فقط برای تئاتر یا کنسرت به تالار وحدت نروید

۱۳۹۷/۱۰/۱۰ - ۰۱:۰۳:۵۴
کد خبر: ۱۳۶۶۳۷
فقط برای تئاتر یا کنسرت به تالار وحدت نروید

نیم قرن از ساخت تالار وحدت (رودکی) می‌گذرد اما شاید آثار بی‌قیمتی مثل هنر ویترای، نقاشی و مینیاتورهایی که روی در و دیوار آن، جا خوش کرده است، به چشم بسیاری از کسانی که گذرشان به این بنا افتاده، نیامده باشد. تالار وحدت تنها یک تالار نیست؛ نمایشگاهی دایمی از تابلوهای بزرگ نقاشی گرفته تا هنر ویترای و مینیاتورهای ایرانی است که توسط هنرمندان این سرزمین به یادگار مانده‌ است. آثاری که شاید نتوان روی آنها قیمت گذاشت.

اگر برای تماشای تئاتر یا کنسرت به تالار وحدت می‌روید، به تابلوهای کاشی کاری یا نقاشی‌های روی دیوار هم دقت کنید. این آثار متعلق به هنرمندان بزرگ این سرزمین هستند که برخی از آنها دیگر در بین ما نیستند. حتی با صندلی‌های این مجموعه با احترام برخورد کنید زیرا سن برخی از آنها به ۵۰ سال می‌رسد.

با ساخت تالار رودکی بود که نوعی هنر مقایسه‌ای به وجود آمد و ناگهان در تهران هنرهای سنتی، تجسمی، تئاتر، موسیقی و ادبیات زیر یک سقف رفت. بعد از ساخت این بنا، تعداد زیادی از هنرمندان معروف جهان به تالار رودکی فراخوانده شدند تا تصویر جدیدی از ایران فرهنگی به نمایش دربیاید. عوامل دست‌اندرکار با الگوهای نوظهور پوسترسازی، عکاسی و موسیقی را به هنرهای تجسمی پیوند دادند و نگرش تازه‌ای در گرافیک مطرح کردند. به گزارش ایسنا، در کتاب تالار رودکی، گرافیک، معماری و هرچه (۴۶.۵۷) که آریا کسایی در پروژه آرشیوی استودیو کارگاه و مرکز نبشی طراحی، گردآوری و تنظیم کرده است، درباره آثار هنری استفاده شده در این مجموعه، آورده شده است: چند اثر هنری از طرف وزارت فرهنگ و هنر به هنرمندان تهران سفارش داده شده بود تا قسمت انتظار و راهروها تصویری از ذهنیت یک تالار اُپرای ایرانی را به ذهن تماشاگران القا کنند. دو نقاشی به سبک و شیوه نقاشی‌های مهدی ویشکایی هم دیده می‌شد که در حال حاضر اثری از این دو نقاشی در تالار وحدت دیده نمی‌شود.

ویشکایی یکی از نخستین هنرمندان نوگرای ایران نیز جزو این سفارش‌ها بود. مهم‌ترین آثار او پرتره‌ها و طبیعت‌های ‌بی جانی هستند که با تنوع رنگی زیاد و ضربه‌قلم‌های قدرتمند اجرا شده‌اند. شناخته‌شده‌ترین آثار او پرتره‌هایی هستند که از شخصیت‌های ایرانی و خارجی خلق کرده است. ویشکایی در سن ۸۶ سالگی از دنیا رفت. نادعلی ـ مسوول تشریفات تالار وحدت ـ درباره این آثار به ایسنا، می‌گوید: «چنین آثاری در تالار وحدت وجود ندارد و بعد از انقلاب دیده نشده و درباره آن نیز صحبتی نشده است؛ شاید در یکی از موزه‌ها نگه‌داری می‌شود اما سیستم ما از آن اطلاعی ندارد. در کل، تالار وحدت گنجینه یا بایگانی ندارد.»

پیش از ورود به ضلع غربی در طبقه‌ همکف، تابلوهای ویترای (نقاشی روی شیشه) از خنیاگران روی دیوار نصب شده‌اند که کار علی اکبر صادقی است. این هنرمند، یک نقاش نو کلاسیک روایت‌گراست. در واقع کسی است که نقاشی کلاسیک ایران و جهان، به ویژه مینیاتور ایران را خیلی خوب می‌داند و تجربه کرده است. دید نو او به جهان، ادبیات و اسطوره‌ها، این هنرمند را متفاوت می‌کند. صادقی جزو اولین هنرمندان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یکی از بنیانگذاران فیلم‌های انیمیشن این موسسه بوده است و حالا ۸۱ سال دارد.

در ورودی ضلع شرقی تالار نیز نقاشی سه لتی بسیار بزرگی از ابوالقاسم سعیدی سرتاسر دیوار بالای راهروها را پوشانده است. در این نقاشی بر زمینه درخت‌های همیشگی سعیدی چند الهه در سما پیرامونی خورشید زرد هستند که فرم دایره سفید درون این خورشید زمین را تداعی می‌کند. این اثر بعد از انقلاب در دو مرحله ابتدا به صورت جزئی و بعد به صورت کلی ترمیم شد.

با اینکه سعیدی بیشتر در غرب زندگی کرده است اما یکی از ایرانی‌ترین نقاشان معاصر محسوب می‌شود. سعیدی که‌ در حاشیه کویر متولد شده است، در کارهایش «باغ ایرانی» را بیش از هر چیز دیگر و شاید بیش از هر نقاش دیگر به تصویر کشیده است. تصویر این «باغ ایرانی» که با نمودها و نمادهای مختلف در انواع هنرهای سنتی ایرانی از کاشی‌کاری و سفالگری گرفته تا قالی‌بافی بازتاب یافته و در کارهای او جلوه‌ای مدرن پیدا کرده است. این هنرمند ۹۳ ساله در فرانسه زندگی می‌کند و شش اثرش در حراج تهران در سال‌های متوالی به فروش رفته است. روبه روی اثر سعیدی نقاشی بزرگ دیگری روی بوم وجود داشته که کار رکن‌الدین سپهری زنگنه بوده است. تصویر یکی از بزم‌های نظامی گنجوی و تصاویری ملهم از مینیاتورهای ایرانی روی آن نقش بسته بوده است.

 

ارسال نظر