ایستگاه

۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۰۱:۱۱:۰۸
کد خبر: ۱۳۷۷۰۸
ایستگاه

 اظهارات نژادپرستانه برنده جایزه نوبل به ضررش شد

جیمز واتسون، دانشمند۹۰ ساله امریکایی و از پیشتازان شناخت دی‌ان‌ای که در سال ۱۹۶۲ جایزه نوبل را دریافت کرده بود به دلیل اظهارات نژادپرستانه از آخرین عناوین افتخاری‌اش محروم شد. «لابراتور کولد اسپرینگ هاربر» در امریکا که برای سال‌ها ریاستش بر عهده جیمز واتسون بوده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این دانشمند را از عناوین افتخاریش مانند شانسلر امریت و دیگر عناوینش محروم می‌کند. این لابراتور گفته است که این تصمیم را به دلیل اظهارات اخیر او در یک فیلم مستند درباره نژادها گرفته است. در فیلم مستند «استادان امریکایی: رمزگشایی از واتسون» این دانشمند زیست‌شناسی ملکولی می‌گوید که ژن‌ها باعث تفاوت در میزان هوش سیاه‌پوستان و سفیدپوستان می‌شود و متوسط آی‌کیوی سیاهان و سفیدها با هم متفاوت است. «لابراتور کولد اسپرینگ هاربر» گفته است که اظهارات دکتر واتسون قابل سرزنش است، اظهاراتی که پشتوانه علمی ندارد و اظهارات وی به هیچ‌وجه موضع این لابراتور، کارکنان، اساتید و دانشجویانش نیست. این لابراتور همچنین گفته است: «لابراتور سوءاستفاده از علم برای توجیه تعصبات را محکوم می‌کند.»  این نخستین‌بار نیست که واتسون چنین اظهاراتی ابراز می‌کند. در سال ۲۰۰۷ نیز به مجله‌ای گفته بود که «ذاتا نسبت به آینده آفریقا بدبین‌ام» زیرا «تمام سیاست‌های اجتماعی ما بر اساس این واقعیت بنا شده است که هوش آفریقایی‌ها هم سطح ماست در حالی که تمام تست‌ها نشان می‌دهد که واقعا این‌طور نیست.» او با اشاره به اینکه امیدوار بوده است که همه برابر باشند اما افرادی که با کارکنان سیاهپوست کار می‌کنند فهمیده‌اند که این فکر نادرست است.

ادامه روایت فینچر از شبکه اجتماعی

آرون سورکین که برای نوشتن فیلمنامه فیلم «شبکه اجتماعی» به کارگردانی دیوید فینچر موفق به کسب جایزه اسکار شد، گفت: قرار است این فیلم ادامه‌ای هم داشته باشد. به گزارش هالیوود ریپورتر، آرون سورکین فیلمنامه‌نویس برنده جایزه اسکار برای فیلمی درباره شبکه اجتماعی و فیس‌بوک در سال ۲۰۱۰، افشا کرد که تهیه‌کننده فیلم قصد دارد ادامه‌ای بر آن بسازد. این نویسنده در ویدیویی که از خودش منتشر کرد آشکار ساخت فکر می‌کند ممکن است فیلم بسیار موفقی که دیوید فینچر در سال ۲۰۱۰ ساخت، ادامه پیدا کند.

او یادآوری کرد تنها فردی نیست که چنین فکری دارد و اسکات رودین تهیه‌کننده «شبکه اجتماعی» نیز چنین نظری دارد. وی گفت: من از او بیش از یک ایمیل دریافت کردم که در آن به این اشاره داشت که آیا وقتش نیست ادامه‌ ای برای این فیلم ساخته شود؟

با این حال فیس بوک به تازگی در مرکز مشکلات عدیده‌ای قرار گرفته و مارک زاکربرگ مدیرعامل آنکه در این فیلم جسی آیزنبرگ نقش او را ایفا کرده بود و شریل سندبرگ از دیگر مدیران این شبکه اجتماعی از سوی این کمپانی برای عدم مراقبت از اطلاعات شخصی کاربران زیر سوال رفته‌اند. این کمپانی برای مشکلات دیگری هم در فشار قرار گرفته که از رسوایی ایجاد شده برای اطلاعات تحلیلی کمبریج تا تشویق خشونت‌های سیاسی در مکان‌هایی مثل میانمار را دربرمی‌گیرد.

 

 

ارسال نظر