گشایش سفارت فلسطین در تهران

۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - ۰۰:۳۰:۵۲
کد خبر: ۱۳۹۹۱۷
گشایش سفارت فلسطین در تهران

سی‌ام بهمن 1357، سفارت فلسطین در ایران در محل پیشین سفارت رژیم صهیونیستی گشایش یافت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مساله فلسطین جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پیدا کرد.  با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57 معادلات ایران در عرصه جهانی دچار تغییرات اساسی شد و کشورهایی که تا دیروز با رژیم شاه برای سرکوب مردم فعالیت می‌کردند به دشمنان شماره یک ملت ایران تبدیل شدند و روابط هر کدام با حکومت تازه تأسیس جمهوری اسلامی ایران شکل تازه‌ای پیدا کرد. یکی از این کشورها رژیم اسراییل بود که در روز 30 بهمن 1357 به فاصله یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مراسمی با حضور یاسر عرفات رهبر سازمان آزادی‌بخش فلسطین، سفارت فلسطین در تهران در محل سابق سفارت اسراییل گشایش یافت.

به فاصله چند ساعت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سفارت رژیم صهیونیستی واقع در خیابان کاخ سابق (فلسطین فعلی) به تسخیر مردم انقلابی درآمد و تابلوی سفارت فلسطین بر سر در آن نصب شد.

«یوسف هارملین» سفیر اسراییل که با 33 اسراییلی دیگر در مخفیگاه خود در ایران باقی مانده بودند، از ژنرال «سگف» وابسته نظامی اسراییل خواست با ارتشبد قره‌باغی رییس ستاد ارتش و سرتیپ پرورش معاون اطلاعات نظامی تماس بگیرد و ترتیب محافظت از چند اسراییلی را که هنوز در ایران باقی مانده بودند، بدهد، اما افسران اعلام کردند امکان هیچ اقدامی ندارند.

«هارلود براون» وزیر دفاع امریکا که برای ارزیابی سقوط شاه و پیروزی انقلاب اسلامی به خاورمیانه آمده بود و در بیت‌المقدس حضور داشت، واسطه شد تا اسراییلی‌ها همراه با اتباع امریکا در 29 بهمن از ایران خارج شوند.

اسراییلی‌ها با هواپیمای مسافربری پان آمریکن به فرانکفورت و از آنجا به اسراییل رفتند و در تاریخ 30 بهمن 1357 دولت موقت در اولین موضع‌گیری رسمی خود اطلاعیه‌ای منتشر و دستور اخراج 32 کارمند اسراییلی شعبه هواپیمایی آل‌ عال در ایران را هم صادر کرد و خواستار قطع کامل روابط ایران و اسراییل شد.

 

ارسال نظر