راه‌های تشخیص صنایع دستی «اصل» از «تقلبی»

۱۳۹۷/۱۲/۲۷ - ۰۵:۲۱:۱۲
کد خبر: ۱۴۱۷۹۳
راه‌های تشخیص صنایع دستی «اصل» از «تقلبی»

ایام نوروز در پیش است و احتمالا خیلی از ما در سفر به نقاط مختلف کشورمان دوست داریم از صنایع دستی هر منطقه‌ای برای خودمان چیزی به یادگار بخریم. اگر چه تشخیص برخی از صنایع دستی قاچاق با صنایع دستی تولید ایران دشوار است و کار کسی است که سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده است اما با دانستن اطلاعات ساده در برخی موارد می‌توانیم مطمئن شویم صنایع دستی‌ای که می‌خریم تا چه اندازه کار هنرمندان ایرانی است و اصالت دارد یا محصول کشور دیگری است. اگر در نوروز ۱۳۹۸ به هر استان یا شهری سفر می‌کنید، حتماً یکی از صنایع دستی آن منطقه را بخرید زیرا به رونق اقتصادی، اشتغالزایی آن منطقه و انگیزه کسی که یک هنر سنتی را تولید می‌کند، کمک خواهید کرد تا آن هنر از بین نرود.

اما شما حق دارید برای پولی که بابت یک هنر پرداخت می‌کنید و حمایتی که انجام می‌دهید، مطمئن باشید که آن محصول از اصالت کافی برخوردار است. بنابراین با ورود به هر استان، از نزدیک‌ترین پایگاه اطلاع‌رسانی گردشگری، کاتالوگ یا بروشوری که مولفه‌های صنایع دستی آن منطقه درج شده است را درخواست کنید.

برخی از صنایع دستی یا هنرهای سنتی، شناسنامه دارند که روی آنها جزییات استفاده از مواد تشکیل‌دهنده یک اثر و روند تولید آن نوشته شده است. همچنین باید مشخصه‌های فرهنگی، فرم و نقوش هر منطقه‌ای در صنایع دستی همان منطقه قابل تشخیص باشد. هنگام خرید یک محصول صنایع دستی از فروشنده یا تولیدکننده بخواهید روند تولید محصول را توضیح دهد. همچنین نحوه نگهداری و چگونگی شست‌وشوی محصول را هم بپرسید. دقت کنید یک محصول حتماً بسته‌بندی داشته باشد. اگر تولیدکننده‌ای صنایع دستی را در کیسه پلاستیکی به شما داد، یک نکته منفی محسوب می‌شود بنابراین به او گوشزد کنید شایسته نیست یک هنر بومی را در کیسه‌ای که سازگار با محیط زیست نیست به مشتری تحویل دهد. هرچه مواد اولیه مرغوب‌تری در تولید صنایع دستی استفاده شده باشد، قیمت آن محصول گران‌تر است. این موضوع را می‌توان از کیفیت ساخت، تولید و موادی که در آن استفاده شده است، متوجه شد. مثلاً برای خرید یک لیوان سفالی به قرارگرفتن دسته ساخته‌شده و جایگیری دست، سنگینی و سبکی و ایستایی آن دقت کنید. برای اطمینان خاطر از اینکه در تولید یک محصول مثل لباس از رنگرزی طبیعی استفاده شده است، می‌توان یک دستمال خیس را روی آن کشید. اگر رنگ پس دهد، از رنگ طبیعی برای رنگرزی آن استفاده نشده است. همچنین رنگ‌های طبیعی در مقایسه با شیمیایی، پخته و خاموش هستند و به مرور زمان و تابش آفتاب، ثباتشان را از دست نمی‌دهند اما رنگ‌های شیمیایی به نسبت طبیعی، براق‌تر و پررنگ‌تر هستند. همچنین برای اینکه متوجه شوید در یک لباس از الیاف طبیعی استفاده شده، می‌توانید یکی از تارهای بیرون‌زده از پارچه را به نحوی که به محصول آسیب نرسید بکشید و آن را آتش بزنید. اگر تار بعد از سوختن مثل پلاستیک جمع شود، الیاف طبیعی نیست و اگر به شکل نرمی خاکستر شود دارای الیاف طبیعی است. برای تشخیص مینای فلز اصل که یکی از صنایع دستی‌های استان اصفهان است از مینای چینی، باید فندک را روی رنگ ظرف بگیرید. اگر رنگ جمع شود و بسوزد، آن اثر اصل نیست. چون مینای فلز با حرارت زیاد شکل می‌گیرد، مقاومت زیادی در مقابل آتش دارد. مهم‌ترین بخش این هنر، کوره‌کاری است که با حرارت در دمای ۸۵۰ تا ۹۵۰ درجه شکل می‌گیرد. با تنوع حصیری که در ایران وجود دارد، تشخیص حصیر تولیدشده در داخل از حصیر چینی، تایلندی یا وارداتی دشوار است اما برای اطمینان خاطر از خرید حصیر تولید ایران باید سری به کارگاه‌های تولیدی این حوزه زد. برخی از هنرمندان ایرانی با گذراندن دوره‌های حصیربافی استادکاران چینی توانایی تولید حصیرهای متنوع کاربردی را به دست آورده‌اند. معمولاً برخی از کارگاه‌های تولید صنایع دستی از جمله حصیربافی در استان‌های مختلف و در ایام نوروز فعالیت می‌کنند، بهتر است برای خرید جنس اصل به این کارگاه‌ها مراجعه کنید و نحوه تولید آن را هم از نزدیک ببینید. نقاشی پشت شیشه روی ظروف کاربردی هم در دماهای متفاوت حرارت می‌بینند. معمولاً ظروفی که در حرارت بالا ساخته می‌شوند، ثبات رنگ بیشتری دارند. برای تشخیص نقاشی روی شیشه حرارت‌دیده از صرفاً نقاشی روی شیشه، می‌توان با یک وسیله نوک‌تیز سطح آن را خراشید. اگر روی نقاشی کارشده در سطح شیشه خط نیفتد، آن محصول ثبات رنگ بیشتری دارد و در دمای بیشتری ساخته شده است.

 

ارسال نظر