ایستگاه

۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۰۰:۳۲:۴۲
کد خبر: ۱۳۸۰۴۰
ایستگاه

 عضو جنجالی آکادمی  ادبیات نوبل کناره‌گیری کرد

کمیته ادبیات آکادمی نوبل در استکهلم سوئد روز جمعه ۱۸ ژانویه اعلام کرد کاتارینا فروستنسون از اعضای این نهاد از سمت خود کناره‌گیری کرده است. این کناره‌گیری پس از آن رخ داد که در پی یک تحقیق مشخص شد خانم فروستنسون عامل درز نام برندگان جایزه به بیرون از این نهاد بوده است.

کاتارینا فروستنسون و همسر عکاسش ژان کلود آرنو در مرکز رسوایی سال گذشته کمیته ادبیات نوبل قرار داشتند. بعد از آنکه آقای آرنو به دلیل آزار جنسی ۱۸ زن در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۷ میلادی به دو سال حبس محکوم شد، این کمیته تصمیم گرفت برای اولین‌بار طی ۷۵ سال اخیر جایزه نوبل ادبیات را اعلام نکند. هر دو جایزه امسال با هم اهدا خواهند شد. در بیانیه آکادمی آمده است که این نهاد با خانم فروستنسون به توافق رسیده‌اند که به وی ماهانه مبلغ ۱۴۰۰ دلار پرداخت شود. همچنین او می‌تواند خانه کرایه‌ای‌اش را در مجموعه آکادمی حفظ کند.

ترک آکادمی از سوی یکی از اعضا از موارد نادر در تاریخ این نهاد به شمار می‌رود، از آنجا که عضویت دایم کمیته داوران آکادمی به صورت مادام‌العمر است و افرادی که استعفا می‌دهند عملا تنها صندلی خود را ترک کرده و غیرفعال محسوب می‌شوند.

جایزه افتخاری «سزار» به رابرت ردفورد اهدا می‌شود

رابرت ردفورد بازیگر و کارگردان نامدار امریکایی با دریافت جایزه افتخاری سزار تجلیل می‌شود. به گزارش ورایتی، جایزه سزار که برابر اسکار برای فرانسوی‌هاست، تقدیر ویژه خود را امسال در چهل و چهارمین دوره برگزاری مراسم این جایزه، از رابرت ردفورد به جای می‌آورد.

آلن ترزیان رییس آکادمی سزار فرانسه در این زمینه گفت: یک بازیگر نمادین، یک کارگردان ویژه، یک تهیه‌کننده مشتاق، بنیان‌گذار و رییس جشنواره ساندنس به عنوان مهم‌ترین فستیوال برای فیلم‌های مستقل در سراسر جهان؛ این رابرت ردفورد است که نشان خود را از طریق همه این کارها بر دنیای سینمای جهان زده است.

ترزیان همچنین در بیانیه‌ای که صادر کرده از ردفورد به عنوان یک بازیگر، فیلسماز و یک چهره انسان‌دوست یاد کرده است. ردفورد که حرفه بازیگری را در برادوی با بازی در نمایش «تال استوری» در سال ۱۹۵۹ شروع کرد، پیش از این جایزه یک عمر دستاورد آکادمی را دریافت کرده است.

او سال پیش اعلام کرد فیلم «پیرمرد و اسلحه» به کارگردانی دیوید لاوری آخرین تجربه بازیگری وی خواهد بود، اما مدتی بعد گفت شاید برای اعلام چنین حرفی کمی زود باشد.

پیش از این چهره‌هایی چون پنه‌لوپه کروز، جورج کلونی، مایکل داگلاس، مریل استریپ و شان پن با دریافت سزار افتخاری تجلیل شده‌اند.

 

ارسال نظر