پای گورباچف به «تئاتر فجر» باز شد

۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۰۰:۵۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۹۶۷۸
پای گورباچف به «تئاتر فجر» باز شد

در چهارمین روز از برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی‌تئاتر فجر میخاییل گورباچف در قالب یک اثر نمایشی مهمان تماشاخانه ایرانشهر شد. پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه چهارمین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر نمایش‌های مختلفی در سالن‌های تئاتری میزبان علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی بودند. تالار اصلی مجموعه‌ تئاتر شهر به دومین اجرای نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» کار مشترک ایران و سوریه به کارگردانی کورش زارعی اختصاص داشت.

این نمایش ساعت ۲۰ روی صحنه رفت که همچون اجرای اول تماشاگران زیادی به دیدن کار نشستند اما اکثر آنها مخاطبانی بودند که با بلیت‌های مهمان به تماشای این اثر نمایشی دعوت شده بودند. در سانس دوم‌ اجرای این نمایش تعداد زیادی از تماشاگران نمایش که دیر به محل اجرا رسیده بودند، جلو در اداری مجموعه تئاترشهر ازدحام کرده و می‌خواستند وارد سالن اصلی تئاتر شهر شوند و گویی اطلاع نداشتند بعد از شروع اجرا ورود به سالن نمایش امکان‌پذیر نیست.

تالار چهارسو نیز در این روز میزبان نمایش «گزارشی مرگبار از فصل سیاه خواب‌ زنی که بر کالبد جسد مرده‌اش ایستاده متولد می‌شود» به کارگردانی جواد صداقت و الهام ابنی بود.  این اثر نمایشی با فضایی نمادین و استعاری، با تکیه‌بر انگاره‌های بومی و سنتی مردم جنوب و بیانی که گاه بومی و در بیشتر مواقع نامفهوم و به زبانی من درآوردی می‌مانست، قصد داشت روایتی چندوجهی از رابطه جزیره/ زن با مرد/ دشمن/ معشوق بر سر نفت را به تصویر بکشد.

«نامبرده» نمایش دیگری بود که روز پنجشنبه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. آتیلا پسیانی، نگار جواهریان، پانته‌آ پناهی‌ها، علی باقری، اصغر پیران، رامین سیار دشتی، ایلنازو شعبانی، حمید حبیبی‌فر بازیگران این اثر نمایشی بودند که البته حبیبی فر به دلیل بیماری در اجرا حضور نداشت و صدای ضبط شده او پخش شد.

این نمایش که در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل حضور دارد از معدود آثاری بود که در طول این چند روز با بالانویس به صحنه رفت و مورد استقبال زیادی از جانب مخاطبان نیز قرار گرفت. در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: اجرایی نامتعارف از علی‌اصغر دشتی است که با روایتی غیرخطی و غیرداستانی به اتفاقی مستند می‌پردازد. «نامبرده» که می‌توان آن را کلاژی از آثار قبلی کارگردان و مضامین مورد علاقه‌اش دانست درباره تجربه شخصی علی اصغر دشتی به عنوان کارگردان یک اثر نمایشی در ناکام ماندن اجرای آن پروژه در جشنواره‌ای در سن‌پترزبورگ روسیه است.

 

 

ارسال نظر