ایستگاه

۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۰۰:۲۲:۵۸
کد خبر: ۱۳۷۸۷۳
ایستگاه

راز نگاه «مونالیزا» هم کشف شد

بسیاری معتقدند چشم‌های نقاشی «مونالیزا» اثر «لئوناردو داوینچی» هنگامی که در سراسر اتاق حرکت می‌کنند آنها را دنبال می‌کند. این پدیده با نام «اثر مونالیزا» شناخته شده است اما تحقیقات جدید چنین ادعایی را رد می‌کند. به گزارش دیلی‌میل، پدیده مرموز نگاه «مونالیزا» تاکنون واقعی شناخته می‌شد، اما محققان با انجام تحقیقات و آزمون‌های مختلف، ثابت کردند این نقاشی چنین ویژگی را ندارد. این تحقیق، راز نگاه‌های دنباله‌دار « مونالیزا » به تماشاگران حاضر در موزه «لوور» را کشف کرد. بخشی از این تحقیق نشان می‌دهد « مونالیزا» به زاویه ۱۵.۴ درجه‌ای سمت راست تماشاگران خیره می‌شود اما محققان می‌گویند برای اثبات فرضیه خیره شدن، این زاویه باید ۵ درجه می‌بود. پروفسور «گرنات هورستمن» در این زمینه می‌گوید: «روانشناسی ادراکی در دهه ۱۹۶۰ اثبات کرد مردم خیلی خوب می‌توانند بفهمند آیا کسی به آنها نگاه می‌کند یا نه.» محققان بر این باورند «اثر مونالیزا» هیچ معنایی ندارد. آنها بیش از ۲۰۰۰ بار اندازه‌گیری انجام دادند تا متوجه شوند دقیقا در کدام نقطه مردم احساس می‌کنند مونالیزا به آنها نگاه می‌کند و به این نتیجه رسیدند اکثرا اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد نگاه «مونالیزا» مستقیما به خود تماشاگران نیست بلکه به سمت راست آنهاست.

پروفسور «هورستمن» هم در این باره بیان‌ کرد: «شرکت‌کنندگان در این تحقیق به این نتیجه رسیده‌اند نگاه خیره «مونالیزا» به سمت راست آنهاست و میانگین زاویه نگاه ۱۵.۴ درجه است. در نتیجه «اثر مونالیزا» وجود ندارد. این امر بیانگر میل قوی انسان به دیده شدن و در مرکز توجه قرار گرفتن است، یا به بیانی دیگر ارتباط برقرار کردن با دیگران با وجود شناخت آنها.»

کرول چنینگ ستاره پیشکسوت برادوی درگذشت

بازیگر نمایش‌های مشهوری چون «هلو، دالی» و «جنتلمن‌ها بلوندها را ترجیح می‌دهند» در ۹۷ سالگی درگذشت. به گزارش ورایتی، کرول چنینگ بازیگر تئاتر که بیشتر عمرش را روی صحنه نمایش‌های موزیکال گذراند و ایفاگر نقش لورلی لی در نمایش «جنتلمن‌ها بلوندها را ترجیح می‌دهند» بود، در ۹۷ سالگی درگذشت.

از این بازیگر که در خانه‌اش در کالیفرنیا بر اثر کهولت سن فوت شد به عنوان پیشگام صنعت نمایش و یکی از نمادها و اسطوره‌های برادوی یاد می‌شود. چنینگ جایزه تونی بهترین بازیگر زن نمایش موزیکال را سال ۱۹۶۴ برای نمایش موزیکال «دلال ازدواج» هری هرمن دریافت کرد. تا پیش از آن او برای ایفای نقش خانم لی در نمایش موزیکال سال ۱۹۴۸ به شهرت رسیده بود. او در رقابت آن سال موفق شد تا باربارا استرایسند را برای «دختر مسخره» پشت سر بگذارد.

او طی دوران کاری‌اش در چند فیلم سینمایی هم ظاهر شد که یکی از آنها موزیکالی با عنوان «میل کاملا مدرن» بود که در آن در کنار جولی اندروز نقش‌آفرینی کرد و نامزدی اسکار را برای نقش مکمل زن کسب کرد و جایزه گلدن گلوب را به دست آورد. چنینگ وقتی ۷۲ سال داشت بار دیگر به برادوی بازگشت و یک شخصیت به یادماندنی دیگر خلق کرد. او که متولد سیاتل بود در سن فرانسیسکو بزرگ شد و پدرش آفریقایی- امریکایی بود.

 

ارسال نظر