آغاز عملیات والفجر 1

۱۳۹۸/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۲۳
کد خبر: ۱۴۲۱۲۲
آغاز عملیات والفجر 1

بیستم فروردین 1362، عملیات والفجر یک مدتی پس از انجام عملیات والفجر مقدماتی، با رمز «یا محمد (ص) یا امیرالمومنین یا فاطمه الزهرا» در منطقه عملیاتی شمال غرب فکه (از ارتفاعات حمرین تا فکه) با حضور ارتش و سپاه آغاز شد. هدف این عملیات انهدام نیروهای دشمن و آزادسازی بخشی از نوار مرزی به وسعت 150 کیلومتر مربع بود.

ناکامی‌ نیروهای نظامی کشور در طراحی و انجام چند عملیات‌ گسترده موجب شد که بدون دسترسی به موفقیت، توان قابل توجهی از نیروی انسانی و تجهیزات جنگی ایران هزینه شود. ناکامی نیروهای خودی در عملیات «والفجر مقدماتی» و عدم نفوذ به خاک عراق در منطقه عمومی فکه باعث شد با اعمال تغییرات در طرح عملیاتی «والفجر مقدماتی» و منظور داشتن تصرف «جبل فوقی» طرح عملیاتی «والفجر1» در شمال این منطقه به اجرا درآید و منجر به موفقیت‌های بزرگی برای ایران شود. هر چند در طرح جدید، ‌نظر کارشناسی متخصصان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال قرار گرفت ولی نکته‌ای که در این میان پوشیده ماند، آگاهی و حضور گسترده دشمن در منطقه بود که می‌توانست هر طرحی را با عدم موفقیت روبرو سازد. در چنین شرایطی طراحی و هدایت عملیات «والفجر 1» به نیروی زمینی ارتش واگذار شد و به صورت مشترک به اجرا درآمد. قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) که به عنوان قرارگاه مشترک و کنترل‌کننده عملیات عمل می‌کرد در تاریخ 21 فروردین ماه سال 1362 دستور حمله را با رمز یا‌الله یا‌الله یا‌الله صادر و در تاریخ 28 فروردین ماه سال 1362 بعد از 7 روز نبرد پایان عملیات را اعلام کرد. در طرح عملیاتی، به اجرای آتش تهیه اهمیت فوق‌العاده داده شده و طی این عملیات حدود 60 هزار گلوله که تا آن زمان در جنگ سابقه نداشت به مواضع دشمن ریخته شد تا با استفاده از آتش از تلفات زیاد نیروی انسانی خودی در شکستن خطوط دشمن که در عملیات والفجر مقدماتی پیش آمده بود جلوگیری شود. البته دشمن نیز با حدود 100 هزار گلوله توپخانه مقابله کرد. سرلشکر شهید فرهاد ادهمی در روز 22 فروردین ماه سال 1362 در این منطقه به شهادت رسید. عملیات پدافندی «والفجر1» به انهدام پاسگاه فرماندهی دشمن و تعدادی از پاسگاه‌های عراقی به میزان 25 درصد، تصرف خاکریزهای اول و دوم دشمن، کشته و زخمی کردن بیش از

40 هزار عراقی و اسارت 350 نفر از نفرات دشمن، انهدام 98 دستگاه تانک و نفربر و ده‌ها خودرو و سقوط 5 بالگرد و به غنیمت گرفتن 50 دستگاه تانک به همراه 200 دستگاه انواع خودرو منتج شد.

 

ارسال نظر