شهرداری شوش مجوزها و پرداختی‌ها به میراث فرهنگی را رسانه‌ای کند

۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۶۱۸
شهرداری شوش مجوزها و پرداختی‌ها به میراث فرهنگی را رسانه‌ای کند

«شهرداری شوش مدارک و مستنداتِ پرداخت‌هایش به میراث فرهنگی و اسناد و مجوزهای قانونی تخریب «پل روگذر» شوش را که قاعدتاً باید از سوی وزارت راه و شهرسازی و استانداری خوزستان صادر شده باشد و مجوز مکتوب «احداث زیرگذر» از سوی سازمان میراث فرهنگی را رسانه‌ای کنند.»

پشت صحنه، باستان‌شناسان در حال کاوش در عرصه جهانی شهر باستانی شوش‌اند. اما روی صحنه و مقابل مردم هنوز حرف و حدیث‌ها، جلسات، سخنرانی‌ها و نامه‌نگاری‌ها برای کشاندن ذهنیت مخالفان و موافقان ماندن یا تخریب پل روگذر شوش هنوز در حال برگزاری است و تا این‌جای کار به نظر می‌رسد بیشتر موافقان تخریب پل رو گذر شوش – اندیمشک و تبدیل آن به زیرگذر در جدال‌اند تا دلیلِ هر اتفاقی که در شوش می‌افتد را تخریب نشدن این پل و به کرسی ننشستن حرف‌شان می‌دانند و در این میان سید راضی نوری- نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی- هم به نظر می‌رسد یکی موثران این اتفاق باشد؛ وگرنه انتظار می‌رود با توجه به جایگاه حقوقی او در شهر شوش دست‌کم مردم را تا حدی آرام کرده و بخواهد تا زمانی که نتایج بررسی‌های مطالعاتی باستان‌شناختی در این منطقه تاریخی که در عرصه جهانی شهر باستانی شوش قرار دارد، صبر کنند تا میراثِ ملی و جهانی شهر از بین نرود.

اما نوری حتی دوم بهمن ماه نیز در تذکر شفاهی جلسه علنی نوبت عصر مجلس در این زمینه به رییس‌جمهور تذکر داده که «ما خواهان دستور برای آغاز این پروژه هستیم. میراث فرهنگی خود را در مقابل مردم قرار ندهد. مسوولیت حوادث صورت گرفته با میراث فرهنگی است.» از سوی دیگر در کنار اقداماتی که سازمان میراث فرهنگی به عنوان وظیفه ذاتی خود در جلوگیری از چنین تخریب‌هایی انجام می‌دهد و حتی درخواست برای یک مسیری جایگزین یعنی طرح کمربندی، دستور توقف موقت توسط معاون وقت وزیر راه، نامه‌نگاری‌ها و هشدارهایی که از سوی باستان‌شناسان و دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای توقف تخریب پل روگذر از زمان آغاز دوباره تخریب‌ها بطور دایم مطرح شده‌اند را می‌توان بخشی از اقداماتی دانست که مخالفان تخریب پل روگذر برداشته‌اند. در آخرین اقدام نیز از سوی باستان‌شناسان «جامعه باستان‌شناسی ایران» در بیانیه‌ای نسبت به اتفاقات رخ داده و جهت‌گیری‌های ادامه‌دار شهرداری و شورای شهر شوش برای تخریب پل روگذر درخواست کرد، تا اگر اسنادی از پرداخت اعتبار برای کاوش باستان‌شناسی در شوش به میراث فرهنگی پرداخت کرده‌اند و این سازمان فرهنگی مجوزی برای تخریب پل رو گذر صادر کرده، رسانه‌ای کنند.

در این بیانیه آمده است: «در بهمن ماه ۱۳۹۶ «جامعه باستان‌شناسی ایران» پیرو خبرهایی که نشان از آسیب به عرصه شهر تاریخی و باستانی شوش داشت نامه‌ای به وزارت راه و شهرسازی نوشت. مجموعه باستانی شوش با قدمتی هفت هزارساله به دلیل ارزش‌های منحصر به فرد در سال ۱۳۹۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. در این نامه، ضمن ارایه پیشنهادهایی برای پیش‌گیری از تعرض به عرصه باستانی شوش، مراتب هشدار و اعتراض نسبت به کم توجهی به این میراث تمدن بشری بیان شده بود. این اعتراض مورد توجه وزیر وقت راه و شهرسازی قرار گرفت و طرح مذکور موقتاً متوقف شد.

 

ارسال نظر