اینجا بهشت قاچاقچیان آثار تاریخی است

۱۳۹۷/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۹:۴۶
کد خبر: ۱۴۰۳۹۲
اینجا بهشت قاچاقچیان آثار تاریخی است

احتمالااین‌جا مکانِ خوبی برای قاچاقچیان آثار تاریخی است تا وقتی که میراث فرهنگی بوشهر هیچ توجهی به مناطق باستانی «دیر» و «بردستان» در این منطقه جنوبی که یکی از سندهای خلیج‌فارس همیشه محسوب می‌شوند، نداشته باشد، یعنی آثار تاریخی هست اما هیچ مسوولی برای محافظت از آنها نیست...

دوستداران میراث فرهنگی منطقه بردستان در شهرستان دیرِ استان بوشهر، مدت‌هاست به دنبالِ بی‌توجهی مسوولان و متولیان فرهنگی شهرشان، خود تلاش می‌کنند تا با جمع‌آوری آثار و اشیای تاریخی منطقه، دست‌کم از آنها حفاظت کنند. آثاری که حتی لابلای نخاله‌های ساختمانی هم به خوبی خود را نشان می‌دهند! بهمن زیبری، فعال میراث فرهنگی بردستان که امروز خانه‌اش تقریبا به یک موزه از آثار تاریخی تبدیل شده که حتی درخواست‌هایش از میراث‌فرهنگی تاکنون باعث نشده تا آنها آثار جمع‌آوری شده توسط او را به مکانی امن‌تر منتقل کنند، تقریباً هر روز در بین نخاله‌های ساختمانی که در مناطق مختلف بردستان آوار می‌شوند؛ سفال‌های “سرخ فام “ و سکه‌های ایلمایی و دیگر اشیای باستانی را پیدا می‌کند. او به ایسنا می‌گوید: در یکی از مناطق باستانی بردستان که کارگران دستگاه‌های مختلف دولتی و خصوصی برای ساخت‌وساز روزانه و شبانه حفاری می‌کنند، از این اشیای باستانی وجود دارد حتی افرادی که به ارزش این بخش از نخاله‌ها اگاه شده‌اند، در گشت‌زنی‌های روزانه، هر چه که در سطح پیداست را جمع می‌کنند، یک روز سرستون در محوطه می‌بینیم و روز دیگر آنها وجود ندارند! او با اشاره به انجام شدن یکسری حفاری‌هایی در سطح شهر بردستان، ادامه می‌دهد: بارندگی‌های اخیر نیز باعث شده‌اند تا فضاهای مختلف در منطقه دهان باز کنند و برخی اشیای تاریخی از دل زمین بیرون ریخته شوند.

او حتی به خرید برخی از این اشیا از افرادی که این آثار را در اختیار دارند و به خرید و فروش‌شان مشغول‌اند، اشاره می‌کند و می‌گوید: با هزینه خودم آثاری که در وضعیت بدی نگه‌داری می‌شوند را خریداری می‌کنم، تا دست‌کم آنها را نجات دهم.

زبیری طبق دیده‌های خودش، از، نابودی بخش زیادی از آثار تاریخی این منطقه از استان بوشهر خبر می‌دهد که معمولاً در ساخت‌وسازهای کارگاه‌ها و ساختمان‌های تجاری زیرچرخ‌های لودرها و مکانیک‌ها خُرد می‌شودند و هیچ‌کس به آنها اهمیتی نمی‌دهد. این فعال میراث‌فرهنگی منطقه بردستان استان بوشهر، با اشاره به یکی از جدیدترین حفاری‌هایی که در بردستان به چشم دیده می‌گوید: در زیر پی یک ساختمان، دو متر پایین رفته و حفاری کرده‌اند، مشخص نیست دنبال چه چیزی بوده‌اند، اما از این نمونه حفاری‌ها در منطقه زیاد و به وضوح دیده می‌شوند، در منطقه‌ای که سند هویت خلیج فارس است و برای هیچ کس اهمیتی ندارد...

در خبرهایی که پیش از این، از وضعیت محوطه‌های تاریخی استان بوشهر در ایسنا منتشر شده بود، نیز برخی کاربران خبرگزاری که در این مناطق باستانی سکونت دارند، وضعیت این مناطق را نامناسب توصیف کرده‌اند؛ کاربری که خود را “هورشی “ معرفی کرده؛ نوشته است؛ «من ساکن همین جایی هستم که دارید ازش صحبت می‌کنید، متأسفانه این گرگ سال‌هاست که با گله آشناست، مدت‌هاست که این بنادر زیر خاک از نجیرم گرفته تا بندر خورشید دستخوش دستکاری‌های شخصی و دولتی شده که تا بحال هیچ ارگانی هم صداش در نیومده، البته خیلی مسله مهمی هم نیست چون مسولین عزیز استانی هیچگاه به این منطقه نظر مثبت و عملی نداشتن و روز به روز محرومیت و عقب موندگی رو بیشتر رواج دادن، شرکتی همچون … و… که دقیقاً روی بندر قدیمی نجیرم یا خورشید ساخته شده و روز به روز هم بر متراژ زمین‌هاش می‌افزایند. تا حالا کی دلش به حال اینجا سوخته، همین چند وقت پیش در پی پروژه شهرداری بردستان ستون و سرستون آتشکده‌ای پیدا که می‌بایست میراث فرهنگی هر چه سریع‌تر اقدام می‌کرد و اونجا رو از دل خاک بیرون می‌کشید اما به راحتی فراموش شد، این یکی از هزاران اثریست که از زیر خاک بیرون کشیده شده و بقیه که یا زیر خاکن یا دوستان عزیز حفار زدن درآوردن یا شرکت‌های محترم زدن تخریبش کردن، بله سرگذشت این منطقه با بی‌مهری خیلی‌ها مرتبطه، حرف زیاده اما کو حرفی که به عمل برسه…»

 

ارسال نظر