عبور از «سه خط طلا» به سوی کوچک‌ترین کلیسای جهان

۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۰۰:۳۰:۳۲
کد خبر: ۱۴۱۳۹۳
عبور از «سه خط طلا» به سوی کوچک‌ترین کلیسای جهان

از جاده 79 که وارد مازندران بشوید، بعد دیگری از این استان هزار نقش و رنگ را خواهید دید، از پیاده روی در تنگه‌های هیجان‌انگیز تا لذت مسافرت با قطار در دل جنگل‌های مازندران و دیدن کوچک‌ترین کلیسای جهان می‌تواند روزهای خوشی را در تعطیلات برای شما رقم بزند.

در ابتدای جاده فیروزکوه آبشاری روان است که جزو شگفتی‌های بی‌بدیل مازندران محسوب می‌شود. برای رسیدن به این آبشار باید از تنگه‌ای عبور کرد که نام آن شما را به یاد فیلم‌های ژاپنی می‌اندازد. «تنگه واشی » در فاصله 120 کیلومتری تهران و در دل جاده فیروزکوه قرار دارد. برای رفتن به این تنگه و رسیدن به آبشار ساواشی باید دو کیلومتری جاده فیروزکوه-تهران به یک جاده فرعی وارد شوید، پس از طی حدود 9 کیلومتر به روستای «جلیزجند » می‌رسید. از روستا عبور کنید، 4 کیلومتر دورتر باید از خودروها پیاده شوید و از اینجا پیاده روی آغاز می‌شود. یادتان باشد برای سفر به تنگه واشی کفش مناسب با خود به همراه داشته باشید. پس از یک پیاده روی کوتاه در سربالایی کوه به ابتدای تنگه می‌رسید از اینجا به بعد باید راهپیمایی در آب خنک رود را تجربه کنید. در این تنگه یک سورپرایز جالب برایتان وجود دارد چرا که کتیبه‌های 185 ساله قاجاری شما را متحیر خواهد کرد.

در 17 کیلومتری جاده فیروزکوه به سوادکوه در 185متری جنوب جاده، شاهکار معماری عصر صفوی خودنمایی می‌کند. ورودی این بنا در قسمت شمال غربی آن است که شبیه دالان بزرگی بوده و در دو طرف آن ایوان‌های متعدد وجود دارد.

هنوز صدای هم همه کاروان‌ها از پس قرن‌ها در اینجا شنیده می‌شود. یکی از جذاب‌ترین تفریحات در جاده فیروزکوه شاید پس از بازدید از این کاروانسرای تاریخی خوردن‌ آش محلی در گردنه گدوک باشد، آشی که با دوغ ارگانیک و سبزیجات کوهی این منطقه در سرمای گدوک، گرما را مهمان وجودتان می‌کند. پس از عبور از گردنه گدوک، وارد منطقه سوادکوه می‌شوید. اینجا از لحاظ طنازی‌های طبیعت دست کمی از کشورهای اروپایی ندارد. یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های سوادکوه، وجود راه آهن و قطارهایی با سبک و سیاق قدیمی است.

اگر از سفرهای معمولی با خودروهای شخصی و هواپیما خسته شده‌اید، حتما سفر با قطار را در سوادکوه تجربه کنید، لذت عبور از جنگل‌های مخملگون و کوه‌های سر به فلک کشیده اینجا با قطارهای قدیمی می‌تواند سال‌ها خاطره‌ای به یادماندنی در ذهنتان به جا بگذارد. اینجا بزرگ‌ترین پل سراسری شمال به جنوب ایران در درون صخره‌های خارا قدعلم کرده است، «پل ورسک » شاهکار مهندسی دوره پهلوی در ۸۵ کیلومتری جاده قائمشهر و۱۸۰ کیلومتری تهران در محور فیروزکوه قرار گرفته است. این پل داستان‌های زیادی در دل دارد. اگر با قطار از این پل تاریخی عبور کردید، کمی شجاع باشید و سر خود را از پنجره قطار خارج کنید، چشم‌اندازهای بسیار زیبایی را می‌توانید از بلندای این پل مشاهده کنید . در این مسیر از دیدن پل ورسک که به «سه خط طلا » معروف شده غافل نشوید. سه خط طلا اصطلاحی است که به خاطر ویژگی‌های ساخت پل ورسک به آن داده شده است.

شاید حتی فکرش را نکنید که کوچک‌ترین کلیسای جهان همین جا در چند قدمیتان وجود دارد. در جاده فیروزکوه در پشت رستورانی روبروی ایستگاه  راه آهن «سرخ آباد » کنار جاده اصلی با فاصله دو کیلومتر از ورسک، کوچک‌ترین کلیسای جهان در غربت و انزوا روزگار می‌گذراند. این کلیسا در اوایل دوره پهلوی برای انجام مراسم مذهبی کارکنان راه آهن توسط مهندسین مسیحی ایتالیایی که برای ساخت خطوط ریلی به سوادکوه امده بودند، احداث شده بود.

 

ارسال نظر