زباله‌دانی به نام کاروانسرا بیخ گوش امیرچخماق یزد

۱۳۹۷/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۶۹۷
زباله‌دانی به نام کاروانسرا بیخ گوش امیرچخماق یزد

کاروانسرای ابوالقاسم که در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۶۷۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در کوچه‌های هم جوار تکیه امیرچخماق یزد واقع شده، هم ‎ اکنون با بی‌توجهی خاص متولیان مواجه شده و این بی‌توجهی دمار از روزگار این اثر تاریخی در آورده است. کاروانسرای ابوالقاسم مربوط به دوره قاجار است که در ابتدای خیابان سلمان و محله قصاب‌های یزد واقع شده است.

یکی از قدیمی‌ترین کاروانسراهای یزد که در قلب بافت تاریخی شهر قرار دارد، به دلیل متروکه شدن و نبود مرمت‌های ضروری تبدیل به زباله‌دانی شده است، این درحالی است که هر ساله بسیاری از گردشگران برای دیدن آثار تاریخی راهی یزد می‌شوند.

جالب اینجاست که این کاروانسرا در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شده است. این نوع بی‌توجهی‌ها به ضرر شهر تاریخی یزد است که به نظر می‌رسد، معاونت حفظ و احیا میراث فرهنگی یزد بیش از این‌ها در حفظ آثار تاریخی باید تلاش خود را انجام بدهد.

وضعیت تاریخی آثار تاریخی یزد در حالی است که این شهر تا چندی پیش یکی از شهرهای تاریخی ایران به شمار می‌رفت که بافت تاریخی آن حفظ شده بود. مشاور پژوهشی مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد، کاروانسراها را سازه‌هایی عام‌المنغعه عنوان کرد و گفته، تعدادی از این بناها در استان یزد به ثبت ملی رسیده و توسط میراث فرهنگی حفاظت می‌شوند لذا میراث فرهنگی می‌تواند اعتباری را برای مرمت و بازسازی این سازه‌ها در نظر بگیرد. ساشا ریاحی مقدم با اشاره به کاروانسراها به عنوان سازه‌هایی عام المنفعه، به ایسنا گفته، بناهایی چون حمام‌ها، آب انبارها و کاروانسراهای تاریخی بناهایی عام المنفعه محسوب می‌شوند و تحت تولیت اداره کل اوقاف و امور خیریه قرار دارند اما تعدادی از این بناها نیز به ثبت ملی رسیده و توسط میراث فرهنگی حفاظت می‌شوند لذا میراث فرهنگی می‌تواند اعتباری را برای مرمت و بازسازی این سازه‌ها در نظر بگیرد. او افزود: برخی از کاروانسراهای استان مالکیت شخصی دارند به طوری که شخصی اقدام به خریداری آن‌ها کرده و مسوول این کاروانسراها محسوب می‌شود و تعدادی نیز توسط اشخاص از اداره کل اوقاف اجاره شده‌اند.این مسوول با اشاره به وجود بیش از 100 کاروانسرا در استان یزد، تصریح کرد: حدود نیمی از این مجموعه‌ها به ثبت آثار ملی کشور رسیده که تعدادی از آن‌ها دایر و سالم هستند از جمله این کاروانسراها می‌توان به کاروانسرای شاه عباسی و انجیره اشاره کرد.ریاحی‌مقدم افزود: این کاروانسراها از حمایت‌های مادی و معنوی میراث فرهنگی برخوردار هستند اما بخش خصوصی عمده‌ترین سرمایه‌گذاری را بر این سازه‌ها داشته است.

 

 

ارسال نظر