گردهمایی فعالان مجازی در «دزفول گرام»

۱۳۹۷/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۶۳۰
گردهمایی فعالان مجازی در «دزفول گرام»

دزفول میزبان ۶۰ سفرنگار فضای مجازی شده که با هدف معرفی جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی و تاریخی آن به این شهر سفر کرده‌اند.  «جشنواره سفرنگاری دزفول گرام» با تاکید بر یکی از مهم‌ترین نیازهای گردشگری ایران، برگزار شد. آرش نورآقایی ایده پرداز و دبیر این جشنواره معتقد است موضوع «تولید محتوا» در حوزه گردشگری ایران به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته و از سوی متولیان این حوزه به آن پرداخته نشده است. با همین رویکرد مرداد ماه امسال جشنواره سفرنگاری ماکوگرام با همکاری منطقه آزاد ماکو و با حضور سفرنگاران برگزار شد و بازتاب گسترده این رویداد باعث شد تا پس از ۶ ماه رویداد دیگری با حضور مجدد سفرنگاران با رویکرد تولید محتوا و با همکاری شهرداری و شورای شهر در دزفول برگزار شود. نورآقایی در مورد بازخوردی که برگزاری ماکوگرام در این شهر داشت می‌گوید: «ماکو نتایج مثبت زیادی داشت. بسیاری از مردم نام این شهر را نشنیده بودند و تصور می‌کردند ماکو شهری است در کشورهای همسایه، اما با جریان‌سازی که در قالب این جشنواره اتفاق افتاد ماکو در سطح گسترده‌ای معرفی شد. در حال حاضر شاهد ساخت هتل‌هایی در این شهر هستیم. در نزدیکی قره کلیسا که اثری جهانی است زمینی خریداری شده و قرار است اقامتگاهی ساخته شود و تعدادی از هتل‌ها در شهر بازسازی شده‌اند.» نورآقایی در مورد اقداماتی که پس از برگزاری این جشنواره انجام شده تا علاوه بر معرفی جاذبه‌ها، آموزش لازم به فعالان گردشگری شهر ارایه شود می‌گوید: «اینطور نیست که ما یک جشنواره برگزار کنیم و بعد موضوع را رها کنیم. این رویداد یک رویداد پایدار است. این جشنواره بعد از برگزاری برای آموزش فعالان گردشگری شهرها هم برنامه‌هایی دارد. در حال حاضر برنامه‌های آموزشی در حوزه گردشگری برای هتل داران و مدیران و کارکنان خانه‌های بوم گردی و حتی رانندگان تاکسی ماکو داریم.» حالا پس از آنکه که ماکو گرام برگزار شد و توانست این شهر را به گردشگران معرفی کند، برنامه دیگری تحت عنوان دزفول گرام در حال برگزاری است. دزفول یکی از شهرهای خوزستان است که هنوز در برخی نقاط آن می‌توان ردپای جنگ را دید، اما در کنار تمام رنجی که مردم این شهر در دوران جنگ تجربه کرده‌اند، صاحب فرهنگی غنی با مولفه‌هایی قابل توجه هستند. این شهر آثار شاخص تاریخی و فرهنگی بسیاری دارد که به اندازه کافی معرفی نشده‌اند. وجود نخستین و قدیمی‌ترین دانشگاه جهان (جندی شاپور) در این شهر، می‌تواند دزفول را در رده شهرهای شاخص در جهان قرار دهد. اما ناشناخته ماندن این آثار تمدنی شاخص و همچنین سایه سنگین جنگ بر سر این شهر باعث شده آنطور که باید به جایگاه شایسته خود در حوزه گردشگری دست پیدا نکند. نورآقایی در مورد اهدافی که «دزفول گرام» دنبال می‌کند می‌گوید: «ما در این جشنواره به دنبال مفهومی هستیم که در زیر مجموعه خود، تمامی مفاهیمی که دزفول با آن شناخته می‌شود را پوشش دهد. ظرفیت‌های موجود در این شهر، چندان مورد توجه قرار نگرفته، اما معرفی جاذبه‌های پنهان شهر می‌تواند منجر به جذب سرمایه‌گذاران برای توسعه زیر ساختهای مورد نیاز در گردشگری هم شود. دزفول در این جشنواره از نگاه کسانی که اهل این شهر نیستند معرفی می‌شود و محتواهای تولید شده در دزفول گرام مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.

 هدف ما در این جشنواره رسیدن به برند شهری دزفول است. برندی که می‌تواند در آینده در مبلمان شهری و فضاهای گردشگری این شهر مورد توجه قرار گیرد.» محتوای تولید شده توسط شرکت‌کنندگان در این جشنواره توسط داوران این جشنواره ارزیابی شد و عصر روز جمعه ۲۴ اسفند ماه، برگزیدگان دزفول گرام معرفی شدند. اما هدف دزفول گرام تنها معرفی برگزیدگان نیست، این جشنواره در قالب پروژه کلی‌تری به نام etravelgram دنبال می‌شود، اهداف بلندمدتی دارد که توسط تیم اجرایی جشنواره و مدیران شهری دزفول در آینده نیز پیگیری خواهد شد.

 

ارسال نظر