و دار در گوشه دورافتاده‌ای از ایران‌زمین، در سرزمین‌های داغ حاشیه خلیج‌فارس، جنبشی کوچک اما دیرپا و خستگی‌ناپذیر علیه نیروهای متجاوز انگلیس در جریان است: دلاوران تنگستانی و دشتستانی با دست تهی و کمترین امکانات بزرگ‌ترین قدرت استعماری جهان را به چالش کشیده‌اند.  در چنین اوضاعی است که ویلهلم واسموس، این روستازاده اهل شمال آلمان، از «عملیات افغانستان» جدا می‌شود، خدمت دیپلماتیک در مقام کنسول آلمان در بوشهر را کنار می‌گذارد و - البته با نظرداشت به اهداف امپراتوری آلمان - به این جنبش می‌پیوندد.  

دیگر کتاب جدید نشر ققنوس، «بلای کبوترها» نوشته لوییز اردریک با ترجمه افشین رضاپور است که در ۳۸۴ صفحه، با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۸ هزار تومان توسط همین نشر منتشر شده است.  بلای کبوترها روایت زندگی چند نسل از سرخپوستانی است که در اردوگاهی در داکوتا زندگی می‌کنند.  آن‌ها همه‌چیز را غیر از خاطرات گذشته از دست داده‌اند. تراژدی چنان بر طبل خود می‌کوبد که بسیاری راهی غیر از پناه بردن به طنز و شوخی ندارند.

 جامعه سفید و مذهب مسیحیت غالب است و سرخپوستان برای حفظ هویت قومی خود تلاش می‌کنند. کشیشان و مبلغان مسیحی می‌کوشند قدیمی‌ترها را از باورهای قومی‌شان وا بکنند و مسیحیت را در میان آن‌ها ترویج کنند. سرخپوستان مقاومت می‌کنند و گاهی به جد و گاهی به طنز حرف‌های کشیشان را به چالش می‌کشند.

 

ارسال نظر