آثار ممیز و کیارستمی در نمایشگاه پوستر چک و اسلواکی

۱۳۹۷/۱۰/۰۴ - ۰۰:۳۶:۴۷
کد خبر: ۱۳۶۲۲۱
آثار ممیز و کیارستمی در نمایشگاه پوستر چک و اسلواکی

در حاشیه برگزاری هشتمین دوره از جشنواره فیلم ایرانسی‌ «ÍRÁN:CI» و با همکاری مرکز سینمای فارسی (FCC) مجموعه پوسترهایی از تولیدات سینمایی کانون پرورش فکری کودکان در گالری سینمایی «تری پوستر» به نمایش درآمده و تا پایان ماه ژانویه سال آتی میلادی در این مجموعه قابل دیدن است. این پوسترها گزیده آثاری است که توسط هنرمندان برجسته‌ای از جمله مرتضی ممیز، عباس کیارستمی، فرشید مثقالی و ابراهیم حقیقی در کانون پرورش فکری کودکان از آغاز کار تا سال ۱۳۷۰ تولید شده است.

علی بختیاری، کیوریتور این مجموعه با اشاره به اینکه بر اساس علاقه شخصی از اوایل دهه ۱۳۸۰ شروع به گردآوری این مجموعه کرده است، گفت: «در طول این سال‌ها، این مجموعه بزرگ‌تر و بزرگ‌تر شد تا کم‌کم به علت پوشش‌های تاریخی ـ فرهنگی قابل مطالعه شد. تا به امروز از دل این مجموعه، بسیاری نمایشگاه، کتاب، مقاله و پایان‌نامه بیرون آمده اما همچنان در حال گسترش آن هستم.» علی بختیاری که تاکنون قطعات بسیار نادر و کمیاب این مجموعه شخصی را به دلیل اهمیت تاریخی‌شان به موزه‌ها اهدا کرده است در ادامه توضیح داد: «مجموعه‌ای که با همکاری فستیوال فیلم‌ ایرانسی به نمایش درآمده است، شامل ۵۷ پوستر از تولیدات سینمایی کانون پرورش فکری از ابتدا تا میانه دهه‌ ۱۳۷۰ شمسی است. میراث گرافیکی کانون یکی از مهم ترین نقاط تاریخ طراحی گرافیک در ایران است و با هر چه بیشتر دیده شدن آن، فرصت مطالعه و بازبینی آن بالا می‌رود.»

بختیاری همچنین درباره آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمده است، افزود: «در این مجموعه پوستر فیلم‌هایی مانند لباسی برای عروسی، هفت‌تیرهای چوبی، سیاه و سفید، کلید، مشق شب، زندگی و دیگر هیچ... چ. از طراحانی چون فرشید مثقالی، ابراهیم حقیقی، عباس کیارستمی و ... به نمایش درآمده است.»

«تری پوستر» پلتفرمی است که در سال ۲۰۰۵ میلادی توسط تری گیلیام فیلمساز برجسته امریکایی در شهر پراگ در کشور چک و در سینمای «اسویتوزور» افتتاح شد. این سینما زیرمجموعه سالن‌های نمایش «آیروفیلم» است که به عنوان بزرگ‌ترین سینمای هنری در کشور چک شناخته می‌شود.

دوره هشتم جشنواره ایرانسی از تاریخ پانزدهم تا بیست و ششم ژانویه (۲۵ دی‌ماه تا ششم بهمن ماه سال جاری) در دو کشور جمهوری چک و اسلواکی با همکاری مرکز سینمای فارسی (FCC)  برگزار خواهد شد و بیش از ۳۰ اثر از سینمای مستقل ایران در بخش‌های گوناگون جشنواره در ۱۰ سینما و در سه شهر به نمایش در می‌آیند.

 

 

ارسال نظر