یک روستای افسانه‌ای

۱۳۹۸/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۱۲۱
یک روستای افسانه‌ای

خویدک یکی از روستاهای کهن در حاشیه شهر یزد و از رئوس قرآی ثلاثه یزد محسوب می‌شود که افسانه‌هایی زیادی در مورد آن بر سر زبان‌هاست.

«خویدک» یا «ختک»، از آبادی‌های قدیمی یزد است که بر سر راه شهرستان بافق از سوی مرکز استان قرار گرفته و بعد از روستای ملاباشی و قبل از روستای فهرج است. در حال حاضر به دلیل خشکسالی بسیاری از باغات و کشتزارهای این روستا خشک شده و قلعه و آبادی آن نیز رو به ویرانی رفته است. آثاری که در این روستا باقی مانده شامل آب انبار «حاجی سید حسین» است که یک قطعه سنگ به تاریخ 1255 مبنی بر وقف آن برای مصارف عمومی و دینی است. قدمگاه مسجد «چهار میل» دیگر آثار تاریخی روستاست که به صورت اتاق منفردی در کنار آبادی واقع شده و سنگی هم که نشانه پایی بر آن نقرست در طرفی از این مسجد نصب شده است. در این مسجد یک قطعه سنگ مرمر مربوط به مقبره «محمد طالب بن حاجی الحرمین شاه حسین» متوفی در 1044 بر دیوار این بنا دیده می‌شود. ساشا ریاحی مقدم، مشاور اداره کل میراث فرهنگی استان یزد روستای خویدک را یکی از آبادی‌های نزدیک شهر یزد امروز می‌‎‎ خواند و در مورد این روستا به ایسنا می‌گوید: این روستا در متون تاریخی به عنوان یکی از رئوس قرآی ثلاثه یزد که «فهرج» و «سریزد» نیز جزو آنهاست، به حساب می‌آید. وی اضافه می‌کند: داستان این روستای کهن و تاریخی همان داستانی است که منجر به شکل‌گیری آبادی شهدای فهرج شده و داستان تاریخی مشترک سه آبادی است که گویای کهن بودن هر کدام از آنهاست. این مسوول در این باره تصریح می‌کند: زمانی که سپاه اسلام برای رفتن به خراسان در این منطقه گم می‌شوند، سر از روستای فهرج در می‌آورند و تصمیم به دعوت مردم روستای فهرج به دین اسلام می‌گیرند اما مردم فهرج از آنها مهلت می‌خواهند تا با مردم روستاهای اطراف خود مشورت کنند.

او ادامه می‌دهد: مردم روستاهای خویدک و فرافر که می‌دانستند سپاه اسلام خسته است، تصمیم به شبیخون به آنها می‌گیرند لذا شبانه به آنها حمله کرده و آنها را از بین می‌برند، سپس آنها را در نزدیکی روستای فهرج به خاک می‌سپارند. ریاحی مقدم در مورد افسانه‌های دیگری که در مورد این روستا نقل می‌شود، اظهار می‌کند: مردم محلی‌ این روستا معتقدند که مردم آن در ابتدا به سمت قبله بیت المقدس نماز می‌خواندند و بعدها به سمت قبله مکه نماز خواندند و مسجدی که در این روستاست نیز موید همین موضوع است. او می‌گوید: البته برخی مردم محلی نیز معتقدند این منطقه جزو اولین و تنها مناطق یهودی‌نشین یزد است اما این موضوعات مستنداتی ندارد چرا که اولاً روستاهای میبد و مهریز و برخی از محلات یزد نیز دارای مناطق یهودی‌نشین هستند و از طرفی تمام مساجد یزد به دلیل اینکه ابزار قبله‌یابی درستی در آن دوران وجود نداشته، معمولاً از سمت قبله کمی انحراف داشته است لذا نمی‌توان این موارد را درست و دارای سندیت صحیحی دانست.

او با بیان اینکه گورستانی بین خویدک و هرفته نیز وجود دارد که تمام قبرهای آن به سمت شیراز است، می‌گوید: مردم محلی معتقدند که مردم آن دوران، مردگانشان را به سمت تخت جمشید دفن می‌کردند اما مستندی نیز بر این موارد وجود ندارد. این پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی در رابطه با آثار باستانی و تاریخی این روستا نیز می‌گوید: مسجد جامع خویدک نیز یکی از قدیمی‌ترین مساجد است که هم عصر با مسجدجامع‌های میبد، فهرج و سریزد بنا شده و متعلق به قرون اولیه اسلام است و از مساجد کهن دوران اسلام در ایران محسوب می‌شود.

روستای خویدک دارای بافتی تاریخی است و هر چند که خانه‌های تازه‌سازی، منظره تاریخی آن را دگرگون کرده اما منظره بافت تاریخی و گلین این بخش از روستا بسیار دیدنی است. این روستا در حال حاضر دارای دامداری‌های بزرگی است و شغل بسیاری از مردم آن‌ کشاورزی و دامداری است. البته در مجاورت این روستا یک نیروگاه خورشیدی نیز ایجاد شده که منظره زیبا و جالبی را در این روستا پدید آورده است.

 

 

ارسال نظر