نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب در «شیوشگان»

۱۳۹۷/۱۰/۰۶ - ۰۱:۱۷:۴۸
کد خبر: ۱۳۶۳۹۷
نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب در «شیوشگان»

«در زمان آغاز مراحل احداث خط پروژه تله‌کابین روی قلعه ساسانی کوه صاحب‌الزمان(عج) کرمان، هیچ استعلامی از میراث فرهنگی گرفته نشد. حتی امروز تعدادی از پایه‌های تله‌کابین در حریم منظری برخی بناهای تاریخی اطراف این کوه نصب شده است.»

از حدود یک دهه قبل، نخستین سکونتگاه انسان در کرمان با پدیده جدیدی یعنی ساخت هتل و تله‌کابین در چند ده متری خود مواجه شده؛ پدیده‌ای که هر روز قدم‌های سرمایه‌گذاران‌اش محکم‌تر می‌شود، اما متولیان میراث فرهنگی مدت‌هاست با وجود هشدارهای دوستداران میراثی فقط از گوشه چشم به این محوطه تاریخی نگاه می‌کنند، چون هنوز این محوطه را در فهرست آثار ملی به ثبت نرسانده‌اند تا با ضوابط میراث فرهنگی بتوانند از حذف این قلعه ساسانی روی کوه‌های تاریخی صاحب‌الزمان(عج) جلوگیری کنند، شاید هم می‌خواهند نوش‌دارو را بعد از مرگ سهراب به شیوشگان برسانند. هر چند سال‌ها قبل بخش‌هایی از این محوطه تاریخی را در فهرست آثار ملی به ثبت رسانده‌اند، اما نه تنها فقط به این بخش از کوه‌های صاحب‌الزمان(عج) توجه ندارند، بلکه ساخت تله‌کابین و هتل روی عرصه و محوطه «شیوشگان» از اولویت‌هایی است که گویا مسوولان شهری و حتی میراثی نسبت به آن توجه ویژه‌تری دارند تا حفاظت از این محوطه تاریخی! محمد مهدی افضلی، مدیر روابط عمومی و امورفرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اما درباره آخرین اقدامات انجام شده توسط میراث فرهنگی به ایسنا، می‌گوید: برای ساخت هتل بام کرمان تنها یک موافقت‌ اصولی در تاریخ ۲۳فروردین ماه ۱۳۹۴ با اعتبار شش ماهه از سوی معاونت سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان صادر شده که این موافقت اصولی براساس نظر موافق مدیرکل وقت استان - علی مهاجری - انجام شده بود. او با بیان اینکه بخش‌هایی از جاده دسترسی هتل بام کرمان با حریم «تخت دریاقلی بیگ» و «باغ بیرم آباد» تداخل دارد، تاکید می‌کند: بعد از این موافقت اصولی و اتمام اعتبار آن و همچنین عدم تمدید از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان برای ساخت هتل بام و همچنین تله‌کابین کرمان دیگر هیچ مجوزی صادرنشده است.   او با اشاره به اینکه در حال حاضر تله‌کابین کرمان فاقد مجوزهای میراث‌فرهنگی است، افزود: در زمان آغازمراحل احداث خط پروژه تله‌کابین کرمان هیچ استعلامی از میراث فرهنگی اخذ نشده است، در حال حاضر نیز تعدادی از پایه‌های تله‌کابین در حریم منظری برخی بناهای تاریخی اطراف آن قرار گرفته است. افضلی  بیان کرد: در مجموع این پروژه فاقدهرگونه استعلام از واحد تعیین حریم و همچنین سایر واحدهای معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان است. او ادامه داد: در حال حاضر تعدادی از پایه‌های تله‌کابین، در حریم منظری قلاع «دختر» و «اردشیر» قرار دارد، که در زمان آغازاحداث آن کارشناسان این اداره کل، از خط پروژه بازدید می‌کنند و قرار می‌شود، طرح مجددا بعد از اصلاح و بازنگری برای استعلام به این اداره کل ارسال شود که متاسفانه بدون انجام این مراحل اقدام به احداث پروژه می‌شود.او  با بیان اینکه شهرداری کرمان سرمایه‌گذار پروژه تله‌کابین است، ادامه می‌دهد: متاسفانه مدیران وقت شهرداری کرمان بدون اخذ استعلام و انجام سایر مراحل اداری اقدام به احداث این خط پروژه کرده‌اند. امید ابراهیمی - فعال میراث فرهنگی کرمان - اوایل آذر به ایسنا گفته بود: به دلیل تعلل در ثبت ملی این محوطه تاریخی، ما به عنوان دوستداران میراث فرهنگی چند بار از فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی درخواست توجه و ثبت ملی محوطه شیوشگان را داشتیم، او نیز در نامه‌ای به مسوولان میراث فرهنگی استان از آنها درخواست کرد تا قلعه شیوشگان در فهرست آثار ملی به ثبت برسد، اما به دلیل تعلل در این کار، در نهایت میراث فرهنگی تهیه پرونده ثبت ملی این محوطه تاریخی را به عهده من گذاشت. او در آن زمان با اشاره به اینکه حدود دو سال قبل این پرونده را تهیه کرده و سه ماه پیش به اداره میراث فرهنگی استان فرستاده است، ادامه داد: بعد از این مدت چندروز قبل در تماس با یکی از مسوولان ثبت استان از وی درباره روند بررسی پرونده و ثبت این قلعه پرسیدم، اما او می‌گوید که در این مدت کارشناسان میراث فرهنگی استان راضی به ثبت این محوطه نبوده‌اند و به نظرشان آن یک پرونده دردسر ساز خواهد بود. «شیوشگان» یا بام کرمانِ امروزی را از شمال به دامنه کوه‌های سیدحسین و اراضی سعیدی (سیدی)، از شرق و شمال شرقی به کوه‌های آهکی شیوشگان (صاحب‌الزمان)، از جنوب به باغ بیرم‌آباد و تخت درگاه قلی‌بیگ، از غرب به کوه‌های «تندرستان» و اراضی و باغ‌های «زریسف» و از جنوب غربی به قلعه‌های قدیمی (اردشیر و دختر) می‌رسد، محوطه‌ای تاریخی چند هزار ساله که روی ارتفاع ساخته شد.

 

ارسال نظر