اجرای عملیات والفجر 6 در چزابه

۱۳۹۷/۱۲/۰۲ - ۰۰:۴۲:۰۹
کد خبر: ۱۴۰۰۷۲
اجرای عملیات والفجر 6 در چزابه

دوم اسفند 1362، عملیات والفجر 6 با رمز «یازهرا (س) » با هدف کاهش توان نیروهای دشمن و گمراه کردن آنها از عملیات پیش رو در منطقه عملیاتی چزابه انجام شد. رزمندگان با عبور از رودخانه چیلات و دهلران، دو ارتفاع مهم مشرف به منطقه‌های مسکونی عراق را آزاد کردند و بزرگراه العماره- بغداد را در تیررس خود گرفتند.  نیروهای نظامی ایران با عبور از رودخانه چیلات و دهلران، دو ارتفاع مهم مشرف به مناطق مسکونی عراق را آزاد کرده و بزرگراه العماره - بغداد را در تیررس خود گرفتند. در این‌حال، دشمن‌ برای باز پس‌گیری مناطق از کف‌داده، اقدام به پاتک نمود که با چند ضد پاتک از سوی قوای‌اسلام مواجه‌ شد و در اقدام خود ناکام‌ ماند. در این عملیات، دشمن به‌جای گذاشتن صدها کشته‌ و زخمی مجبور به عقب‌نشینی شد. عملیات والفجر 6، در نهایت با شروع عملیات خیبر در 3 اسفند1362، پایان ‌پذیرفت. نیروهای خودی به استعداد 8 گردان به منظور تسخیر مواضع مستحکم و دست نخورده دشمن با عبور از رودخانه چیلات، وارد عمل شدند و پس از درهم شکستن خطوط دفاعی به حرکت خود در عمق مواضع نیروهای عراقی ادامه دادند.

رزمندگان در این یورش موفق شدند ضمن انهدام ده‌ها دستگاه تانک، نفربر و شمار فراوانی خودرو دشمن، بخشی از یگان‌های سپاه چهارم و تیپ 77 ارتش عراق را متلاشی و منطقه‌ای حدود 50 کیلومتر مربع، شامل ارتفاعات مرزی مشرف به شهر علی غربی و جاده مرزی و تدارکاتی «طیب ـ علی‌غربی» عراق را تصرف کنند. پس از چند روز نبرد و دفع پاتک‌های سنگین دشمن، رزمندگان اسلام ضمن مشغول ساختن ماشین نظامی عراق توانستند چند روزی بر بزرگراه «العماره ـ بغداد» مسلط شوند و آن را هدف آتش خود بگیرند. اما با شروع عملیات گسترده در جنوب، نیروهای عمل‌کننده به یاری رزمندگان در نبرد خیبر شتافتند. هدف اصلی این عملیات، سرگرم کردن و فریب دشمن برای انجام عملیات موفق خیبر بود، تا توان زرهی دشمن در این منطقه زمین گیر شده و خطوط ارتباطی اصلی به سمت جنوب که از استان العماره می‌گذشت ناامن گردیده و مورد تهدید واقع شود تا بدین‌وسیله اهداف اصلی عملیات و فریب دشمن را محقق کنند.  در این عملیات نیروهای ارزشمندی چون شهید ذبیح‌الله عالی فرمانده گردان مسلم بن عقیل (س) به شهادت رسیدند و ده‌ها شهید و مفقودالاثر دیگر نیز در این عملیات به جا ماند.

گردان مسلم بن عقیل دو روز بود که در محور خود می‌جنگید و این حاکی از روحیه جنگاوری نیروها بود. بچه‌های گردان از زمان تصرف قله گرفتار درگیری با عراقی‌ها شده و زمین گیر شده بودند. خیلی از نیروها از جمله فرمانده گردان یعنی ذبیح ‌الله عالی به شهادت رسیده بودند. وقتی عالی در حال مکالمه با عقبه بود، ترکش خمپاره هم او را شهید کرد و هم بی‌سیم را از کار انداخت. با کمک آتش ادوات خودی و پس از کم شدن آتش دوشکای عراقی‌ها، نیروهای گردان مسلم بن عقیل از سمت معبری که به کمک نیروهای اطلاعات عملیات ایجاد شده بود، برگشت داده شدند.

 

 

ارسال نظر